"minizepp"

SM7HWD

Skåning
Hej!

Jag bor väldigt trångt när det gäller antennmöjligheter. Testar alla möjligheter till någon vettig enkel lösning av antenn för 80-40 m. Utrymmet att spänna upp en dipol är begränsat till ca 15 m och max 4 meter över marken.

En fråga: är det "lönt" att prova nedanstående konfiguration enligt bild ? Vilken balun ska jag använda?

Kan inte köra med stege hela vägen till tunern av praktiska skäl (omgivningen tillåter inte detta).


73´s Lars 7HWD
 

Attachments

  • 20101025332.jpg
    20101025332.jpg
    96,3 KB · Views: 145
Vad hindrar stege hela vägen?
En dåligt förlagd stege kanske är bättre än hela 10 m koax i detta fall.
300 Ohms TV bandkabel, eller något hemgjort borde ju gå att få till.
Själv testade jag med nergrävd 300 Ohms TV bandkabel en gång, även det funkade.
I ett sådant här fall får man ta försluster på ett ställe.
Jag tänke oxo på skärmad stege som ahr förkommit då och då. Dvs med två koaxar sida vid sida, eller två 100 Ohms koaxar blir då en skrämade teg på 200 Ohm.
Balunens omsättning är en bra fråga...
Bäst borde en balanserad avstämmare vara. sådan har ju diskuterats här.
Dvs gör så mycket som möjligt för att slippa köra 50 Ohms koax med hög missanpassning.
2 x 7,5 meter DubbelZepp är ju ändå inte fy skam.
Oavsett om det går att beräkna fölsuterna jämfört med något annat, eller ej, så är det bättre än ingen antenn.

de
SM4FPD
 
Jag föreslår en extern tuner monterad ute vid antennen.
Balunen kan sitta både före ! och efter tunern, sitter den före tunern måste tunern vara isolerad från "jord" (kraftmatning och styrning).
Jag kör med en LDG RT11, men det finns flera allternativ.
 
Kan du kanske dra lite tråd horisontellt åt höger/vänster, ute vid ändarna? Dvs från mittpunkten går ena benet 7,5m sen svänger det av åt endera hållet och fortsätter xx meter, sen kanske det svänger av igen och löper ytterligare några meter (och sist de 4 m ner till marken...). På så sätt kan du få längre ben (det mesta på 4 m höjd), de måste ju inte gå rakt.
Det kanske kan vara ide att prova att gå med koax hela vägen upp till antennen och där linda en hemmagjord choke på en plastflaska (sådär en 15 varv), och sen en matchbox inne i shacket. Visst blir det förluster i koaxen, fast dom kanske är överkomliga och det funkar på de flesta band. Det skadar inte att experimentera, och det här blir rätt billigt.
73 de RXZ
 
Lars,

Jag kör enligt din ritning, med några få skillnader.
Dels har jag 6.25 m per ben, längre får inte jag plats med.
Sedan har jag satt min LDG Z11 i matningspunkten, i en plastlåda även fast den står under ett plasttak (altanen).
Efter tunern en 1:4 balun kopplad direkt till en stege hela vägen till antennen.
40m - 10m fungerar fint, bara att trycka PTT och köra. Z11 Tunern är ju helt autonom, den går t om på batteri.
Mellan TRX och tuner är det 20 m RG-8.

Min koppling innehåller en del medvetna genvägar, t ex obalanserad tuner + balun.
Men om alternativet är att inte ha antenn alls så föredrar jag genvägar. :)

73 SM0RVV
 
4 meter över marken verkar väldigt lågt - du kan inte göra något slags "inverted V".
En glasfibermast eller liknande som stöder matningspunkten?


mvh
Bengt / KBW
 
Här sitter jag och kör med SM5AZS/5 på 80m CW...antennen ligger på häcken som är 1,6m hög.....och bara ena "benet" av antennen. det fungerade fint...med 5W. 20m tråd uppe på häcken och resten delvis på marken /häcken.

73 de Bjarne
 

Attachments

  • IMG_0631.JPG
    IMG_0631.JPG
    26,6 KB · Views: 672
Last edited:
Hej Bjarne!
Jag ser att du skriver i anteckningsblocket vid cw-trafik. Är det minnesanteckningar eller du skriver allt det du tar emot?
/Ingvar
 
Jag skriver ner allt, ibland när motstationen har snygg CW räcker det med att kladda lite som stöd för att inte tappa det ur minnet, även om jag ibland bara lutar mig tillbaka och njuter utan papper och penna.

Att ta det i huvudet kan jag väl likna vid att stå i ett beckmörkt rum och med en ficklampa snabbt scanna över varje bokstav på svarta tavlan där all text står. Ungefär så upplever jag det.

Hastigheten har ingen egentlig betydelse, det är hur mycket teckenfel och dåligt sänd CW som avgör hur mycket jag skriver. Jag har dock lärt mig att skriva ner allt vid CW-förbindelser (Flottan)

73 de Bjarne
 
"Att ta det i huvudet kan jag väl likna vid att stå i ett beckmörkt rum och med en ficklampa snabbt scanna över varje bokstav på svarta tavlan där all text står. Ungefär så upplever jag det."

Rolig liknelse Bjarne! Utan att verka provokativ eller respektlös så är min upplevelse att:

Det går jättebra att stå ett beckmörkt rum när man ska lyssna till någon som pratar..
:)

73/Lasse
 
Back
Top