mobil 31mhz?

olof

New Member
någon som vet om det finns en 31mhz mobilstation och isåfall märke och vart man får tag på dem
 
någon som vet om det finns en 31mhz mobilstation och isåfall märke och vart man får tag på dem

Ala78+ multi har 31 MHz... dock måste den nog trimmas om helt innan man kan använda den där.

Om man nu får köra med mobilstation på de frekvenserna...?
 
Last edited:
Det är bara tillåtet med bärbart och med begränsad effekt på 31 MHz jaktkanaler. Förmodligen får du inte ens köra en bärbar med yttre antenn på bil.
Så därför finns inga radiogrejer dit. De kan ju inte bli CE märkta, R&TTY typade, eller ens notifierade av PTS. Och således blir de stoppade för import av tullen genom EU muren.

Som radioamatör kan du njuta av dessa frekvenser på 28-29,7 MHz eller 50 - 52 MHz alla trafiksätt, helt utan andra krav än att du kör max 1 kW och är radioamatör. Kan det bli bättre?

Eller, olof menar du med mhz = milltimzebra?
 
tjena SM4FPD
låt mig först klargöra att jag är helt novis vad gäller radio, så mhz = milltimzebra säger mig inte mycket.
för mig är mhz= megahertz, x-antal svängningar/sekvens. har aldrig hört milltimzebra förr så var snäll och förklara.
 
Det är bara tillåtet med bärbart och med begränsad effekt på 31 MHz jaktkanaler.
Var står det? I PTSFS 2008:4 (om befrielse från tillstånd) står det inget om att man bara får köra bärbart. Det kravet hittar jag först fr.o.m. 156 MHz och uppåt. Det finns 14 kanaler på 31 MHz för landmobil radio med max 4 W erp och 10 kanaler med max 1 W erp. Således bör det inte finnas några juridiska hinder mot mobilstationer på 31 MHz. Orsaken till att de inte finns att köpa är nog så enkel som att det inte finns tillräcklig efterfrågan för att det ska löna sig att importera, typgodkänna och allt annat som ska göras.
 
Last edited:
... låt mig först klargöra att jag är helt novis vad gäller radio, så mhz = milltimzebra säger mig inte mycket.
För mig är mhz= megahertz, x-antal svängningar/sekvens. har aldrig hört milltimzebra förr så var snäll och förklara.
Roy behagar skämta litet, men han har ett seriöst bakomliggande syfte. Det förhåller sig nämligen på följande sätt:

Antalet svängningar per sekund betecknas med enheten Hz (Hertz). Observera den stora begynnelsebokstaven!
Enheten m betecknar milli=tusendel.
Enheten M betecknar miljoner.
Enheten h betecknar timmar.
Detta är några av ett antal sedan länge internationellt fastställda enheter (SI-enheter).

Titta gärna i Wikipedia, t ex Hertz och SI-enhet.

Låt oss studera följande enkla men nog så drastiska exempel. 1 mV betyder en tusendels volt, 1 MV en miljon volt, dvs skillnaden är alldeles oerhörd, i synnerhet om man råkar närma sig den spänningsförande komponenten eller ledaren.

Det är alltså viktigare än många tror att enheterna alltid skrivs på ett korrekt och enhetligt sätt för att undvika minsta risk för missförstånd.

Detta lärs inte ut på annat än ett fåtal fackinriktade gymnasie- och universitetsutbildningar, och ofta inte ens där med tillräckligt eftertryck, så att du inte råkar känna till det behöver du sannerligen inte skämmas för!

Hälsningar / Göstha
 
Ja jag skämta aprillo, kände mig lite busig med anlednig va dagens datum. Beklagar om jag gjorde det på din bekostnad olof.
De flesta, och även jag, föredrar sitt namn med stor bokstav, så gjorde oxo herrarna Herz, Kelvin, Voltare, Ampere, Newton och inte minst Ohm.
Vi har sedan mitten av 60 talet lagstadgad internationell standrad i Sverige, dvs det vi kallar för SI.

Att jag blev lite miljöskadad av SI då jag gick i skola när detta skedde gör att jag reagerar för icke SI. det var väldigt viktigt när jag gick i 8:an och 9:an, alla skulle lära sig SI.

Således några prefix

M = Mega = miljon
G = Giga = 1000 miljoner
k = kilo = 1000
K = Kelvin = han som uppfann temerpaturskalan med noll vid absoluta nollpunkten
m = meter
m = milli = tusendel
s = sekund
N = Newton

Hz = Hertz = Si standard för händelser per sekund. p/s eller cycles per second är således inte SI standard.
h = timme = kommer från hour, vi finner timmen i exvis kWh, kilowatt timme.

Därför blir det
kHz = 1000 Hertz
MHz = Mega Hertz, dvs 1000 000 Hz

Tyvärr ser och upplever jag varje dag fel i användandet av internationell standard som gör att det uppstår misssförstånd och fel.
Inte minst har det skett misslyckade Mars landningar pga ihopblandning av SI och SAE.
Hr på jobbet har vi fått spegelvända prylar från tillverkning, beställda med ritningar som ritats utan SI standard.

Så hoppas jag får en viss förståelse för mitt kanske överdrivna tjat om SI.

Det finns två länder i världen som inte bryr sig om Internationell standard, USA och Burma.

Vi kan därför se Amerikanska radiotidningar där meter skrivs med M och bara betyder våglängdsband.
Dvs man menar då inte inte Mega. Att mna sen kan skriva m och mena Mega är förvillande.
Så det gäller att se upp om man hittar en kul artikel.

Och jag har jobbat med milliHertz, dvs tusendels händelser per sekund.

Det enda jag kunde komma på som skrivs med z var just zebra.
 
Det finns två länder i världen som inte bryr sig om Internationell standard, USA och Burma.

Uppenbarligen finns det då mer än ett land som använder tum, fot, pund och så vidare.
Alltså är även detta en internationell standard. :p

Ursäkta att jag lämnade ämnet för tråden, men jag kunde inte låta bli...

73!
Jonas/SM5PHU
 
Saken gäller ehuru landet i fråga har SI in sin författningen eller inte. Dock lär de trots allt vara så att USA notifierade sig för SI tidigt 1900 tal, därav Kodak som var tidiga med SI enheter på exvis 35 mm film.
Att SM bryter mot sin lagstadgade Si standard är uppenbart men det verkar inte viktigt numera.
Men exvis försvaret var väldigt aktiva att anpassa sig till SI under senare halvan av 60 talet.
Man mätte däck i meter, effekt på bilmotorer i kW, Nm, gjorde om ritningar till SI.

Trots allt finns SI enheten för energi till och med på Coca Cola, dvs energi innehållet i kJ.
Men Biltema säljer kompressorer med manometer graderad i PSI.

QTC hade en korrekturläsare som såg till att publicerat material var standard.
 
Back
Top