Mitt antennsystem (Behöver lite experthjälp)

SA6MCM

New Member
Hej,

Jag skulle verkligen behöva lite input/hjälp från er experter! Jag är ny inom hobbyn och har börjat bygga mitt antennsystem i huset. Jag har två Turnstile antenner på taket för satellitkommunikation och en FAN-dipol för HF på vinden. Jag använder en triplexer och en duplexer idag eftersom jag bara har plats för en koax i röret mellan källaren och vinden.

IMG_2028.jpg

• Är detta rätt sätt att använda triplexers och duplexers? Har jag snurrat ihop duplexer/diplexer/triplexers etc etc.
• Påverkar jordningen utomhus av maströr och antennerna dipolen på vinden då de delar samma skärm över triplexen? Ena benet på dipolen blir väl jordad?
• Ska jag använda antennomkopplare istället?
• Vad skulle du ändra på?

Mvh
SA6MCM
 
Påverkar jordningen utomhus av maströr och antennerna dipolen på vinden då de delar samma skärm över triplexen? Ena benet på dipolen blir väl jordad?
Nej, dipolen ser inte jord HF-mässigt förutsatt att din balun gör sitt jobb.
Enda problemet är att det finns många metallobjekt i närområdet som kan påverka hur väl FAN-dipolen fungerar men det får man nog räkna med om antennen sitter på vinden.
 
Tack för hjälpen!

Toppen, det är en klassisk 1:1 Balun, så jag hoppas att den gör sitt jobb som den skall.

Ja, det är inte optimalt att köra dipolen på vinden men jag har tyvärr inte så många alternativ på den.
 
Back
Top