mittfäste till dipolantenn

SM0YDO

Well-Known Member
PHP:
Hej jag köpte mig en bit kopparwire på 45m med en bärlina innuti på sk0qo prylmarknad jag
skulle vilja köpa ett mittfäste till dipolen och vart köper man sådanna saker jag tänkte göra mig en
80 meters dipol jag söker mittfästen för pl anslutning och 300 ohm bandkabel.

mvh Lasse sm0ydo

................................................................?????!!
Lasse, detta bygger man själv ihop. Eller tänker jag fel?

HEJ jo jag förstod att jag skulle få den frågan men jag tänkte att jag skulle slippa det jag bygger så mycket annat så det räcker till

men till ändisolatorer till dipolen har jag porslins isolatorer med sådanna där vingar på så isolatorn tål hög spänning

mvh Lasse sm0ydo

ps jag tittade på nuxcoms hemsida men jag hittade inget där jag ska kika på dx wire i morgon och se vad dom har där också

PHP:
Hej jag köpte mig en bit kopparwire på 45m med en bärlina innuti på sk0qo prylmarknad jag
skulle vilja köpa ett mittfäste till dipolen och vart köper man sådanna saker jag tänkte göra mig en
80 meters dipol jag söker mittfästen för pl anslutning och 300 ohm bandkabel.

mvh Lasse sm0ydo

YDO de APQ
Om jag fattat dig rätt vill du ansluta en 300-ohms bandkabel till en 80-meters dipolantenn. Jag skulle i ditt fall förse dipolens mittpunkt (matningspunkt) med två "ägg"isolatorer och sedan ansluta 300-ohmskabeln till vardera benet av dipolen. Jag skulle ej använda mig av en PL-kontakt!

Jag antar att du tänker använda dig av en balanserad tuner nere vid stationen eftersom dipolens matningsimpedans kommer att ligga mellan 50 -75 ohm vilket resulterar i en "ny" matningsimpedans nere vid stationen.

Additionsförlusterna blir "måttliga" i bandkabeln.

Matning med 300-ohms bandkabel är f ö ett gott val eftersom du kan använda antennen (med en tuner) på samtliga amatörband, 3,5 - 29,7-MHz.

Lycka till!

73
Bengt
SM6APQ

Till mittfäste går det bra med stor (sockerbit) skruvat på en trädbit.
Blir inte antennen en dubbel sepp ?

Stig

Till mittfäste går det bra med stor (sockerbit) skruvat på en trädbit.
Blir inte antennen en dubbel sepp ?

Stig

DYZ de APQ

För att antennen skall kallas en "dubbel Zepp" bör varje halva av dipolen vara 1/2 våglängd - d v s i detta fallet cirka 40 m långa. Totala längden blir då cirka 80 m lång - en helvåg på 3,5-MHz.

73
Bengt
SM6APQ

Hej APQ och tack för svar på min fråga Jag har en Kenwood TS520S tranciever ihop med

en Kenwood TS 200 antennavstämmare jag har den inte framme ljust nu så jag kan inte

kika på den men den har flera antenn utgångar 3 st en är för pl kontakt och en har jag

för mig att den är för en tråd antenn den tredje utgången kommer jag inte ihåg.

Går antenn tunern att få ihop med bandkabeln på något sätt ? Kan man sätta dit

en Guanella balun eller?

mvh Lasse sm0ydo

Troligen är det en vanlig traditionell tuner med en variabel spole i serie och variabel kondensator kopplad mot jord, för obalanserade antenner. Trådantennen kan vara något som en inverted-L till exempel. Bättre val är nog en S-match som är enkel att bygga och om den har det skrivits utförligt tidigare här på ham.se

Hej jag var på väg att bygga en balanserad tuner för ett tag sedan men det vart inte av fast jag har delar liggandes

så det kanske är dags att göra det nu när motivationen finns till det och det är någon mening med det

det finns en keramisk spolstomme ifrån någon sändare och ett par vridkondingar med 3 sektioner vardera toroid

kanske jag måste införskaffa jag får leta rätt på byggbeskrivningen här på ham.se

mvh Lasse sm0ydo

Last edited:
Hej APQ och tack för svar på min fråga Jag har en Kenwood TS520S tranciever ihop med

en Kenwood TS 200 antennavstämmare jag har den inte framme ljust nu så jag kan inte

kika på den men den har flera antenn utgångar 3 st en är för pl kontakt och en har jag

för mig att den är för en tråd antenn den tredje utgången kommer jag inte ihåg.

Går antenn tunern att få ihop med bandkabeln på något sätt ? Kan man sätta dit

en Guanella balun eller?

mvh Lasse sm0ydo

YDO de APQ

Jag har svårt att ge dig något bra råd eftersom jag inte "är på plats" och har din utrustning framför mig. Det enda tips jag kan ge dig är att experimentera fram till en kombination av tuner och bandkabel SOM GER HÖGSTA feederströmmar i din 300-ohms bandkabel. Dessa strömmar kan man "läsa av" med hjälp av två små skallampor kopplade till vardera tråden i bandkabeln. Man kan tänka sig två s k Lecherwirar (tror jag har stavat rätt) som då ej har galvanisk kontakt med själva trådarna i bandkabeln.
Ett annat sätt är en bit 300-ohms bandkabel som kortslutes i bägge ändar och kopplas till en diod och en microAmpermeter. Genom att hålla den i närheten av en av feederledningarna får man en relativ uppfattning hur mycket RF-ström det flyter i bandkabeln upp till antennen..

Jag ögnar i ARRLs Antenna Handbook från början av 50-talet. Här finns en beskrivning som benämnes "THE TWIN LAMP".
Den visar VSWR på transmissionsledningen men den lampa som indikerar "FORWARD" bör vara till hjälp för dig när det gäller att jämföra olika sätt att mata feedern.

Lycka till
73
Bengt
SM6APQ

Last edited:
Hej när man har en sådan där Kenwood hybridtranciever med rör i slutet som man måste stämma av mot en konstlast med drive och
load ratten innan man kopplar in antennen jag har inte gjort det på länge och när man har en balanserad tuner inkopplad på utgången på trancievern stämmer man
av för högsta ström då eller hur gör man det verkar lite läskigt med rören men man tunar i tune mode så då är det inte så farligt .

mvh Lasse sm0ydo

Hej när man har en sådan där Kenwood hybridtranciever med rör i slutet som man måste stämma av mot en konstlast med drive och
load ratten innan man kopplar in antennen jag har inte gjort det på länge och när man har en balanserad tuner inkopplad på utgången på trancievern stämmer man
av för högsta ström då eller hur gör man det verkar lite läskigt med rören men man tunar i tune mode så då är det inte så farligt .

mvh Lasse sm0ydo

YDO de APQ

Det är svårt att ge dig EXAKTA råd när man inte är på platsen.

Målet är att "saxa" mellan olika avstämningskontroller tills man erhåller max. feederströmmar och samtidigt inte överskrider tillåten anodström.

Du bör nog "ta ut satsdelarna" i ARRLs antennböcker, eller någon annan litteratur, som beskriver både teoretiskt och praktiskt hur man får ut max. effekt i antennen utan att anstränga PA-steget i din sändare.

Meddela gärna resultatet. Lycka till!

73
Bengt
SM6APQ

@ SM0YDO:
Gå in på K4EAA.com på nätet! Där finns "Kenwood hybrid transceiver pages" och scrollar man ner en bit kan man hitta mängder av tips om hur man går till väga med sådana gamla rariteter. De sidorna hjälpte mig att få fart på min Kenwood TS-820S som var praktiskt taget död när jag lade vantarna på den.
SM0APK
Stig

Hej APK jo jag känner till den hemsidan jag har köpt skruv till locket på ts520s trancievern av honom eftersom jag hade slarvat bort mina

skruvar . Jag ska försöka med att göra ett flödes schema på hur man stämmer av slutsteget och det finns en del på youtube att titta

på också sen har jag manualen också.

mvh Lasse sm0ydo

Hej -YDO
jag har just skickat till din e-postdress en steg för steg-beskrivning på konsten att stämma av en Kenwood-hybrid. Jag har inte kommit på hur man bifogar en fil här på ham.se. Hoppas den kan vara till nytta.
SM0APK
Stig

Back