Mobilantenn på kortvåg

SM5GJB

Member
Hur är det egentligen med mobilantenner t ex Sidekick på kortvåg? :(
Är det bara en skröna att krockkuddar kan lösa ut eller ligger det något i det?
Har hört att man måste köra på något för att krockkuddarna skall lösa ut
men sedan skrev en radioamatör till mig "att hur vågar du köra mobil på kortvåg"?
Det var visst någon biltillverkare som inte kunde garantera problemfrihet över ett visst lågt värde.
Har själv en liten Honda Civic av -97 års modell. Tacksam för information.
 
Letade efter samma information till min tidigare bil (en Renault), se exempel från Nissan nedan.
Men eftersom svarta lådan (ECU'n) och dess kablage lade ut en brusmatta på de flesta frekvenserna inkl. VHF - blev det inget montage. :mad:

Krocksensorerna , krockkuddar, bältespännare är kopplade till en dator så det finns några kabelstammar man inte vill påverka med RF.

http://www.nissan.ie/vehicles/mobileguidelines.asp
 
Last edited:
Hej,
vet att bilfabrikanterna (i alla fall de svenska) gör noggranna tester avseende EMC, men även påstrålat, även nere på HF-banden.
Man gör tester även på LMR-banden 80, 160 och 400 MHz. I vissa fall använder man sig faktiskt av amatörradio-riggar, framför allt för KV.

Har kört på HF-banden utan några större problem under flera år. Jag har då haft relativt nya bilar.
Tror också att testerna blir ännu viktigare i framtiden, då bilen kommer vara nerlusad med RF-prylar, med antenner dessutom mer eller mindre inne i kupén (sidostolparna).
 
Jag tänker även på att andra bilar i närheten kan påverkas av de HF fält vi har runt egen bil.
Dvs man står ju ganska nära andra bilar på en parkeringsplats, eller när vi kör har vi nån i hasorna.
Om vi nu öser ut HF med 100 Watt så borde ju signlastyrkan vara ganska hög på de bilarna såväl som egen.
Själv kör jag en S70 frn 1998.
Jag har testat alla HF band VHF och UHF. Med IC-706MKIIG och 100 Watt.
Jag arh provat olika mobilantenner för HF. Men visst känns det osäkert och vid de första proven satt jag inte bakom krockudden.
Nu känner jag mig säker i alla fall och kör den radio jag vill.
Enda störningen är egen generator som brusar en del.

Klart att man måste tänka lite på installationen.
Enklar regler är att inte använda vhasit som återledare för batteriströmmen utan dra ut både plus och minus direkt på batteripolerna.

På VHF och UHF bör man inte använda antennern som gör bilen till jordplan. Dvs inte kvartingar.

Dock är ju alla HF antenner jordplanskrävande och ger förståss mycekt HF i chassit.

Men vad händer då juridiskt om en krockudde smäller av om man kör radio i bilen, eller dess närhet.

Jag har i alla fall hört att biltillverkarna har mycket goda marginaler även om de inte garanterar något.
Det skulle ju bli obra om en viss bil smäller av sina krockuddar om man sänder i dess närhet.
 
Tack för informationen!

Tack för all information!
Får väl testa Sidekicken på biltaket i vår
när man kan stå utanför och kolla vad som händer först :D .
 
Bara några kommentarer angående de vanligaste radiomyterna och bilar.

///

Jag tänker även på att andra bilar i närheten kan påverkas av de HF fält vi har runt egen bil.
Dvs man står ju ganska nära andra bilar på en parkeringsplats, eller när vi kör har vi nån i hasorna.
Om vi nu öser ut HF med 100 Watt så borde ju signlastyrkan vara ganska hög på de bilarna såväl som egen.

///Nej! 100W på HF banden och "normal" modulering skall inte påverka andra fordon!
100W är en liten fis i rymden på HF banden. Värre blir det med 100W på 1296MHz och uppåt.

///De EMP system som Amerikanska Polisen testar för att "döda" framförvarande fordon fungerar på andra principer och vanlig HF skulle nog knappast fungera. Det är betydligt snabbare transienter än vad SSB eller CW på HF och 100Watt kan åstadkomma ( även med svåra nyckelknäppar :)

///Du kommer sannolikt att ha mera problem med en Tetra basstation i närheten grannens HF rigg!

///Signalstyrkan!? Njae, du har inte speciellt mycket verkningsgrad från din mobilantenn så några 100 W lär du inte utstråla.


Själv kör jag en S70 frn 1998.
Jag har testat alla HF band VHF och UHF. Med IC-706MKIIG och 100 Watt.
Jag arh provat olika mobilantenner för HF. Men visst känns det osäkert och vid de första proven satt jag inte bakom krockudden.

// Krock kuddarna är nogsamt specificerade. Det fanns visst några tidiga rapporter om att GSM telefoner utlöst krock kuddar. Jag tror att du verkligen får anstränga dig för att få en HF rigg att fyra av en kudde...

Nu känner jag mig säker i alla fall och kör den radio jag vill.
Enda störningen är egen generator som brusar en del.

Klart att man måste tänka lite på installationen.
Enklar regler är att inte använda vhasit som återledare för batteriströmmen utan dra ut både plus och minus direkt på batteripolerna.

På VHF och UHF bör man inte använda antennern som gör bilen till jordplan. Dvs inte kvartingar.


///Skall inte spela någon större roll! Om du har en antenn som inte har jordplan, kommer chassit att koppla till antennen och du har sannolikt mera HF i chassit på detta sättet.
Däremot kan en del nya bilar med en massa komposit material i chassit ställa till en del underligheter. Du skulle nog företrädesvis använda jordplansantenner i fordon om strålningen skulle besluta!
En på chassit monterad jordplansantenn har chassit som "motpol" och referens. En dipol ellar annan icke jordplans antenn strålar utan att använda chassit som referens. Detta innebär att chassit omsluts av strålningen och sannolikt kommer att koppla till antennen som ett parasit element.

Dock är ju alla HF antenner jordplanskrävande och ger förståss mycekt HF i chassit.

///Nej, det finns HF antenner som inte använder jordplan.

Men vad händer då juridiskt om en krockudde smäller av om man kör radio i bilen, eller dess närhet.

///Om du skjuter av en kudde och krockar så har du sannolikt gjort dig skyldig till grov vårdslös i trafik och vållande av kroppskada. Sannolikt kommer man att begära att du skulle ha använt handsfree. Om du är så djvla dum att du talar om att du körde ett CW qso när du krockade så skall du låsas in för akut dumhet...
(Själv har jag en Hughes Aircraft ben nyckel för bilbruk - skitkul med mobilt CW qso - men likväl korkat :)

Jag har i alla fall hört att biltillverkarna har mycket goda marginaler även om de inte garanterar något.
Det skulle ju bli obra om en viss bil smäller av sina krockuddar om man sänder i dess närhet.

///Tvärtom. Om styrelektroniken för kuddarna inte får 100% klart att fyra av tändsatserna till krock kuddar och bilbältes spännare så skall ingenting hända dvs en radio störning skall inte fyra av ett fullt fungerande system i ett fordon. Det är större risk att kudden fyras av vid ett kraftigt gupp i asfalten. ( Volvo 440 för några år sedan? )


///Ett problem som man kan skapa i en modern bil är om man stör den s.k CAN-Bussen, ett datanätverk mellan de i bilen ingående komponenterna. Det finns minst två "CAN-kanaler" i de flesta moderna fordon och du kan rent teoretiskt blockera signalerna med en GSM eller ännu bättre, en 3G telefon. Men då torde bara fordonet stanna.


//Dan
 
Jag tror inte det är någon större fara att använda sin amatörradiostation i bilen.
Antalet amatörer som kör mobilt är ju bara en liten promille av alla mobila stationer
som åker runt på våra svenska vägar.
Hade det bara funnits en misstanke om att kudden skulle lösa ut pga RF skulle det nog
bli stora rubriker i tidningarna.:cool:
 
sm7tkr said:
Jag tror inte det är någon större fara att använda sin amatörradiostation i bilen.
Antalet amatörer som kör mobilt är ju bara en liten promille av alla mobila stationer
som åker runt på våra svenska vägar.
Hade det bara funnits en misstanke om att kudden skulle lösa ut pga RF skulle det nog
bli stora rubriker i tidningarna.:cool:


Håller-med-du...

Skulle tro att trafiksäkerhets-fascisterna hade fått fnatt redan om det här varit ett problem!

Det jag har hört och fått verifierat är att en del Amerikanska bilar och lätta lastbilar ( Pickup Trucks ) har tappat farten pg av att tänd- och insprutningen fått akut hicka.
Nu köper väl ingen normalt funtad människa en ny Amerikansk bil i Europa.... Eller?!

Kuddarnas tänd-procedur är mera släkt med en atombomb. Det skall verkligen till att alla kriterier är satta och verifierade innan kuddarna tänder. De problem som Volvo hade var att sensorerna var för känsliga. Minsta tvekan==Ingen tändning.

Det enda problemet jag haft har varit min automatiska farthållare som bestämde sig att jag visst hade begärt att farten skulle öka. Efter att ha snuddat bromspedalen så var det inget problem längre. Att flytta telefonen från instrumentbrädan funkade även det...

Jag har hört skrönor om att ABS system skulle slås ut av mobil telefoner - dumheter igen.
ABS systemet baserat på Bosch är ett av de säkraste elektroniska system jag någonsin varit i kontakt med. Grund designen to 6 månader - därefter tog det nästan ett år att skapa testrutiner för elektroniken. Varenda komponent!! blir testad. I normala tillämpningar som radio, telefoner och TV apparater etc etc, så skall man nog vara glad om 70-80% av de integrerade kretsarnas invärtes komponenter kan testas efter produktion.

Jag har dock full förståelse för att de ville ha bromssystemet testat till 100%... att litet fel då och då kan väl i bästa fall väcka föraren men... :)


//Dan
 
Orsaken till att vissa farthållare började gasa på när man pratade radio var att man tog signalen från varvräknaren. Den var analog (högre fart = högre spänning). Litet HF-likriktning och man kan lista ut vad som hände... Den principen är försvann dock ganska snart. Idag är det hastighetsgivarens CAN-signal man använder.

Tändaren skall klara en "No-Fire" ström om 400mA utan att tända. Den skall garanterat tända på 1.2A under 2ms. Tändenergin är motsvarande 6.2 milliJoule. Mekaniskt motsvarar detta en tappad blyertspenna från en höjd av 10 centimeter.

SRS-elektroniken sitter oftast placerad mellan framstolarna. Då den skall kunna fyra av airbagarna även sedan batteriet förstörts i en krock innehåller enheten ett kondensatorbatteri. Skall man byta ratt i sin bil bör man förutom att dra minuspolen även vänta 30 minuter till en hel timme för att undvika "överraskningar". I drift skickar man kontinuerligt ut små strömpulser för att kontrollera att man har kontakt med tändarna.

Den stora faran är att man lyckas med att få RF energi att dissiperas i ändan av tändarkablaget (där tändaren sitter). För att lyckas med detta måste HF-energi kopplas antingen differentiellt mellan ledarna och/eller ha ett maximum just där tändaren sitter.

Allt SRS kablage är tvinnat för att undvika HF-koppling. Dessutom sitter det en ferrit "Gristryne" i ändan på tändarkablagen. DC-resistansen hos en tändare (Hämtat från Volvo) är ca 2 Ohm.

Alternativt skall energin kopplas så att dissipering sker mellan någon av tändarens ledare och jord (air-bagen). Nyare typer av tändare har en ledare som ansluter till air-bagens hölje (rattjorden).

En airbag som smäller kan skicka ett bildäck på fälg upp åtskilliga meter i luften. Dessutom frigörs ett damm som mer eller mindre förstör bilens övriga inredning. Man är inte helt fräsch efteråt heller...

USA's fordonsbransch (Chrysler/GM/Ford) har ett gemensamt dokument som beskriver kraven och testmetoderna för tändare; "USCAR Inflator Technical Requirements and Validation". Jag har en äldre Draft daterad 2001. Den finns på nätet att köpa. Den som är intresserad av hur EMC-provning går till och vilka krav som ställs kan exvis surfa in på www.fordemc.com Sajten är öppen och listar ett antal intressanta publikationer som kan laddas ner. Såväl tester som hur de skall utföras finns beskrivna. Här finns även frekvensbanden av intresse.

Ulf -GXV
 
Den var rolig Janne!
För några år sedan var det en dabatt i ämnet att göra bilar EMC säkra.
Bilbranchen verkar ju inte vilja anpassa sig till den vanliga EMC med CE märkning etc.
E mark gäller tydligen för bilar.
Man verkade då, för några år sedan vilja acceptera 100 Watt HF, 50 Watt VHF och 20 Watt UHF, vid installation av komradio, amatörradio etc.
Sen har jag inte hört ett ljud om saken.
Nu när vi har experter om bilindustrin och EMC här vore det kul att få veta lite mer om detta????

1. Vad händer inom bilindustrin och EMC ?
2. Vad betyder E märket som skall finnas enligt BILTEMA på lampor, dragkrokar etc?
Är det samma E mark som gäller för radiostationer?
3. Många av amatörradiostatioenrna och kommersiella komradio har E-mark, och får således installeras i bilar. Är det samma E märke som för glödlampor?
 
Ytterligare en fråga till experter på Bileketronik och utlösning av krockuddar.

Förr fann man alltid på bygarbetsplatser varningsskylatar med texten:

"SPRÄNGNING PÅGÅR STÄNG AV RADIOSÄNDARE"

Man var tydligen rädd att HF från komradio skulle tända spängämnen elelr tändare till dito
Detta kan vara en orsak till att man idag är rädd att HF kan tända laddningen i en krockudde.

Frågan är då:

Finns inte risken idag att HF kan tända en sprängladdning vare sig i en sten vid ett vägbygge eller i en krockudde?
Kanske var det de långa trådarna för eleketrisk tändning av gamla tändhattar som var problemet??
Man misstänker dock att HF kan störa ut och få eleketroniken som styr krockuddens utlösning, att göra fel och smälla av den.
 
E-märkning...

Litet Google...

http://www.dovehouseassociates.ltd.uk/e marking.htm
http://www.conformance.co.uk/directives/ce_autoemc.php

På fordonsdetaljer som exvis blinkersglas, vindrutor, glödlampor mm gäller "E-märkning", ett E följt av en siffra för landet i vilket detaljen certifierats. Denna märkning skall visa att detaljen uppfyller mekaniska krav (Ljusbild, Gulhet, mm) Icke E-märkta lampor får inte användas på allmän väg, vilket dock inte hindrar "motorburen ungdom" att stoppa in 100W halogenlampor eller efterutrusta sina fordon med pirat Xenoninsatser utan nivåreglering.

Elektronik skall vara e-märkt enligt kraven i 95/54 EC AEMCD

I manulen för min bil står angivet "Kurzwelle < 50 MHz: 100W, 2m: 50 W, 70cm: 35W, 25cm: 10 W. Här står också att utrustningen måste vara e-märkt. Biltillverkaren anger också att sådan tillstädjes (beviljas) om installationen är fackmannamässigt utförd och en reflexfri yttre antenn används.

Det företag jag vistas på under dagtid testar dock betydligt högre effekter.

Fords EMC-manual är en utmärkt och bra författad lärobok i ämnet. (Se tidigare inlägg)

Ulf -GXV
 
SM4FPD said:
Finns inte risken idag att HF kan tända en sprängladdning vare sig i en sten vid ett vägbygge eller i en krockudde?
Kanske var det de långa trådarna för eleketrisk tändning av gamla tändhattar som var problemet??

Som en av dem som varit med om revidera Arbetsmiljöverkets bestämmelser
för hantering av elsprängkapslar har jag fått någon inblick i frågeställningen.

Moderna elsprängkapslar (i synnerhet "grupp 2" eller "VA") har en så hög tändenergi att det krävs ganska stora radiosändare för att kunna utlösa dem. Beräkningar och fältförsök i Tyskland har pekat på att inga "vanliga" handburna och fordonsmonterade sändare kan utlösa sprängkapslar vid de avstånd som förekommer i praktiken.

Däremot har man av andra orsaker, t.ex. att exponerade batterikontakter på handapparater och mobiltelefoner kan ge en felström som kan utlösa en sprängkapsel,
valt att rekommendera ett minsta säkerhetsavstånd till handapparater och mobiltelefoner på 50 cm.

Dessutom blir "icke-elektriska" tändmetoder allt vanligare, i synnerhet i gruvor och vid stora sprängarbeten vid t.ex. väg- och tunnelbyggen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top