Mobil HF-Antenn Rekommenderas!!!

SA7ATO

Well-Known Member
En god vän köpte hem ett par Outback 2000 från Limmared, fick den ena och har testat den nu.. En knappt 2 meter lång mobilantenn för kortvågen där du väljer band genom att bygla spolen med en kabelstump försedd med banankontakter, samt trimma in den med toppsprötet..

Testade den antennen med en vanlig magnetfot ute på parkeringen här i Fjälkinge halv två på morgonen den 13 Juni (förra natten) och fick ett QSO på 20 meter med en snubbe i New York (100W SSB)

Blev helt shockad.. Varför släpa runt på en megapinne på dragkroken när man kan få sånt skjut i en så liten mobilvertikal??

Denna är inget bra att sätta på dragkroksfäste har vi konstaterat då den interfererar med bakändan på bilen.. Men däremot på takräcke eller rail-fäste funkar det klockrent och den behöver faktiskt inte stagas.
 
Nej, det behövs inte så mycket för att göra sig hörd. Sen är det ju ingen nackdel med bra konds, plus att motstationen har en "häftig" antenn, så att han hör bra.
Den erfarenheten har jag gjort med min lilla pinne på gräsmattan. :D

/Ingvar
 
Idag har jag hunnit testa vidare, har nu monterat antennen på en riktig PL-fot som är genomgående i biltaket. Dock blev jag lite besviken då det var omöjligt att trimma in antennen på 80 meter vilket skulle gå enligt specifikationen.

Men men.. 20 meter funkar den kanon på iaf..
 
Därmed kommer vi till pudelns kärna.
Det är en väldig skillnad på 20m och 80m när man skall köra med en liten mobilpinne.
På 20m går det (som konstaterats) alldeles utmärkt med en antenn på ett par meter. Men skall man komma någonstans på 80 meter så blir det till att ta fram megapinnen och dragkroksfästet.
 
hej

Hejsan

kollade runt på nätet...Så jag köpte den Outback 2000 ifrån limmared, köpte även ett railfäste...Ha dragit ner jord från antenn fästet plus jordat min Icom-706... Testa att få bra på 80 m men de funkade inte så bra hur än jag gjorde me topp sprötet så blev de ingen resonas på den frekvens på 80 m.. å till en annan fråga..efter man ha ställt in den för 80 m å reser antennen behöver man bara byggla antennen när man byter band, eller måste man ställa in toppsprötet för varje gång man byter band plus att byggla om antenen....de skulle jag ha info om...........ni som har kört å install denna antenn på bilen..

//Mats de sa2awo



En god vän köpte hem ett par Outback 2000 från Limmared, fick den ena och har testat den nu.. En knappt 2 meter lång mobilantenn för kortvågen där du väljer band genom att bygla spolen med en kabelstump försedd med banankontakter, samt trimma in den med toppsprötet..

Testade den antennen med en vanlig magnetfot ute på parkeringen här i Fjälkinge halv två på morgonen den 13 Juni (förra natten) och fick ett QSO på 20 meter med en snubbe i New York (100W SSB)

Blev helt shockad.. Varför släpa runt på en megapinne på dragkroken när man kan få sånt skjut i en så liten mobilvertikal??

Denna är inget bra att sätta på dragkroksfäste har vi konstaterat då den interfererar med bakändan på bilen.. Men däremot på takräcke eller rail-fäste funkar det klockrent och den behöver faktiskt inte stagas.
 
Jag tänkte ge tipset än en gång, BILTEMA har en teleskopiskt bilantenn, sådana finns snart inte mera.
Den fungerar perfekt som trimbar toppdel till hembyggd mobilantenn för HF och särskilt de låga frekvenserna.
59 kronor och har M4 gänga i botten, i övrigt av SS. Foten är bara att kasta.
Med två kan du bygga en BUDDIPOLE eller portabel trimbar dipol. för de högre HF banen 21 - 50 MHz.
Att lägga sig till med ett par sådana är en bra ide att använda till framtida byggen.
 
Roy...kan du uppge artikelnumret? Jag hittar den inte i deras sökmotor,.....eller är det den som heter 31-133

Bjarne
 
Last edited:
Ja det är 31-133 SEK 59,9
Förr var det sådana här antenner dock lite längre efterssom man lyssnande på mellanvåg med en bilradio, då var kabeln en högOhmig koax, mittledaren var bara någon tiondels mm. Idag är den lite kortare och har lågOhmig kabel och är för FM bandet
Men ett bra justerbart spröt för hembyggen.
 
efter man ha ställt in den för 80 m å reser antennen behöver man bara byggla antennen när man byter band, eller måste man ställa in toppsprötet för varje gång man byter band plus att byggla om antenen.
//Mats de sa2awo

Du måste ändra längden också, det räcker inte att flytta på banavkontakten.
 
Jag har en Outbacker Outreach som funkar kanon på 80m. Dock är den en meter längre än Outbacker 2000.
 
hej

Hejsan

Hur ha du gjort med jordningen ???? Ha du den på dragkroken eller ha du den på taket eller på något annat ställe ?




Jag har en Outbacker Outreach som funkar kanon på 80m. Dock är den en meter längre än Outbacker 2000.
 
Hejsan

Hur ha du gjort med jordningen ???? Ha du den på dragkroken eller ha du den på taket eller på något annat ställe ?

Jag satte min antenn mitt på bagageluckan och sedan drog jag en jordfläta från luckan till chassit.

Läste på Outbackers hemsida att man inte skulle montera den på dragkroken så jag satte den på luckan istället.
 

Attachments

  • DSC_2445.JPG
    DSC_2445.JPG
    88,5 KB · Views: 242
  • DSC_2450.JPG
    DSC_2450.JPG
    98,8 KB · Views: 234
  • DSC_2447.JPG
    DSC_2447.JPG
    78,5 KB · Views: 298
hej

hejsan

de va ett snyggt montage......men hur gjorde du att stämma av den, läste på outback att man skall trimma in på 40 m först.....jag får ingen dipp på 80m ...vet int om de är fel på antennen....eftersom du ha monterat den så ha du förmodligen tunat in den....hur gjorde du ? får ej att funka för mej....har min på rail fäste med en kort jord kabel som jag har fäst bakom luckan ha en kombi så de blev ingen lång jord kabel....

Jag satte min antenn mitt på bagageluckan och sedan drog jag en jordfläta från luckan till chassit.

Läste på Outbackers hemsida att man inte skulle montera den på dragkroken så jag satte den på luckan istället.
 
hejsan

de va ett snyggt montage......men hur gjorde du att stämma av den, läste på outback att man skall trimma in på 40 m först.....jag får ingen dipp på 80m ...vet int om de är fel på antennen....eftersom du ha monterat den så ha du förmodligen tunat in den....hur gjorde du ? får ej att funka för mej....har min på rail fäste med en kort jord kabel som jag har fäst bakom luckan ha en kombi så de blev ingen lång jord kabel....

Jag stämmde av den på toppsprötet, jag använde det uttag som är märkt 75m istället för 80m för det gick bättre. På mitt toppsptöt fanns en markering som funkar bra på 80 och 40 meter men på 80m fick jag dra ut sprötet ungefär 3cm utanför markeringen.
 
Back
Top