Mobil amatörradiostation i skåpbil

Jag har varit lite dålig på att uppdatera tråden, men projektet har gått frammåt ändå! Tänkte det var dags att försöka få upp lite bilder på det som har hänt.

Det första som hände var att jag gjorde nya paneler för att få en lite trevligare operatörsmiljö.

Dom gamla panelerna mallades av: panel_template.jpg

Därefter var det dags att såga: saw.jpg

Sedan första klar: one_finished.jpg

Det gick ju men arbetsställningen var inte den bästa och det tog lite tid, så ett litet "sågbord" fick improviseras: saw_table.jpg

Sedan var det bara resten kvar: all_cut.jpg
 
Kvällen i föregående post slutade med lite experiment för att få till snygga hål med dom verktygen som fanns i garaget, men ingen lycka. Så jag åkte hem sov en smula och sedan så inhandlade jag lite nödvändigheter: essential_supplies.jpg

Med korv i magen, en öl i ena handen och en hålpunch i den andra var förutsättningarna dom rätta för att göra färdigt panelerna. Ny och gammal panel: new_and_old_panels.jpg

Sedan var det provmontering av de paneler där inte "buren" är i vägen.

Baklucka: rear_panel.jpg

Sido dörren: door_panels.jpg

Höger bak: rear_right_panel.jpg

Nästa steg med väggarna blir att fundera ut vilken färg jag skall ha. Funderar på att måla allt (den blåa plåten och panelerna) med någon stryktålig seg vit färg, trist för att det lätt blir skitigt men bra för att mycket ljus reflekteras och det förmodligen blir lätt att få till bra belysning. Förslag gällande olika typer av färg och olika kulörer med praktiska motiveringar mottages gärna :)
 
"Har man fina väggar måste man ha fint golv" tänkte jag och åkte till bauhaus för att inhandla lite högtryckslaminat: hpl_floor.jpg

Golvinköpet sammanföll med en lite speciell helg då det råkar vara festival på godset där garaget ligger, så jag växlade upp från lättöl i flaska till starköl med parasoll: beer.jpg

På kvällen åkte skåpbilen ut och några band spelade i garaget och det var allmän fest. Några indikationer på vad som hänt kvällen innan fanns kvar dagen efter :)

En improviserad partybelysning: party_drill.jpg

Och ett trumsett: drums.jpg

Och någonstans råkade golvet bli klart: floor.jpg

Det återstår dock lite lister och snygga kanter och göra vettiga kanaler för kablar under etc, men det får bli senare när jag har mer detaljer klara för mig.
 
Nästa steg med väggarna blir att fundera ut vilken färg jag skall ha. Funderar på att måla allt (den blåa plåten och panelerna) med någon stryktålig seg vit färg, trist för att det lätt blir skitigt men bra för att mycket ljus reflekteras och det förmodligen blir lätt att få till bra belysning. Förslag gällande olika typer av färg och olika kulörer med praktiska motiveringar mottages gärna :)

Gräddvitt är förträffligt för att få en ljus miljö utan att det blir jobbigt vitt.
Eftersom man gärna sätter skorna mot väggen när man sitter ner så skulle jag föreslå att du målar nederdelen mot golvet svart, kanske 30cm upp så slipper du se märken efter skorna och kabelhärvorna under bordet syns inte heller lika tydligt ;)
 
Hej igen och tack för svaren!
Det med en svart rand nertill och kanske andra lite mörkare färger på ställen där man gärna sätter händerna när man går i och ur, runt bakluckan och skjutdörren är nog inga dumma ideer!

Originalpanelerna var ju målade rätt så ljus grå, men offantligt skitig så det kanske såg mörkare ut än det egentligen var. Det mesta av inredningen är i ljusgrå och det är kanske inte en slump att vw valt den färgen.

Gräddvit känns som ett bra alternativ, man tänker nog mindre på om den är skitig än man skulle göra med kritvita nyanser. Kanske ett bra mellanting mellan grå och kritvit. Hmm, tål att tänkas på detta :)

Förra veckan så fick jag klämman som skall sitta längst ner på masten, genom den sitter det två skruvar som skall gå genom väggen på skåpbilen och gängas i två blinda gängor i buren. Sedan kan sidvinkeln justeras något och masten dras fast mellan två muttrar i vardera skruv.

Skruvarna var inte gängade hela vägen: screw.jpg

Så med hjälp av biltemas gängsats skulle dessa gängas, men "tyvärr" var så var skruven rätt hård, 10.9 screw_head.jpg

Så hård att det började ryka om skäroljan så fort man vred gängsnittet. Dessutom var gängsnitten i biltema satsen "justerbara": adjustable_die.jpg

Justerbara gängsnitt i kombination med en gängkloppa gjord av aluminium så jag tror att den töjde sig lite på vägen ner så gängan blev konisk och 0.3 mm större diameter i botten än i början. Stod och svor och försökte råda bot på detta i ett par timmar innan jag gav upp och åkte hem.

Dagen efter så införskaffades "fasta" gängsnitt på jula. Och 30 minuter senare så hade man två raka icke-koniska gängor: two_fully_threaded_screws.jpg

Vid övergången mellan den ursprungliga rullade gängan och den nya är gängan lite lägre, men det spellar ingen större roll då inget kommer att sitta där.
 
Sedan var det dags att provmontera klämman på masten. Steg ett var att göra något för att trycka upp klämman lite mer så att den gick lätt att få på masten och över den gummiduk som skall ligga mellan klämman och masten.

Detta blev i form av en liten m6 skruv, med två brickor varav den ena var filad som en liten sexkantig kona så att skruven höll sig på plats när man skruvade ut muttern: bottom_clamp_separation_screw.jpg

Sedan gick det lätt att få klämman på plats och dra åt så att de två nygängade skruvarna hamnar parallellt: bottom_clamp_test_mounting.jpg

Och en lite närbild: bottom_clamp_close_up.jpg
Detta var det som hände sist jag var i garaget så nu är tråden i fas med verkligheten :)

Nästa steg blir att lägga på masten och bestämma mig för exakt var i förhållande till det övre vikbara fästet den undre klämman skall sitta, sedan borra lite hål och göra fästet nere i buren samt ett transportsäkringsfäste bak.
 
Jag har varit lite dålig på att uppdatera tråden den senaste månaden, men misströsta inte projektet går frammåt! Men tyvärr har jag drabbats av lite feber idag så jag är hemma från jobbet och tänkte passa på att uppdatera tråden!

Första dagen när jag skulle ut stannade jag till på jula och såg att dom hade rea på verktygsskåp, så det fick bli ett sådant: tool_cabinet.jpg Fantastiskt bekvämt att ha ordning på grejerna och kunna rulla med sig dom =)

Sedan så kliade jag mig i huvudet över hur jag skulle göra för att gå tillväga med att borra hålen för skruvarna som skall gå in i buren och hur jag skulle få gängorna på insidan på rätt plats... mast_clamp_test_2.jpg mast_clamp_test.jpg resultatet blev att jag bestämde mig för att allt skulle monteras utanför bilen så att jag kunde få gängorna på rätt plats och sedan tillbaka med allt och använda gängorna som riktmärke för hålen.


Sedan gjorde jag ett par lite stöddigare gångjärn till den fällbara bordsskivan: hinges.jpg
 
Nästa gång jag åkte ut till garaget stod det en inramad bild på en för mig okänd konung, men denna adelsman var misstänkt lik ena garagekompisens broder: kung.jpg

Sedan provmonterade jag alla nya väggpaneler och lade i golvet:all_panels_test.jpg

Därefter så lade jag lamporna jag tänkt använda på golvet för att bedöma om det verkar vara tillräckligt med ljus light_test.jpg light_test_2.jpg

Sedan tog jag ur takpanelerna och satte dit lamporna, monterade tillbaka takpanelerna lite provisoriskt för att se hur resultatet blev: light_test_3.jpg
 
Sedan skruvades grejerna isär och buren byggdes ihop utanför: mounted_outside.jpg

Detta för att montera delarna till rotationslåsningen: new_parts.jpg

Ett hål sågades: hole_saw.jpg

Ena cylindern lagd på plats: rotation_lock_part.jpg

Och efter ett tag var allt på plats och punktat: rotation_lock_spot_welded.jpg
 
Sedan var det dags att få fast de gängade cylindrarna på rätt ställe, så allt skruvades isär och kånkades ut, eftersom garaget bara är 3.60 till tak och det krävs några decimeter till för att kunna resa masten när den är helt nervevad. pre_assembly.jpg

Sedan skruvades allt ihop och masten lyftes på plats: assembled.jpg

Dom gängade cylindrarna sattes på plats: threads.jpg och punktades sedan.

Därefter kunde masten och buren stå av sig själva: erected_with_threads.jpg
 
Sedan monterades allt i bilen igen, det var bra väder och helt vindstilla så masten provrestes till sin fulla höjd trots att allt ännu bara var punktsvetsat: mast_fully_erected.jpg

Nästa steg blev att bygga det bakre fästet som skall hindra masten från att vrida sig vid transport. Först skar jag till några plåtar och punktade ihop: rear_mount_spot_welded_sheet_metal.jpg

Därefter gängade jag ur två bussningar som de två skruvarna i botten på masten skruvas in i: cutting_bushing_threads.jpg
Lite besvärligt eftersom att bussningarna var rätt mjuka och fjädrade rätt så långt (ungefär en kvarts varv) innan kraften blev tillräckligt stor för att skära gängorna. Men som tur var så fanns det gott om vätska så jag slapp uttorkning :) Efter ett tag var båda bussningarna gängade: threaded_bushings.jpg

Sedan sågades två hål för bussningarna, två hållare svetsades dit och bussningarna pressades i hållarna. Här är bild där allt är på plats. rear_mount_in_place.jpg
 
När allting var på plats så var det dags att helsvetsa och efter ett tag så satt allt där det skulle med full hållfasthet: fully_welded.jpg

Sedan så var det dags att ordna med stagmaterial, började med att skära till stagpålar: guy_poles.jpg

Därefter tillverkades vinschfästen: winch_mount.jpg

Vinchfästerna träs över stagpålarna och säkras med en bult och en klappsprint (syns ej i bilden) så att dom inte åker av: guy_pole_with_winch.jpg

Även en antenn inhandlades: antenna_sy33.jpg
 
Nu när allt var klart var det ju dags för en test! Eftersom att jag hade haft isär allt när jag svetsade så började jag testdagen med att montera på masten igen. Testade även att klättra upp och konstaterade att det inte är så ofta man ser sin bil från denna vinkeln: from_above.jpg

Sedan byggdes antennen ihop och monterades på masten. Det hela gick välrigt smidigt, masten fälldes och så reste man upp antennen mot masten och skruvade fast: mounting_antenna_on_mast.jpg sedan var det bara att resamasten med antennen på, sätta dit staglinorna och veva upp! with_antenna_1.jpg with_antenna_2.jpg

Allting funkade som det skulle förutom att det var lite skit bakom spakarna när jag skulle köra radio, trodde att den larmad för SWR då texten "SWR" dök upp på skärmen så fort man tryckte ner PTT'n. Visade sig att att det bara var texten tillhörande SWR-mätaren som syntes på skrämen. Hur som helst, jag fick inte sänt något men hörde mycket! Dessutom var det någon contest när jag testade så det var gott om aktivitet på banden!
 
Grattis till ditt verk och intressant tråd. Har det blivit några nya utflykter och trevliga QSO'n, årstiden är mindre inbjudande men kanske!? - Hur upplever du bilens köregenskaper, vid förflyttning, med tanke på den tillförda lasten? - Lycka till!

/ Sven.
 
I helgen var det dags för premiärtur med skåpbilen! Den gick till sk4bm uppe på tossebergsklätten: utsikt.jpg

Mast med antenn på redo att vevas upp: mast_down.jpg

Det blåste lite så jag vevade ner masten något, men här är den på knappt halv höjd: mast_from_above.jpg


Det mesta funkade bra, men det behövs lite hyllor fack och rack inuti så att man kan ha någon reda på alla grejer man släpar med sig =)
 
Snyggt bygge :)

Väntar med spänning på att få se lite "apparat" montering också.

Har du tänkt ett eget elsystem för radioutrustningen?

Tack för att du tar dig tid att lägga upp bilder och text,
mycket uppskattat.
 
Snyggt bygge :)

Väntar med spänning på att få se lite "apparat" montering också.

Har du tänkt ett eget elsystem för radioutrustningen?

Tack för att du tar dig tid att lägga upp bilder och text,
mycket uppskattat.

Tackar! Jag har börjat bygga ett litet rack för batterier, laddare och växelriktare, men det är allt hittils. Tanken är att jag skall bygga ytterligare ett 19" rack där jag kan ha radioutrustning.
Elsystemet just nu består av 2 stycken 24V 90Ah blyackar, en laddare från ett larmsystem som ger 15A och växelriktaren som ger 500VA koninuerligt, en stabil tysk variant som säkert kan ge mycket mer under kortare stunder.

I fortsättningen så skulle jag vilja ha 48V för att driva halvledarslutsteg, men några sådana har jag inte byggt ännu så jag har inte börjat med 48V systemet ännu. Sedan vet jag inte om det blir mha DC-DC omvandlare eller om jag skaffar batterier som jag använder direkt.

Sedan har jag funderat massor på vad jag skall ha för radioutrustning i, tänkte labba lite med att bygga slutsteg, tänkte köra en hel del SDR-grejer oxå, men har inte så mycket konkreta planer, Nu har jag kört med min vanliga radio som jag släpar ut i skåpbilen och driver från invertern. Men idéer/drömmar har jag gott om :)

Förslag och tips om allt möjligt är alltid välkommet!
 
Hej, kul att ses IRL också....

Vad tror du om att prova köra 1296 MHz test med "liten" antenn och preamp i masten och
PA nere, allt matat med 24 volt, förutom riggen förstås....

432 MHz motsvarande med preamp i masten och PA nere och 24 volt dito.

Vad finns det för möjlighet för koax genomföring?

/73 Tommy
 
Back
Top