Mobilantenn 2m/70cm

ErikL

Member
Hej.
Är det någon som kan rekomendera en bra mobilantenn för 2m/70cm
(50 ohm, max 50W), den ska annvändas till en Alinco DR-620.
Den ska inte ha magnetfot utan vara fast monterad.
Är även tacksam för tips på var det är bra att beställa ifrån.

/Erik
 
Last edited:
Hej.
Är det någon som kan rekomendera en bra mobilantenn för 2m/70cm
(50 ohm, max 50W), den ska annvändas till en Alinco DR-620.
Den ska inte ha magnetfot utan vara fast monterad.
Är även tacksam för tips på var det är bra att beställa ifrån.

/Erik
Hej!

SRS har ett mycket bra utbud på både antenner och fästen (liksom även andra handlare). Ta dock en fundering och prisjämförelse på att köpa mobilantennen med 10,6,2,70 ifall du framöver vill skaffa en station med 10M i bilen.

Riktigt skoj med lite ES sommartid och kommande solfläcksmaxima om några år ska vi bara inte tala om,,

Lycka till! det behövs mer mobiltrafik.

73 Håkan SM7WSJ
 
Jag använder en Nagoya NR-770 som jag tycker att grym. Men detär viktigt att ha ett bra jordplan om den skall fungara riktigt bra.

Kolla på SRS reasida, Svebry eller Mobinet tex...
 
Jag kan bara instämma. Har en sådan oxo och den funkar UFB i alla sin enkelhet.
73 Göran
 
Jag brukar rekommendera att man inte använder kvartsvågsantennenr på bilar nuförtiden. För var det vanligt med en kvartsvåg på bilen. Idag har vi höga effekter på VHF och UHF, ofta 50 watt eller mer, förr var 10 Watt en skaplig effekt. med en kvartsvåg krävs jordplan, och jordplanet, dvs biltaket, eller skärmen leder mycket HF. HF forplantar sig okontrollerat i hela bilen, Vid sänding kan det leda till att bilens elektronik störs. Vid mottagning kan man få probelm med störningar från bilens tändning, laddning och övrig elektronik.
En NR-770 är en halvvåg, den kräver i princip inget jordplan, och alla effekt strålar mest ut från själva sprötet, och i bästa fall mer vinkelrätt ut från sprötet, dvs mot horisonten.
Att ha ett jordplan kan utterliagre förbättra antennen givetvis, ingen antenn är ju perfekt, ocha tt ändmata en hlvåg kan föra problem med sig. I foten på nämnda antenn sitter en avstämmare som gör att man kan få anpassning till en 50 Ohms kabel. detta ger oss nackdelen att en sådan antenn inta kan kapas till andra VHF frekvenser, ezxvis 155 MHz, elelr marin VHF.
Sen har vi 5/8 delspinnar. den har fördelen att kunna kapas till andra frekvenser inom VHF bandet, 118 - 170 MHz. Men jag menar att en halvvåg går bättre än en fem åtting på bilen.
 
Back
Top