Mobilantenn HF?

SM6VTT

Well-Known Member
Funderar på att börja köra kortvåg från bilen.

Jag är ute efter en relativt liten antenn. Lite svårt om man skall få det bra antar jag.

Jag är i första hand ute efter att köra 10 och 80 meter. Funderar på monobands antenner. Blir ju lite omständigt att byta spröt men dom fungerar kanske bättre än en flerbandsantenn?

Dela gärna med er av era erfarenheter och kom med tips om bra antenner...
 
Bilantenn

Hej

Kör ibland med en Handic PR antenn med förlängningsspole, en krokodilklämma kan man
ha för att flytta mellan 28.500 och 29.600.

För 80m tycker jag denna har en fin antenn:
bilantenn.jpg


/ 73 Tommy SM6NZB.
 
SM7NZB said:
För 80m tycker jag denna har en fin antenn:

Vad är det för fabrikat på detta "monster". Kan inte påminna mig att jag har sett något liknande.

/Kenth
 
sm6mfa said:
Vad är det för fabrikat på detta "monster". Kan inte påminna mig att jag har sett något liknande.
/Kenth
Vad menar du? Det är väl inget konstigt med traps och spröt? Går inte att göra osynligt
om det ska funka på 80m.:cool:
73!
/Ingvar
 
Jag hade en gång en liten söt mobilantenn för 80 meter. Den var bara en halvmeter lång och gick alldels utmärkt att justera in för lågt SWR. Tyvärr blev det inte speciellt många QSO:n med den. Man kan undra varför.... :D
 
En mobilantenn för 80m SKA vara smalbandig. Annars har man förluster i den!
/Jan
 
sm7czr said:
Vad menar du? Det är väl inget konstigt med traps och spröt? Går inte att göra osynligt
om det ska funka på 80m.:cool:
73!
/Ingvar

Aha, Är det traps, Trodde det var en spole med en topcap för att öka bandbredden.
Vilka två band går den på?
Givetvis går den inta att göra osynlig. Den såg bara ovanligt stabil ut jämfört med den Kenwood MA5 och Hustler jag själv har på bilen.
Det var främst fabrikatet jag var ute efter.
 
sm6mfa said:
Aha, Är det traps, Trodde det var en spole med en topcap för att öka bandbredden.
Vilka två band går den på?
Givetvis går den inta att göra osynlig. Den såg bara ovanligt stabil ut jämfört med den Kenwood MA5 och Hustler jag själv har på bilen.
Det var främst fabrikatet jag var ute efter.

Beträffande "monster"...
Nej, jag tar tillbaka! Du har rätt, det är nog en förlängningsspole så den funkar bara på 80. Men en "topcap" ökar väl bara kapacitansen och påverkar inte bandbredden. Har jag fel igen?:confused:
/Ingvar
 
Back
Top