Minidipol

sm0fus

Active Member
Hej,

Någon som är kunnig i ämnet förkortade antenner?

En symmetrisk minidipol för t.ex. 20mb med en totallängd på ca. 2.5 meter kräver en förkortningsspole.

Vilka olika egenskaper erhålls om spolarna placeras direkt vid matningspunkten respektive om de placeras drygt en meter ut från matningspunkten.

Rätta mig om jag har fel,
I det senare alternativet med utplacerade spolar går de högsta strömmarna före spolen (före transformering) vilket skulle resultera i att delen mellan matningspunkten och spolen är den delen som kommer att stråla mest.

Fråga 1.
Hur blir antennströmmarna och strålningsfördelningen med spolarna placerade vid matningspunkten?

Fråga 2.
Hur blir bandbredden på antennen med de olika spolplacerings alternativen? Någon skillnad?

Fråga 3.
Vilket alternativ har bästa gain? Blir det det någon skillnad? Påverkas strålningsdiagrammet?

Fråga 4.
För och nackdel med de två alternativen?

Undrar Bertil - SM0FUS
 
Jag har en del praktisk erfarenhet av förkortade antenner då jag i de två senaste boendena har lite "antennförbud" men besitter en hyfsat tilltagen vind och kan därför med starkt förkortade dipoler ändå ta mig ut i vida världen.

Länken nedan har varit ett oerhört bra verktyg:
Martin E. Meserve - K7MEM - Electrically Shortened Center-Fed Half-Wave Dipole ( 3-30 MHz )

och även den här artikeln i QTC har varit en bas för experimenterande:
http://www.sk6ky.se/6mDip0005 (Custom).PNG

Sista bygget gjorde jag bara på skoj och lyckades ändå köra några QSO:n
en antenn för 40m med en totallängd på 2,5 meter,
jag har även lindat spolar och byggt en antenn med 4 meter längd för 160m, lyssna går hyfsat men att köra någon är nog stört omöjligt :D
 
Tack för bra länkar!

Det smög sig in ett litet faktafel, totallängden ska vara ca. 5 meter, alltså 2 x 2,5 meter.

Jag ska fördjupa mig lite i K7MEM:s site, den verkar bra och underlättar jobbet.

Bertil - FUS
 
Back
Top