Mobil HF

SM4FPD

Well-Known Member
Det finns en diskussion om mobil FM här på forumet.
Där man komemr fram till att det är dött på FM och repeaterar.
Så jag satt på en antenn för 3750 kHz och ropar Cw vid resa till och från jobbet.

Det är svårt att få QSO även där.
Men många som kör med PA och har s9 i störningar från hemma stationen.

Var det inte så att 3750 kHz var en mobil frekvens förr?
Nu en QRO kanal för de som har vax i örat, dvs S9 i störningar som ju då inte hör en mobil station.
Borde det inte vara så att om man har hög brusnivå att man då går ner i effekt istället.
Sen tycks kunskapen om hur långt man måste QSY för att lämna 3750 kHz ledig för mobil trafik.
Man hör ibland "QSY 1 kHz upp"

Att köra mobilt på dessa låga frekvenser är ju faktiskt ett intressant experiment, och det är ju sådant vi som radioamatörer skall göra.
Kanske bygga större och bättre antenner.

Finns tips om när det är tid att köra mobilt 3750 kHz?
Andra synpunkter?
 
Jag håller med om att det verkar vara den starkes lag som gäller...

Och det finns gott om mer eller mindre officiella reserverade frekvenser för olika ändamål. Man får akta sig, så man inte råkar kliva på någon mobilfrekvens, SSTV-frekvens eller IOTA-frekvens. Det kan ju vara frestande att lägga sig just där, om det är fullt överallt annars.

Var hittar den mindre erfarne amatör, som vill anstränga sig för att ta hänsyn till sin omgivning, information om alla dessa reserverade frekvenser?

Visst är det nog så, att 3750 räknats som en mobilkanal... Men jag roade mig med att leta efter någon information om just detta.

Vad jag kan se, står inget i bandplanen för IARU region 1. Ej heller kan jag hitta något på SSA:s hemsida om detta. Inte heller i ARRL:s "Considerate Operator's Frequency Guide" (den gäller ju i och för sig i första hand region 2).

Om man googlar på mobil 3750 respektive mobile 3750 får man ett par miljoner träffar. Men information om att frekvensen 3750 kHz skulle vara vikt för mobiltrafik återfinns i alla fall inte i toppen på högen av träffar. Googlar man på "mobile HF frequencies" får jag en träff, och den handlar inte om amatörradio. Det är möjligt att man skulle kunna formulera ett bättre sökkriterium, men ändå...

Om vi vill underlätta för mobila stationer genom att upplåta särskilda frekvenser för dessa, kanske vi skulle börja med att tydligt avisera vilka dessa kanaler är?

73 de Jonas/SM5PHU
 
"Det kan ju vara frestande att lägga sig just där, om det är fullt överallt annars."

Det är väl huvudet på spiken, man vet om att en viss frekvens används för ett specifikt ändamål men eftersom det inte finns specifikt skrivet i något officiellt dokument så skiter man i det och tutar och kör. Alltså en attitydsförändring är på sin plats men det lär man väl få se sig om i stjärnorna efter. Det officiella organet, SSA, skiter ju i sina egna regler bara dom får in mer pengar i föreningen och iom detta så är det kört.

Vissa länder har ju s.k "enforcers" och där fungerar det bra.

Mvh Jan
 
Jag menar inte att man nödvändigtvis medvetet "skiter [...] i det och tutar och kör". Saker som är självklara för en viss generation amatörer, eller amatörer intresserade av något specialområde, kanske är okända för andra. Och det man inte känner till och inte heller med rimlig ansträngning kan ta reda på, kan man ju inte förväntas rätta sig efter. Visst finns det drumlar, som skiter i regler, både skrivna och oskrivna. Men mycket grundar sig nog i vanlig simpel okunnighet och otydliga riktlinjer.
 
sm5phu said:
Jag menar inte att man nödvändigtvis medvetet "skiter [...] i det och tutar och kör". Saker som är självklara för en viss generation amatörer, eller amatörer intresserade av något specialområde, kanske är okända för andra. Och det man inte känner till och inte heller med rimlig ansträngning kan ta reda på, kan man ju inte förväntas rätta sig efter. Visst finns det drumlar, som skiter i regler, både skrivna och oskrivna. Men mycket grundar sig nog i vanlig simpel okunnighet och otydliga riktlinjer.

Hej du
Ja en blänkare i qtc skulle nog inte skada . Kör man mobilt har man en antenn som är rätt smal i fq . Många qro gubbar lider av potenspoblem och får de inte vara starkast är de som en 4 åring i sandlådan 73 lycka till SM4CJY Lennart......
 
Att 3750 kHz skulle vara "reserverat" som mobilfrekvens har det skrivits om i QTC ett par gånger under 1970-talet och ett par gånger på 1980-talet.
Sedan dess kan jag inte påminna mig att något har skrivits om saken.

Dessutom är det vanskligt att hävda att vissa frekvenser är "reserverade", eftersom
bandplaner mm är rekommendationer utan bindande rättsverkan.

När det inte ens står något om saken i bandplanerna blir det ännu vanskligare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM said:
Att 3750 kHz skulle vara "reserverat" som mobilfrekvens har det skrivits om i QTC ett par gånger under 1970-talet och ett par gånger på 1980-talet.
Sedan dess kan jag inte påminna mig att något har skrivits om saken.

Dessutom är det vanskligt att hävda att vissa frekvenser är "reserverade", eftersom
bandplaner mm är rekommendationer utan bindande rättsverkan.

När det inte ens står något om saken i bandplanerna blir det ännu vanskligare.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Det finns ju inget som har rättsverkan. Å andra sidan vill ju SSA att man ska följa bandplanerna men sätter ingen kraft bakom sina ord så summan av det hela blir ju att använda vad som finns tillgängligt dvs hela frekvensbandet. Varför ska man då vara medlem i SSA? QTC eller QSL-korten?

Du har ju varit medlem i SSA rätt lång tid, kan du svara på frågan varför SSA inte följer sina egna stadgar? Varför blir inte en amatör utesluten ur SSA när han/hon bryter mot stadgarna?

Mvh Jan
 
Tack för alla kommententarer om 3750 kHz.
Klart att man inte kan kräva att frekvesen lämnas ren för de som vill experimentera med en smal antenn.
Inte idag i alla fall.
Visst vill de som har stora PA låta sig höras med dessa. Även om det finns svaga stationer på frekvesen.

Är då ett PA en snoppförlängare som SM4CJY menar?

Finns det några erfaringar om de andra HF banden mobilt då?
Kenneth kör ju 29 MHz FM, där finns repeters och sporadiska öppningar.

Att 7 MHz mobilt går bra då antennen ger mer än på en okatav under, är ju känt, det är nästan som att köra hemifrån på 7 MHz mobilt. Men lite tunt med SM stationer numera.
Det är nästan som det är ett kanalband, en massa sked med DL stationer som inte vill prata med andra. Eller?

Nån som kör 14 eller 18 MHz mobilt, grejer? Resultat? Tider?
 
SM4FPD said:
Nån som kör 14 eller 18 MHz mobilt, grejer? Resultat? Tider?

Jag har kört en hel del mobilt på 14 MHz SSB i sommar med IC-703 barfota och en AH-703 på magnetfot mitt på taket. Jag lyckas köra det mesta jag hör men det kan vara väldigt svårt att armbåga sig igenom dom större piluperna. Mestadels europa med en å annan jänkare oxo.

Mitt i semestern, kommer inte ihåg när precis, var det "kortskip" på 20 meter. Jag snackade med en SM5a och en SM7a samt en LA strax utanför Oslo. Plötsligt kändes 20 meter som 80! Signalstyrkorna var stundtals över S9 på den lilla mobilantennen. Det varade ett par timmar tills det sträckte ut sig igen och blev som "vanligt".
 
SM4FPD said:
Nån som kör 14 eller 18 MHz mobilt, grejer? Resultat? Tider?


18 Mhz, för min del blir det portabelt och QRP men torde nästan vara likvärdigt som att köra mobilt har gett mig en del intressanta observationer. Antingen hörs det inte alls för att en stund senare plötsligt ge intressanta DX i högtalaren, både på dag och kvällstid och med lite tur landar någon i loggen, annars blir det oftast EU-stationer som blir körda, på CW ..

Så man får bevaka bandet mycket ofta, inte bara en gång då och då för då tror man att kondsen är helkassa.
 
Last edited:
SM4FPD skrev: Finns det några erfaringar om de andra HF banden mobilt då?
Kenneth kör ju 29 MHz FM, där finns repeters och sporadiska öppningar.

10m är ett utmärkt band för mobiltrafik, då det finns ett antal fördelar med bandets beskaffenhet:

+ Verkningsgraden på mobilantennerna får betraktas som hyfsade
+ Vid öppningar krävs inte speciellt hög effekt för att erhålla goda signalstyrkor
+ FM i den övre delen av bandet möjliggör smidig mobiltrafik, med kanalval, repeatrar och ev scanningfunktion.
- Vid dåliga condx så är bandet endast öppet för lokaltrafik

Jag är sjäv mer fascinerad av markvågsutbredningen och möjlighet till trafik "inom landet", än att kanske köra DX, men det är klart intressant att lyssna på trafiken från någon amerikansk repeater på östkusten, när ham:sen "over there", är på väg till jobbet och sitter i morgonrusningen...

En del tycker att repeatrar inte är "riktig" amatörradio - man skall ju helst "köra hela vägen" själv.
Faktum är att det vid öppningar oftast inte är nödvändigt med repeatrar, då man ofta hör motstationen "direkt" i alla fall, men repeatern fungerar mer som konditionsindikering.
I och med kanaluppdelningen, så är det ofta möjligt att notera kortvariga öppningar på några minuter, då trafiken i resten av Europa och världen är lite mer intensiv än vad den är i SM-land.

När jag, i jobbet, är ute och reser - vilket blir ungefär 1-2 gånger per månad, och då oftast med bil - så scannar jag över både fyr- och trafikfrekvenserna på 10m.

För att få lite känsla vilken markvågstäckning via repeater som är möjlig, kan jag väl nämna repeatern i Jönköping, som körs från 2 separata QTH:n - kaviteter blir lite otympligt på 29MHz - med länk på 70cm däremellan. Stationerna är en ombyggd Zodiac "Profi-6" som sändare, med ett litet PA på drygt 20W, mottagaren är en ombyggd mobiltelefon för Comviknätet när det begav sig, med en converter på ingången.

Antennerna är jordplanslösa 1/2-vågs vertikaler av PR-typ, och repeatern har en radie på upp till 15 mil.

Min uppfattning om lämplig effekt från bilen, är nå´nstans runt 25-50W till antennen, där jag antar att det är en förkortad 1/4-våg, för att få hyfsad täckning vad gäller markvågsutbredningen.

Det finns många sidor på nätet om man söker på "29 MHz FM" eller "10m FM".

Lämplig passningsfrekvens är 29,6 MHz, som är internationell anropsfrekvens.

/ Kenneth -GXZ
 
Back
Top