Mobilantenn för 2m/70cm

SMØW

Well-Known Member
Har införskaffat en ny kärra och tänkte därför sätta borrstålet i plåten och sätta dit en antenn på taket. Har googlat runt lite och så men tänkte även höra med "expertisen" här med tanke på att jag själv är "likströmsamatör" och sysslar mest med kortvåg ;)

Frågan lyder, tips på antennfäste och antennspröt som helst får vara 2m/70cm på samma pinne och radiatorns längd inte är mer än en halvmeter eller så.. Har man en 6mm gänga kan man ju köpa en extra radiator som är längre framöver. Vill ha ett antennfäste med 6mm gänga.

Tips mottages tacksamt =)

73 de Teemu SM0W
 
Det är svårt idag att hitta återförsäljare som har duobandsspröt med 6mm gänga, utbudet på duobandsspröt blir betydligt större om du har en SO-239 (PL-hona) i taket.
Limmared.nu har två för 6mm men det är allt jag kan hitta..

Ett PL-spröt som är under 50cm, är diskret och ändå fungerar väl är NR-77B för 2m/70cm och ca. 48cm långt.
Finns troligen hos någon av dina favorithandlare :)



Edit:

Min favoritfot ärgamla allgon RF128, numera Smarteq Base 128:

Product No: 128.51.00.07
Base with 5 m cable, open end

Product : 128.51.01.05
Base with 3.65 m cable and UHF(m) connector
 
Last edited:
Vad är det den nya standarden heter? Har för mig att den har skrivits tidigare om här på forumet. Heter den NP? Är den den nya framtidsstandarden?
 
Vad är det den nya standarden heter? Har för mig att den har skrivits tidigare om här på forumet. Heter den NP? Är den den nya framtidsstandarden?

Du menar kanske NMO?
Det är ett relativt gammalt fäste vid det här laget som Motorola står bakom,
det uråldriga PL-systemet är inte impedansstabilt och mekaniskt något bristfälligt,
NMO har egentligen alla fördelar med mekanisk stabilitet, möjlighet till god fukttätning och en fas/impedansstabil karakteristik.

NMO har inte slagit igenom än mer än i vissa speciella tillämpningar och förstås mest i hemlandet USA
 
Last edited:
Någon här på forumet som har någon personlig erfarenhet av NMO?

Jodå, bara goda erfarenheter ända upp till ca. 2,5GHz men:

näst intill obefintligt utbud av fäste och spröt i Europa, så gott som allt måste importeras från USA med allt vad det innebär.
 
Ingen personlig erfarenhet, men det verkar vara den professionella standarden. Kan kolla på jobbet också vilka antennfästen vi har till VHF/UHF.

De japanska antenntillverkarna är avsiktligt snåla med NMO-antenner, eftersom Motorola verkar vilja ha en licenspeng för den. Det finns dock antenner för amatörbanden med NMO-fästen. Kolla på eBay.

mvh
Kai

PS: Den dagen jag vågar sätta borren i bilen blir det NMO...
 
Kan kolla på jobbet också vilka antennfästen vi har till VHF/UHF.

Det är i ytterst få tillämpningar som FM nyttjar NMO,

Konceptet är normalt externa fästen på en separat bärare, typ takräcke,
eller monteringshål enl. NATO standard square c-c 140mm M10 på fordon som nyttjas i mer krävande miljöer, utanför kaserngården alltså :D

I enstaka fall, på "civilare" fordon och för små antenner så används, förutom 6mm 128/1123 från Allgon/Smarteq,
i de flesta fall N och TNC, chassimonterat i plåten.
 
Hej Teemu

Jag har på min V70 monterat följande:

2/70 antenn med M6
Antennen, WLAN UMTS GSM Antennen, konfektionierte Koaxialkabel, Amateurfunk Funkgeräte und Zubehör order No. 60008

128 fäste från Malux
http://www.malux.se/se/uploads/antenn_faste_128.pdf


//Chister

Hur visste du att jag skaffat V70 ;) Ja det lutar nog mot nåt i den där stilen. NMO är oxo intressant, ska ju över till Dayton i maj så jag kanske håller mig tills dess och handlar där, man sparar ju säkert nån krona på det...

Man kanske skulle skaffa en extra spegel ovanpå höger backspegel så kommer man ju se ut nästan som en civilbil, man kan ju alltid retas med en och annan på motorvägen ;)

73 de Teemu
 
Sprötet är (var) en rostfri pinne. Min blänkte inte så mycket när den var ny.
Det finns ju mattsvart spray och dra på.
Längd ca 45cm.
 
Jag tycker den funkar lika bra som en kvartsvåg på 145 och som en kolinjär på 70 så jag förstår inte varför det finns de som tycker den är skräp. Vad förväntar man sig av en antenn?

Jämför jag den med en magnetfot på taket med en Araki 2/70-pinne som är ca 1m så har jag kanske 2-3 db bättre men det märks knappt när man kör. I blindtest tror jag att de flesta skulle gå bet.
 
På vilket sätt?

73,
Jonas/SM5PHU

Inlägg där någon bara tycker att något är skit utan att motivera det brukar jag ta väldigt lätt på :D

Om jag dessutom har egna erfarenheter som är motsatsen brukar jag helt bortse från skräpinlägget.
 
Jag har en tid kört omkring med ett sånt där kort duobandsspröt från SRS med 6 mm gänga på biltaket. Min subjektiva uppfattning är att det radiomässigt fungerar sämre än mitt mer än dubbelt så långa spröt med PL-anslutning, men det har bättre prestanda vad beträffar möjligheten att ta sig in i parkeringshus och liknande.

Ungefär vad man kunde förvänta sig, alltså.

I diskussionen har antytts att duobandssprötet från SRS skulle vara särdeles dåligt, och att ett motsvarande spröt från WiMo skulle vara att föredra.

Jag blev lite nyfiken, och bestämde mig för att köpa ett WiMo-spröt för att jämföra. Spröten är ungefär 40 cm långa, och sägs utgöra 1/4 våglängd på 144 MHz respektive 5/8 våglängd på 432 MHz. Det visade sig att båda spröten vad beträffar anpassning är ungefär lika mediokra, enligt min mätning. Men WiMo-sprötet (blå kurva) är något sämre än SRS-sprötet (röd kurva).

attachment.php


Som fäste har jag använt en Smarteq magnetfot med 6 mm gänga, monterad på taket till en Toyota Avensis. Mätningarna är gjorda med en MFJ-269 antennanalysator.

Som referens har jag även mätt på ett längre spröt, MFJ-1412, som utgör 1/2 våglängd på 144 MHz, men fortfarande 5/8 våglängd på 432 MHz (gul kurva). MFJ-sprötet skiljer sig från de andra två genom att det har PL-anslutning, och i botten sitter en mystisk klump som skulle kunna innehålla något slags anpassningsnät. På 432 MHz skulle MFJ-sprötet alltså vara elektriskt likvärdigt med de två korta spröten.

attachment.php


Men som framgår av bilderna, liknar resultaten på 70 cm mycket de resultat som jag uppmätt på 2 m.

73,
Jonas/SM5PHU
 

Attachments

  • 144MHz.png
    144MHz.png
    48,8 KB · Views: 1.185
  • 432MHz.png
    432MHz.png
    44,3 KB · Views: 1.103
Last edited:
Back
Top