/MM eller /P ???

SM4GRP

Active Member
Hej,

Jag tänker köra radio från vår segelbåt i år och funderar på om man är /MM eller /P när man ligger i hamn, i naturhamn eller för ankar. Någon som vet?

73,
Kjell-Göran SM4GRP
 
Hej,

Jag tänker köra radio från vår segelbåt i år och funderar på om man är /MM eller /P när man ligger i hamn, i naturhamn eller för ankar. Någon som vet?

73,
Kjell-Göran SM4GRP

Jag kör /MM när jag är ombord och /P när jag är iland med handapparaten.
Rätt eller fel???????????
 
Jag kör bara från själva båten med riggen som antenn. Sökte på ssa.se för att se om vårt reglemente låg där men hittade ingenting.
 
Jag vill minnas att de regler som gällde under B:90 tiden var att /MM endast gällde internationellt vatten, i övrigt gällde /M oavsett om man var till sjöss eller inte.

/P är väl egentligen mer ett kosmetiskt tillägg till anropssignalen för att man vill tala om att man är på ett tillfälligt fast QTH...

/Lasse
 
Det finns inga tvingande regler eller föreskrifter för sådant längre. Men du kan ta vägledning från B:90 ifrån den tiden då det var Televerket som höll ordning och reda på amatörradiotjänsten.

Av B:90 från 1968 framgår att för rörlig och portabel station må (inte skall) tillägget /M resp /P användas. Det står också att vid trafik från svenskt fartyg utanför svenskt territorialvatten skall (inte må) den ordinarie anropssignalen omedelbart åtföljas av /MM.

Så när du sitter där och fikar på båten i hamnen med din walkie talkie så kan du ju använda /M om du anser att du är rörlig nog och sitter du mer fastklistrad i eluttag och fasta antenner och inte kan röra dig på däck så kanske /P passar bättre. På långfärder utanför bryggan så må du lägga till /MM.

73
Bengt
 
Hej
Under de år som vi hade VHF kurser i Vaxholms/ Åkersberga kommun användes det som Bengt EQL beskriver. Enkelt och lätt att förstå, kör så!
Hälsningar// Thord
 
Gammal tråd blir som ny - eller...

Finns det någon "modern" praxis vad gäller frågan om /M, /MM eller /P. För att komplicera det hela ytterligare så kör jag ofta med transcievern i båten men en longwire uppspänd på den ö där jag lagt till. Så, om jag förstår diskussionen ovan rätt så är jag absolut inte /MM men troligen /P?
Kommer förresten att aktivera Pater Noster-skären (Hamneskär) i JO57rv om vädret tillåter det imorgon (2020-03-22). Borde vara Coronafritt område ;)
Kör troligen 80 (ropar på 3690) och 40 (7090) beroende på konds. Kör med en Xiegu G90, 1:9 unun samt longwire på 20,79m. Räknar med att vara QRV från ~14:00
 
Back
Top