Mini VNA pro och tillhörande mjukvara.

SM0GLD

Vänsterhänt
För att mäta på t.ex. mina antenner men även annat smått och gott använder jag en MiniVNApro.
Mjukvaran för denna vna är skriven i Java och detta medför tydligen vissa problem.
Jag kör win10 och programmet vna/J är såååå seegt, startar långsamt och svarar väldigt långsamt på kommandon. När jag kör under winXP går det faktiskt lite bättre. Har även en "telefon-app" BlueVNA som fungerar ganska bra men det blir lite opraktiskt när man vill spara många svep och sedan överföra dom till datorn för senare analys.

Min fråga är då:
Finns det andra program som är bättre?
Kan man göra något för att snabba upp vna/J?
 
Nu har jag förvisso inte kvar min miniVNA men jag upplevde aldrig problem med långsam mjukvara oavsett OS (XP, 7, 8/10)
Förmodar att du updaterat till senaste JRE utan förbättring, det är något annat som strular i så fall, uppdatera dina grafikdrivare med,
det kan vara DD eller D3D som bråkar för att Windows pysslar med något annat eller inte tömmer buffrar som det skall.
 
Förmodar att du updaterat till senaste JRE utan förbättring
Nu har jag gjort det, uppdaterat JRE.
Nu startar i alla fall senaste versionen av vna/J om än väldigt långsamt.
Jag får faktiskt en känsla av att datorn håller på med något annat.
Datorn finns på mitt mobila bredband så den har inte tillåtelse att uppdatera som den vill.
Måste ta hem den ibland för uppdatering.
 
Vi har liknande problem på jobbet med W10.
När datorn har en oinstallerad uppdatering nedladdad, eller förväntar sig en uppdatering, så går andra program extremt trögt eller hänger sig helt.

Lösningen för oss är att tvinga användarna till omstart med uppdatering.

73 SM7NTJ Lorentz
 
När datorn har en oinstallerad uppdatering nedladdad, eller förväntar sig en uppdatering, så går andra program extremt trögt eller hänger sig helt.
Detta måste jag kolla upp. Det låter som en trolig orsak.
 
Beroende på vilken version av W10 man har kan det vara möjligt att styra
uppdateringar och div inställningar (till en viss del). Antingen via registereditorn, eller om man är lat (som jag)
genom att använda ett latmansprogram: sök på "Winaerotweaker".
 
De två senaste dagarna har min dator med W10 varit segare än vanligt och avstängningen har tagit tid.
Jag misstänkte att det var en uppdatering på gång men kunde inte i datorn se att den höll på med något.

Mycket riktigt, nu när jag ville använda datorn så dök den upp. Den senaste funktionsuppdateringen av W10.
Efter att ha tittat på en skärm med uppmaningen att uppdatering pågår, stäng inte av datorn och att datorn startas om flera gånger så har jag nu fått oktoberuppdateringen av W10:)
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Mycket riktigt, nu när jag ville använda datorn så dök den upp. Den senaste funktionsuppdateringen av W10.
OK, jag ska kolla upp min dator i morgon. Den finns i mitt sommar QTH.
Jag kan inte uppdatera där då det förbrukar aldeles för mycket "surf"
Då detta är en laptop så stänger jag givetvis av den då den inte används annars är batteriet slut nästa gång jag ska använda den.
Jag använder min dator som ett mätinstrument och är inte intresserad av några uppdateringar.
Hur ska man göra för att få vara ifred?

Tacka vet jag winXP.
Visst är det lite problem med winXP-kompabiliteten i dag men den datorn är stabil och jag slipper alla uppdateringar.
 
Man kan stänga av Windows update tjänsten (inaktivera) men man måste också fimpa Windows watchdog tjänst som ligger och "pollar" att Windows update körs periodvis, googla på "How to Disable Windows Update Medic Service" .
Jag förstår Microsofts inställning då många inte uppdaterar självmant, men vissa datorer kanske man själv vill ha full kontroll på när de ska uppdateras eller inte (som t.ex. en dator med väderstation och åskdetektor, typ realtidstjänster).
Ok lite off topic kanske, men kanske kan vara användbar info.
 
All uppdatering av datorn är nu utförd. Det tog lite tid och kostade en del "surf"
Tyvärr ingen förbättring av snabbhet vad det gäller vna/J.
 
Back
Top