mobilantenn i aluminiumkaross.

DxkungenII

Well-Known Member
Hej,

Jag undrar om jordplanet på en mobilantenn blir "sämre" om bilkarossen är gjord av aluminium? Vad är skillnaden mellan ett biltak i plåt kontra ett i aluminium i fråga om mobilantennens egenskaper ?

Tack på förhand,

Hälsningar Dag
 
DxkungenII said:
Hej,

Jag undrar om jordplanet på en mobilantenn blir "sämre" om bilkarossen är gjord av aluminium? Vad är skillnaden mellan ett biltak i plåt kontra ett i aluminium i fråga om mobilantennens egenskaper ?

Tack på förhand,

Hälsningar Dag

"Jordplanet" i ett aluminiumtak blir snarare bättre än i ett av stålplåt.

Detta är dock frekvensberoende, och beror främst på att
förlusterna för HF-strömmar som tvingas flyta genom stålplåt är c:a en 10-potens högre än i aluminium.("Skindjupet" i stål är betydligt mindre än i aluminium p.g.a att stål är ferromagnetiskt, och dessutom har stål sämre ledningsförmåga)

Förlusterna i själva taket är emellertid en ganska liten del av totalförlusterna i mobilantennsystemet, i synnerhet på lägre frekvenser.

På 144 MHz och uppåt så ingår takmaterialet i antennsystemet i så pass liten grad att man nog med gott samvete kan försumma dess inflytande så länge som "sprötet" är 1/4 våglängd eller mer.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
DxkungenII said:
Hej,

Jag undrar om jordplanet på en mobilantenn blir "sämre" om bilkarossen är gjord av aluminium? Vad är skillnaden mellan ett biltak i plåt kontra ett i aluminium i fråga om mobilantennens egenskaper ?

Tack på förhand,

Hälsningar Dag

ang. aluminium

ett annat problem är punktvis oxidering och korrosion vid anslutningen till jordplanet
Har sett detta på LandRovers där hålen i karossfästpunkterna har förstorats/lossnat,
samma sak på alu paraboler där "vitt mjöl" hindrar jord till matare etc.
Många antennmonteringskit är väl av mässing eller ytbehandlat järn.
Zink/förzinkade material och aluminium är bättre.
 
Försiktighet anbefalles...

Tänk Dig för innan Du sätter borren i ett Aluminiumkaross. Metallen är mjukare än respektive stålplåt. Det gör att man riskerar att deformera området kring hålet om/när man skall dra åt fästet...

Risken för korrosion underifrån är också större än man tror pga att utrymmet mellan innertaket "headlinern" (tyg/glasfiber-innertaket) och metalltaket är en otrevlig fuktfälla...
 
Back
Top