Missing People samband

sm0ngl

Well-Known Member
Någon som vet hur organisationen Missing Peoples radiosamband ser ut?
Frekvenser och så.
 
Enligt uppgift på Scanner.nu så har Missing people fått tillstånd för följande frekvenser:
69,6125 MHz
69,6367 MHz
69,6625 MHz
69,6875 MHz
69,7125 MHz

Jag förutsätter att tillståndet gäller över hela landet, men är ej säker.
 
Aha, vad bra. Ska gräva fram scannern och kolla.
Det pågår sökande efter två försvunna barm här i området nu.
 
Dom är visst hittade nu (barnen alltså). Är förvånad att de använder så låga frekvenser för samband.

/Arne
 
ja barnen kom fram så jag hann inte höra något. Bra för barnen och mamman såklart.
Jag var säker på att det skulle vara på 400 MHz nånting.
 
De där 69 MHz frekvenserna lanseras som jaktradiokanaler av ett visst fabrikat.
Hur det går till är en bra fråga.

PTS vet inget om jaktradio på 69 MHz ???

Att använda 69 MHz mellan handapprater ger dålig räckvidd, om inte stora metallkapsladeapparater med lång antenn används.
155 MHz verkar vara de radio som lämpar sig bäst som jaktradio, och det Mission People gör liknar ju jakt i skog och mark. Men de kanske har korta avstånd att kommunicera mellan. Basstation med högantenn lär inte vara tillåtet på dessa frekvenser.

De
SM4FPD
 
De där 69 MHz frekvenserna lanseras som jaktradiokanaler av ett visst fabrikat.
Hur det går till är en bra fråga.

PTS vet inget om jaktradio på 69 MHz ???

PTS borde veta eftersom de gett ut denna

Mobila radiosändare i frekvensbandet 69,6000–69,7250 MHz, 3 kap. 70 §
PTS föreslår ett nytt undantag för användning av mobila radiosändare i
frekvensbandet 69,6000–69,7250 MHz. Undantaget föreslås omfatta 10 st.
frekvenskanaler med kanalbredden 12,5 kHz:
69,60625 MHz
69,63125 MHz
69,65625 MHz
69,68125 MHz
69,70625 MHz
69,61875 MHz
69,64375 MHz
69,66875 MHz
69,69375 MHz
69,71875 MHz
...
Det föreslagna undantaget kommer att delvis att kunna avlasta det befintliga
undantaget i 155 MHz-bandet för jord-, skogsbruk
samt jakt. Idag avlastas 155
MHz-bandet genom undantaget för landmobil trafik i frekvensbandet 30,925

Visserligen ett förslag.
Det är dock inte de frekvenserna Missingpeople använder.

SM0VDT, tack för FRO-frekvensen.
 
Last edited:
Nytt år, nya föreskrifter:
https://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/PTSFS-2015_4-undantag.pdf

77 § 69,0 - 69,2 MHz: Radiosändare för landmobil trafik. Bärvågsfrekvenser i MHz:
69,0125 69,0375 69,0625 69,0875 69,1125 69,1375 69,1625 69,1875
Högsta effekt: 25 W e.r.p. Sändningscykel: <10% Kanalbredd: 25 kHz. På bärvågsfrekvensen 69,0125 MHz får endast mobila sändare användas inom Västra Götalands och Hallands län

Vad gäller här: Är det totalfritt att köra här om 36 timmar med andra ord?
 
Så allvarliga sammanhang kräver 155 Mhz, tycker jag, med lång erfarenhet inom jakt / skogsbruk på stora arealer och grovt kuperad terräng där 27 Mhz handapparater var i det närmaste oanvändbara. Inom mina 1066 Ha "svår terräng" var det helt enkelt toppen med 155 Mhz. Vid ett tillfälle sökte vi en dam som troligen gått vilse i sin "egen skog" . Missing people var inte angagerade, men väl hemvärn och räddningstjänst. Sambandet löstes m. 155 Mhz handapp. som utlånades till HV och polis/räddningstjänst av jaktlaget. Tyvärr, då polisen ledde sökandet och krävde s.k. ledstångssök vilket vi bybor var skeptiska till...hittades damen efter tre månader av en norrman (älgjägare) - hennes ena ben var uppätet av björn. Tragiskt då det var en av våra närmsta grannar. Gudskelov konstaterades att hon var död innan björnen kom till platsen. Troligen ihjälfrusen...
 
Last edited:
Tycker det är märkligt att simplex-repeater's inte har slagit igenom mer. Brukar lyssna en del på det lokala jaktlaget och det fungerar "sådär" fastän de använder 155 MHz. En handapparat med tillkopplad repeater på en strategisk punkt, upphissad i ett träd, eller på en hög bergknalle borde göra underverk. En enkel repeater kan man få för ca 500:-
 
Jo SM5NFT en simplex relästation, ibland kallad papegoja, nej det är nog för avancerat för "vanligt" folk att prata via.
Det lär kräva utbildning och att få folk att inte prata i mun på varandra blir svårt.
Eller har du erfarenhet av detta praktiskt??
Även om det är ett klurigt sätt att få bra räckvidd. Jag har förstått att det förekommer på 27 MHz, men adlig hört någon.

Min erfarenhet är att 68-88 MHz är ett bra komradioband, för bilar med basstationer, men bärbart blir aldrig bra, dålig räckvidd. Kanske till och med mycket dålig räckvidd.
Även om man använde långa bladantenner

155 MHz verkar vara ett bra band för jaktradio och liknande. Vad gäller räckvidd.
Här går korta "gummipinnar" bra.

När det gäller de här nya frekvenserna på 69 MHz så skall jag skanna över banden framöver för att höra om det används.
Men det lär inte finnas några billiga kinesradioapparater att köpa.
Äldre bärbara "tegelstenar" kan finnas men de är dyra och krångliga att byta frekvenser på. Kan kärva gammal PC för inställning av kanaler.
Kristallstyrda lär väl inte komma på fråga. kristaller är svåra och dyra att låta tillverka nuförtiden.
Så nog lär apparatfrågan bli ett problem.

31 MHz har jag skannat en tid, där förekommer en del jaktlag faktiskt.
Men bandet är nedsölat av störningar när det blir konditioner.


Varför 155 MHz kan fungera "sådär" lär nog bero på att de inte vet i vilket hål de skall tala, eller viska.
Med radion kvar i fickan och 20 cm till michålet vid viskning blir det knappast någon läsbar modulation, och "då är det skitradio"......

De
Sm4FPD
 
Roy, vad det før anvændarmæssig skillnad mellan att køra på en direktkanal och på en repeater? Direktkanalen på 155 MHz kræver væl också att man inte pratar i mun på varandra? Skillnaden ær att programmera in repeaterkanaler med ett læmpligt skift. Men nær det væl ær gjort av den som har hand om radioutrustningen, kan man anvænda handapparaterna på samma sætt.

Ulf, vad ær ledstångssøk och vilket søk ville ni bybor gøra? Med ledstång menar jag en linje på kartan att følja: væg, stig, kraftledning, bæck,, sjøkant etc, något som ær lætt att følja. Lite från æmnet, men bra att ta del av erfarenheten.
 
SA0AIB vi talade om en simplexrelästation, en papegoja.
Då måste man vänta tills den återsänder det man sände och sedan vänta till gojan spelat in motstationen och sen återsänder detta.
Då många inte förmår ens att tal vanlig simplex utan att ända samtidigt som motstationen sände så vore detta dubbelt så svårt.
155 MHz jaktradioband räcker inte i frekvens till en duplexrelästation. Varken kanaltalet eller frekvensområdet.

På 145 MHz amatörband kör vi 600 kHz duplex, de vanligare duplex banden i VHF bandet är 4 4,6, 6 och 8 MHz.
600 kHz kräver avancerade filtersystem, i prisklasser 30 000 kr eller mer, alt hembygd. De andra duplexbanden klarar sig med en duplexet i storlek som en liten bok, prisklass 3000 - 5000 kr.

de
Roy
 
En simplexrepeater återutsänder på samma frekvens men tidsfördröjt. Man hör alltså sin egen sändning när man har släppt PTT:n. Jag satte upp en sådan relästation med hjälp av en programvara som hette Parrot (om jag inte minns fel) för ett antal år sedan. Kul att använda för räckviddstester men knappast användbart för praktiskt samband.

Edit: Jag mindes fel. SIMPLEX hette programmet. http://www.f1orl.org/simplexg.htm
 
Last edited:
Tycker nog att papegoj-repeater borde fungera bra för just jakt, i alla fall för det lokala jaktlaget här. De för inget samband vanlig mening utan har oftast korta meddelanden i still med: -"Hasse, det går ett rådjur mot dig", eller -"Nu avbryter vi och återsamlas vid bilarna. Kvittering sker också ganska sporadiskt så risken att prata i mun är nog inte så stor.
 
Tack, Roy, för upplysningarna! Då förstår jag helt vad du menade. Det blir inte lätt att hantera som användare.

Jo, för 145 MHz och 600 kHz duplex krävs det stora filter. Bra att du kom med en prisuppgift.
 
AIB: "
Ulf, vad ær ledstångssøk och vilket søk ville ni bybor gøra? Med ledstång menar jag en linje på kartan att følja: væg, stig, kraftledning, bæck,, sjøkant etc, något som ær lætt att følja. Lite från æmnet, men bra att ta del av erfarenheten."

Polisiärt uttryck att söka utifrån senast kända position av den eftersökte, i detta fall en lämnad cykel vid en skogsbilväg. Vi bybor ville börja vid ett känt" bärplockningsställe" som vi vet att damen brukar besöka. Detta låg ung. 5km i rät linje norrut (från cyckeln). Med såpass många personer i skallgång, menade polisen att det var rationellast att söka i cirkel inifrån och ut. Detta tog c:a tre dagar i anspråk. Vilket som är rätt eller fel kan man aldrig veta.

Personen återfanns efter tre månader ung. en mil rakt nordöst, vid en myr..
 
Nytt år, nya föreskrifter:
https://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/PTSFS-2015_4-undantag.pdf

77 § 69,0 - 69,2 MHz: Radiosändare för landmobil trafik. Bärvågsfrekvenser i MHz:
69,0125 69,0375 69,0625 69,0875 69,1125 69,1375 69,1625 69,1875
Högsta effekt: 25 W e.r.p. Sändningscykel: <10% Kanalbredd: 25 kHz. På bärvågsfrekvensen 69,0125 MHz får endast mobila sändare användas inom Västra Götalands och Hallands län

Vad gäller här: Är det totalfritt att köra här om 36 timmar med andra ord?




De här frekvenserna är tydligen numera tillståndsfria. 25 W med 25 kHz kanaler.
Jag ser att de motsvarar kanalnumren B00, B02, B04, B06, B08, B10, B12 och B14 på civilförsvarets gamla grejer.
De orangea R70 apparaterna exvis.
Så vi som har sådana klumpedunsar har en ny amatörradio och bara att börja sända då....
Landmobil Trafik betyder då tydligen basstationer och mobilstationer, eftersom undantag för endast mobila sändare i Halland finns så måste det gälla basstationer i övriga landet.
Får kapa till en vertikal dipol på 2 x 1,03 m.
Klart att det kanske krävs CE-märkta och R&TTE typade apparater, men gamla grejer får väl fortfarande användas?


de
SM4FPD
 
>Klart att det kanske krävs CE-märkta och R&TTE typade apparater, men gamla grejer får väl fortfarande användas?
... och det där förtog all lust jag hade att prova på det.
 
Back
Top