Mobilantenn för 2m/70cm

Det är inte så att spröten ska kapas till rätt längd?
Felet ser liksom lite systematiskt ut.

73 de SM0RVV

En mätning av ett gängat antennspröt för plåtfäste monterat på en magnetfot kommer alltid att visa anpassning/resonans på för låg frekvens.

Magnetfötter från Smarteq / Carant / Allgon är omkring 2 cm högre över jordplanet än ett hålmonterat antennfäste.

Antenner kan på grund av detta inte flyttas mellan olika antennfästen utan omtrimmning.

Även antennfästets placering på bilen spelar in i det hela. Mitt på taket eller nära en kant ger helt olika anpassning och strålningsdiagram.

SRS sprötet går att justera, göra längre, en bra bit. Ska det kortas av måste tången fram.

På mina hålmonterade antennfästen är anpassningen för SRS sprötet ok både på 2m och 70cm och resonansen ser ut att vara rätt.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
SM7NTJ har helt rätt,
kika på en kaptabell till ett allgon-/smarteq-spröt så ser man olika kapmått beroende på om det är en 128 eller en 1123-fot, det kan skilja centimetrar på spröten.
Ta sen det kapade sprötet anpassat till en 128-fot och sätt på 6mm fästet till en carant glasantenn...gissa om det blir nån skillnad på kurvorna?? :D
 
Tack för intressanta kommentarer!

För att kolla att inte instrument eller handhavande spelande mig ett spratt, gjorde jag också en mätning av originalsprötet för NMT 450 från Smarteq, och det såg OK ut på det frekvensområde som det är menat för. Men det är såklart avsett att användas tillsammans med just denna magnetfot.

Att avståndet till jordplanet spelar roll kunde jag också konstatera. När jag ställde en isolerande låda mellan magnetfoten och biltaket blev resultaten helt annorlunda, men jag tyckte inte det var intressant att ta upp några kurvor på detta.

I mitt fall ser montaget ut som det gör, jag använder en magnetfot, och jag har ingen lust att ta hål i biltaket. Att experimentera sönder ett antennspröt med en avbitare kan jag däremot tänka mig. Magnetfoten ser ut att vara den modell som Smarteq kallar "MaxiMag": http://smarteq.com/maximag.html

Min första tanke var mycket riktigt att spröten borde kapas. Jag vände mig till leverantören och frågade efter ett kapschema. Svaret jag fick var att inget sådant fanns, och att det inte var praktiskt möjligt att trimma sprötet.

Vad beträffar de två spröten från SRS respektive WiMo, tycker jag inte det finns fog för att säga att det ena skulle vara avsevärt sämre än det andra.

Eller gör det det?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Ja, just det, hur slutade det här?

Jag klippte drygt 20 mm i toppen på båda spröten, och båda flyttade sig ganska snällt, så att jag fick godtagbar SWR på såväl 2 m som på 70 cm.

Jag skulle vilja jämföra samma spröt på magnetfot respektive karossfäste, men tillfälle har inte givits.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top