Mobil amatörradiostation i skåpbil

SA6BXQ

Well-Known Member
Under dom senaste 2 åren har jag införskaffat en del prylar till detta projekt och i morgon är det dags att sätta igång på allvar!

Förhoppningsvis får jag klart det mesta arbetet med att montera masten nu under semestern. Planen är att bygga en förstärkning i form av en bur innuti skåpet och montera masten i denna.

Hur jag har tänkt montera masten är lite svårt att förklara i text, får se om jag orkar lägga ut någon skiss senare, men jag gör ändå ett försök. När masten är fälld så ligger den längs med bilens färdriktning. Masten sitter på en arm som kan vridas i samma plan som taket, denna arm sitter i buren med ett stöddigt lager i buren (hjullager från lastbil) så att den kan vridas i takplanet. När armen och masten vrids 90 grader kommer armens olagrade ände utanför bilens sida och i denne ände av armen sitter det en led som gör att man kan resa masten.

Jag har dessvärre inga jättebra bilder ännu, men skåpbilen:
side.jpg


Material till buren:
material.jpg


Och själva masten:
mast.jpg

Inget är skrivet i sten och mycket kommer säkert att ändras under projektets gång så förslag och idéer hade varit väldigt kul att läsa, speciellt gällande operatörsplats och inredning! Just nu verkar det som att all vikt kommer hamna på fordonets ena sida eftersom att skjutdörren sitter på en sida kan man inte sätta masten där eller ha operatörsplatsen på den sidan. I värsta fall får man väl ha lite extra batterier och barlast på dörrsidan, men det vore ju kul om man kunde nyttja utrymmet bättre.



Skåpbilen är en VW T4 och har följande dimensioner:
masse_kurz.gif


Uppdateringar kommer följa i framtiden!

MVH
Johan SA6BXQ
 
Hej!
masten får bara gå 1m bak utan flagga ,du får besikta bilen om den skall sitta fast på taket,men det fixar du säkert,kul projekt.


Stig SM7DYZ
 
Hej!
masten får bara gå 1m bak utan flagga ,du får besikta bilen om den skall sitta fast på taket,men det fixar du säkert,kul projekt.


Stig SM7DYZ

Om jag inte har gjort bort mig totalt så kommer masten inte sticka ut alls :)

Grejade lite idag var inte ute så länge men lite hanns med. Började med att röja ur lite i skåpet och blocka bort alla väggpaneler och golvet.

Före:
before.jpg

Efter:
stripped.jpg

När träskivorna på golvet var urpockade hittade jag även ett litet rosthål:
rust.jpg


Sedan så började jag med ett av fästena för buren
bracket1.jpg

Blev inte riktigt klar, det skall på några förstärkningar på sidorna:
bracket2.jpg

I morgn blir det till att göra klart fästet och sedan 3 till, om man nu hinner med :)
 
Var ute en sväng idag igen,
Tänkte göra klart fästena, men gasen tog slut ganska snart efter att jag hade börjat svetsa. Men jag fick iaf skurit till alla bitar.
parts.jpg

I morgon blir det till att handla gas innan jag fortsätter, Förhoppningsvis går det smidigt. Och med lite tur blir fästena klara och att jag får dom på plats!
 
Lite hemlig agent-stuk.bil......du kanske skrämmer upp lite illegala radiosändare, skämtåsido, kul projekt och trevligt med dina bilder. Vi följer dig med nyfikenhet/nöje/intresse!!
 
Lite hemlig agent-stuk.bil......du kanske skrämmer upp lite illegala radiosändare, skämtåsido, kul projekt och trevligt med dina bilder. Vi följer dig med nyfikenhet/nöje/intresse!!
Den blir nog inte så hemlig, misstänker att den 4 meter långa teleskopmasten på taket eventuellt kan göra någon skarpsint individ lite misstänksam :)
Men jag har funderat på vad jag skall göra med bilen, hade ju varit kul att snygga till den när man är klar, men jag bor ju på hisingen... Man vill ju inte lägga massa jobb bara och några veckor efter se brytmärken vid alla lås och dörrar :(
Jag har funderat på att låta den vara som den är nu, lite halvrisig, och byta ut bakrutan mot en plåt så att man inte kan se in. Och att låsa skåpet med rejäla hänglås inne i förarhytten. Vet inte hur mycket en mast på taket tilltalar tjuvar, finns flera skåpbilar på parkeringen som säkert är fulla med verktyg och dom verkar ha fått vara ifred.
 
Attans kul projekt, själv har jag en Ratgb1113 som är inredd med allehanda radioapparater och datorer. Erfarenheter att tipsa om är:

* Gör det möjligt att separera apparatjord och kaross. Väldigt viktigt!

* Planera noga för hur du löser kabelgenomföringar och jordning av utrustningen så du inte skapar jordslingor mellan kablar och kaross.

* Isolera apparaterna mot vibrationer med lämpliga gummielement.

* Jorda alla plåtar och dörrar med jordfläta som skruvas galvaniskt mellan alla delar som inte är svetsade.

* Montera gärna ett extra batteri nära radioapparaterna.

* Tänk på att det blir ganska fuktigt i en bil som står parkerad, därför är det bra att göra det enkelt att plocka med sig utrustningen in eller att ha någon form av avfuktning/fläkt. Att tömma bilen själv gör dessutom tjuvarna mindre intresserade.

Nu kanske du inte räknar med att använda radio under färd, men det är oftast lättare att hindra störningar att uppkomma än att försöka hitta störningar som finns.

Lycka till.
 
Kul! Jag funderade faktiskt på att skaffa en sådan bil eftersom att jag har flera kompisar som är ute och kör offroad då och då. Men efter ett tag insåg jag att det nog inte är så kul att köra längre sträckor i en valp och att en T4 var lite billigare.

Jag har faktiskt inte funderat så mycket på hur jag skall göra med elen rent praktiskt, det beror lite på vad jag skaffar för typ av slutsteg etc. Just nu så har jag bara tänkt stoppa in två 12V AGM-batterier, en inverter och en laddare. Till en början kommer jag nog bara köra med lite SDR-prylar, en laptop och en FT857 om det blir lite pengar över. Det är ju grejer som är lätta att ta med i en väska när man är klar.

Men jag har funderat på att sätta allt känsligt/dyrt i någon sorts rack-kassett som man lätt kan ta med in. Utöver minskad risk för stöld och fuktskador finns det ju en fördel att kunna använda samma radioapparater på andra ställen.

En sak som jag har grunnat lite på är operatörsplatsens utformning, du kanske har några erfarenheter du kan dela med dig av? Annars misstänker jag att man bygger något som man tycker verkar käckt och efter en liten stund märker man att det inte alls var så bra som man trodde :(

Vibrationer och sådant har jag lurat lite på, först tänkte jag göra ett 19"-rack som var upphängt med fjädrar/dämpare av lämplig storlek, men det kändes lite overkill. Bilen går ju ganska mjukt och man kör nog ganska försiktigt när man vet vad man har där bak, så jag tänkte köra runt lite med en accelerometer bak i skåpet och mäta hur mycket det vibrerar när jag är klar, sedan får jag välja någon lösning beroende på vad resultatet från mätningarna blir.

Har du några bilder på hur din ser ut? Hade varit riktigt kul med lite inspirationsbilder!
 
Var ute ytterligare en sväng idag!

Först var bar det av till svetsmaskinservice för att fylla gastuben och köpa en ny gasregulator
gas.jpg

Sedan blev det lite svetsande:
work_in_progress.jpg

Efter en stund var det färdigsvetsat:
brackets.jpg

Det som återstår nu är att skaffa skruv och mutter, borra hål och svetsa fast muttrarna under fästena.

Såhär skall fästena sitta när det är klart:
bracker_in_place.jpg

Förhoppningsvis får jag alla fästen färdiga och på plats i morgon så att jag kan börja med bottendelen av buren!
 
Visst finns det lite bilder på installationen.
DSCN0799__mini.jpg

Ovan ser du hur original racksystem är byggt av vinkeljärn, jag modifierade detta system så att det gick att montera in en extra monteringsram för Ra42-systemet.

DSCN2052__mini.jpg

När så allt blir monterat ser det ut så här på höger sida. Överst Ra195, i mitten Ra422 och längst ned där det för tillfället sitter en PRC-77 från Grekland och har då ett frekvensområde som även täcker 10 mb. Till vänster sitter det en mottagare för UK-trafiken så att det går att monitorera ett extra UK-nät.

DSCN2054__mini.jpg

På vänster sida sitter en HF-320 från Plessy (2 - 30 MHz, CW W/N, USB och AM) och under den en extra hylla där det ofta står en Drake TR-7, men på denna bild är det en ombyggd match som använts som bandfilter. Notera hur jag byggt en avvibrerad hylla av tjock stålplåt så man skapar ett lågpassfilter för vibrationerna. Att försöka "köra försiktigt" funkar inte då det oftast (alltid :rolleyes: ) är andra bilister som stökar till i trafiken. Jag har antingen skruvat fast apparaterna i original monteringsramar, eller monterat i modifierade ramar, eller monterat med spännband och då med dämpande gummimatta mellan radio och rack. Det skall vara enkelt att ta bort/montera och det skall sitta fast när du behöver stå på bromsen.

Mellan Hö/Vä-racken är dataskärm monterad samt racksystem för Ra200 och div. hembyggen, datorn sitter på vänstersida nederst i racksystemet (under hyllan med tunern).

DSCN1107_mini.JPG

Till Radiosystemet finns det 24 volt från fordonsbatterier och dessutom 230 VAC från inbyggd UPS via fördelningspanel från en Ratgb1313. 230 VAC är smidigt att köra projektor på och spänna upp ett lakan som filmduk när man vill visa vad som försiggår på sambandsnäten eller bara för att slappa lite med youtube... :cool:

Hoppas att det är något som passar med dina funderingar. Kolla gärna på Britternas sambandsfordon då de ofta är inredda som en vägg med apparater.
 
Jäkligt kul projekt.
Ser fram emot att se hur det blir framöver. För klar blir man väl aldrig?
 
Efter att ha varit med och ritat några "sambandsbilar" tror jag att dessa punkter är viktiga att
beakta vid konstruktionen:

(1) Trafiksäkert utförande. Inget får kunna lossna och bli en "projektil" vid en kollision
(2) Sitta bekvämt. Stolar och bord behöver vara noga placerade så att det inte blir ansträngande att manövrera utrustningen
(3) Luftväxling och arbetsbelysning
(4) Inte för många apparater så att det blir trångt och oöverskådligt (och varmt!)
(5) Använd gärna 19" system ifall "proffsutrustning" utgör hela eller del av materielen

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej alla!
Tänkte börja med att säga att det är väldigt kul med all respons man får!

SM7MCD: Tack för inspirationsbilderna! Det är nog en bra att ha ett litet rack vid varje operatörsplats som man kan bestycka med diverse olika godsaker!

SM0AOM, Allt kommer att sitta fast! Dessutom finns det en skiljevägg mellan skåpet och operatörsutrymmet! Men det jag har funderat lite på är hur man skall dimensionera bänkar och utrymmen att gå i etc. I lumpen så var jag systemtekniker på bataljonsledningssystemet och i de hytterna fanns det gott om plats, jag misstänker att det kommer vara betydligt mindre spring i skåpbilen än i sambandshytterna. Så utrymme att möta någon som går åt ett annat håll kommer antagligen inte behövas. Dessutom finns det två utgångar, en genom bakluckan och en genom skjutdörren så är man bara två behöver man inte mötas heller.

Jag hade tänkt ha ett 19" rack under mastens infästningspunkt i taket då det ändå blir för lågt för att sitta där. Skall försöka göra en skiss av hur jag hade tänkt inreda så att man kan få lite feedback från forumet!

Jag fick dessutom gjort lite idag!

Började med att montera ena fästet

Under:
bracket_mounted.jpg

Från ovan:
screw_heads.jpg

Därefter kapade jag upp ett hål så att jag kan komma åt att göra ett stag så att inte balkens sidor kläms ihop när man drar skruvarna till fästet:
hole.jpg

Torkade bort lite rostskydd:
hole_cleaned.jpg

Sedan öppnade jag en öl och stod och kliade mig i huvudet en stund:
holder.jpg

Det jag funderade på var om jag skulle bygga så att lasten nedåt kommer på "balken" (som tyvärr är av ganska tunn plåt, 2mm bockat i u-profil) eller på golvet. Den mesta av lasten kommer under transport tyvärr hamna vid ett fäste, lyckligtvis är golvet ganska starkt där, dels går balken undertil där, och en längsgånde på utsidan av golvet och en tvärgående, så just nu lutar det åt att golvet får ta lasten. Dessutom blir det ju mindre skada om det inte skulle hålla. Men innan jag bestämmer mig så blir det en tur förbi min far som har betydligt mer erfarenheter på området!

Efter denna mentala ansträngning så tänkte jag göra klart dom tre andra fästena, men borret var slött så efter två så gav jag upp. Men de två andra färdiga fästena blev monterade de oxå!

Så eventuellt åker jag ut i morgon och gör klart och monterar det sista fästet och skär ur hålen eller så gör jag det på söndag då jag ändå skall till far. Då tänkte jag även passa på att kapa bitarna som skall staga balken i hans kallsåg så att det blir vinkelräta snitt!
 
Hallå igen!
Igår blev det inget gjort, och inte idag heller :( Men jag har handlat massa grejer att använda i veckan!

Först var jag på jula och köpte några lådor:
boxes.jpg

I dom fanns det en bandsåg, ett svetsbord och en rullbock:
band_saw.jpg

Sedan så köpte jag en pelarborrmaskin:
pelarborr.jpg

Men i morgon blir det förhoppningsvis full fart igen!
 
Jag började dagen med en sväng förbi min far där jag fick lite hjälp att göra fyra stycken rätvinkliga förstärkningsbitar som skall stoppas in i balkarna så att dom inte trycks ihop när man drar åt skruvarna
braces.jpg

Såhär skall dom sitta, fast fastsvetsade i buren så att man kan lyfta ur allt i ett stycke:
bracket.jpg

Sedan så kapade jag ur så att man kommer åt att peta i förstärkningsbitarna:
holes.jpg

Efter det så ställde jag mig vid bandsågen och kapade till morgondagens svetsövning:
front_bottom.jpg

Den stora plattan kommer sitta under masten och sprida ut lasten på golvet.
 
Var ute idag igen!
Blev inte så mycket bilder, men jag fick kapat till alla delar till den främre delen av buren och punktat ihop dom:
front_cage.jpg
 
Idag fortsatte jag med den andra delen av buren, var inte ute så länge så jag han inte med så mycket, men lite fick jag gjort!

Några bitar på golvet och ena hörnpelaren till den längsgående triangeln:
side_cage_1.jpg

Från en annan vinkel:
side_cage_2.jpg

Närbild på hörnet där lagret för mastfästet skall sitta monterat
top_corner.jpg

I morgon får jag plåten som lagret skall fästas i och när jag har den så kan jag göra klart den längsgående triangeln!
 
Back
Top