Miracle antenn

sm4yzv

Member
Hej alla på forumet, jag går och funderar på att köpa en Miracle antenn till min FT-817 och undrar nu om någon här har erfarenheter av den.

Tack på förhand.

73 de SM4YZV Björn
 
Tack för tipstet, jag har en skaplig autotuner från MFJ, så kombinationen kan fungera.

Kanske vi hörs på banden med mig som mobil och QRP
73 de SM4YZV Björn
 
Miracle Whip

Jag har en "Miracle Whip". Den fungerar bra på 20m och uppåt. Går givetvis inte att jämföra med en fullstor antenn. Har kört många länder i europa. En longwire kopplad till tex. en MFJ 16010 fungerar bättre, men då blir det mer jobb och inte lika roligt. Att ha den som lyssnarantenn för 80 och 40m går också bra. Brukar även prata lokalt på 80m med den lilla antennen. Jag använder en Icom 703 till den. FT-817 är ju lite känslig för swr så jag vet inte om jag kan rekommendera antennen till den. Det är visserligen en matchbox inbyggd i antennen men jag stämmer alltid av med 703:an också.

Mvh. Roger
 
Hej alla på forumet, jag går och funderar på att köpa en Miracle antenn till min FT-817 och undrar nu om någon här har erfarenheter av den.

Tack på förhand.

73 de SM4YZV Björn

Hej Björn,

Välj en "mirakelvippa" endast om du inte kan använda yttre antenn. Se det mer som komplement till en bra portabelantenn. Lite tråd och en Elecraft T1 tuner kostar inte mycket mer, men det är stor skillnad! Jag har själv T1 tunern och föredrar den framför andra, det är en helt fantastisk lite pryl... synd bara att jag inte använder den mer.

www.elecraft.com/T1/T1.htm

PS. Jag har kört min FT-817 med ett antal enkla vippor och det fungerar bra på högre band i solfläcksmaximum. 10 meter är ett fantastisk band när det är på bra humör, mitt rekord ligger på 9600 km på 10 meter med en 50 cm lång mobilantenn och en 2 meter lång jordplanstråd - ett nätt litet atlanthopp från Lissabon till Buenos Aires :)


73 de Björn
 
Back
Top