Mobilantenn

Man kan sätta den på främre kofångaren, en utseendefråga kanske, men då ser du antennen från förarplats.
Bak kanske finns en dragkrok, ett utmärkt fäste som gör bilens chassi som jordplan.
visst skymmer då hela huset, men det gör inte så mycket då du ju på HF inte är ute efter horisontsignaler utan mer rakt upp till rymdens skickt. En förlänmgning av dragkroken en eller enoch en halv meter kanske.
En husbil är ju rätt hög och det är inte så bra att sätta anennen högt, då blir plötsligt kraftledningar och viadukter farliga.

Jag emotser med spänning alla lösningar som kan komma upp här efter din fråga. Det finns massor av fin fantasi som erkligen kan behövas här.

de
SM4FPD
Roy
 
Vad är det för fel på fyra FK-trådar som tejpas fast på taket med kraftig tejp?

/ Ingvar
 
Tänker inte att vara QRV under färd så antennen åker upp i samband med diverse stopp.

Trevligt om man bara behöver gå ut och skruva på ett spröt, alternativt sticka ut näsan genom en taklucka för monteringen :p
 
Gäller inte QRV under färd med husbilen.
Ja då skall du knappast reflektera över en så kort antenn som Outbackern, en skaplig antenn dock.
Själv skulle jag fundera på ett 10 meters metspö, försett med en tunn tråd.
Matad med en antennavstämmare, manuell eller en AH-4.
Ett fäste för att resa ett långt teleskopmetspö borde vara enkelt att fixa.
För frekvenser över 10 MHz skulle jag fixa en dipol av två lagom långa sådana metspön.

de
Roy
SM4FPD
 
en så "liten" antenn ger såpass dålig verkningsgrad att du för det mesta kan ropa dig hes, det minsta man bör ha för mobilbruk är åtminstone singelbandspinnar med lite Q, glöm för guds skull inte heller bort att jorda antennen i chassiet på rätt sätt, slarv med jorden ger inga QSO:n

Du kanske hittar inspiration i min "mobilportabla" lösning?
http://www.ham.se/antenner-och-master/13278-portabelantenn.html
 
Mobilkörning och flera kortvågsband är en utmaning.

På en av TSAs (SK0MT) äventyrsresor utrustade vi en buss med amatörradio. Vi tog i ordentligt och monterade antenner för: 5 kortvågsband, 80, 40, 20, 15 och 10m, antenn för låga delen på 2m samt vertikalantenn för FM trafik på 2m och 70cm.

Den lätta delen var vertikalantennen för 2 och 70 som monterades på bussens vänstra backspegel, ett montage som inte krävde några konstiga fästen.

Övriga antenner monterades på ett aluminiumrör som fästes horisontellt baktill på bussens draganordning. Detta krävde en hel del förberedelser.

Med gemensamma ansträngningar tillverkade vi fästen för att kunna montera två 3/8” antennfästen på röret samt tillverkade en förlängd halvågsdipol för 2m. Vi fick då 80 och 40m på ett spröt och 10, 15 och 20m på ett annat.

Ursprungsmontaget blev då ett vertikalt kortvågsspröt i linje med bussens högra respektive vänstra sida. Mitt bak på bussen monterades den horisontella 2m dipolen cirka 40cm över mark. För alla band utom 80 så fungerade detta utmärkt på vår resa.

80 meters antennen ville inte alls vara med i leken utan krävde under resan en smärre ombyggnad. För att få 80m att fungera fick vi flytta antennfästet till mitten av vårt horisontella rör, nära draganordningen.

Detta hjälpte dock inte helt. Under färd varierade anpassningen och signalerna i takt med att toppspolen/antennen vajade in mot bussens glasfiberkaross.

Lösningen på detta blev en avkapad PET-flaska som spände ut basröret så att det inte kunde vaja in mot bussen.

Så långt resonanta antenner.

För att kunna montera en oresonant kortvågsantenn på ett fordon med glasfiberkaross krävs det mycket förberedelser.

Jag vill påstå att det inte ”bara” är att tejpa/limma metalltråd som motvikt i taket. Det konststycket har många amatörer och proffs misslyckats med på alla möjliga frekvensband. Läsaren kan fundera på det komplexa samspelet mellan motvikt, chassie och mark.

Antennens matningspunkt bör monteras så lågt som möjligt för att antennanpassningesenheten ska få en god koppling mot fordonets chassie och därmed undervarande mark.

7 meter ledare går då med gott resultat att stämma av på flertalet av våra kortvågsband så länge fordonet befinner sig på normal mark.

73 de sm7ntj Lorentz
 
Antennens matningspunkt bör monteras så lågt som möjligt för att antennanpassningesenheten ska få en god koppling mot fordonets chassie och därmed undervarande mark.

Håller med till 100% förutom att antennens matningspunkt inte nödvändigtvis måste sitta så lågt som möjligt men av praktiska skäl blir det ofta bäst så.

Förutom att ha en resonant antenn gäller det att skapa bra arbetsförutsättningar för mobilantennen, det gör du genom att ge antennen en bra jord. (det jag avser är alltså en låg jordresistans)
En bra jord är INTE en 40cm lång jordfläta eller en avtagbar dragkrok, egentligen duger knappt en vanlig fast monterad dragkrok idag, tyvärr är det så att moderna bilar har ofantligt dåliga förutsättningar för att bli en bra plattform för mobil HF, gamla svetsade bilchassin funkade bra, nya punktsvetsade och nitade chassin funkar sämre.

En jeep eller annat terränggående fordon med hög markfrigång påverkar den kapacitiva kopplingen mellan fordonet och marken på ett negativt sätt, tillsammans med ett modernt punktsvetsat chassi och dålig placering av antennen ger det en enorm jordresistans, och samtidigt induceras det onödigt mycket HF i bilens övriga elektronik.

Jag brukar säga att idealplattformen för mobil HF DX-ing vore med antennen monterad långt bak på en lång limousine placerad i öknen (lång bred metallkropp som dipolben och långt ner till grundvattnet för låg strålningsvinkel)

ursäkta för eventuella stavfel, syftfel och begreppsförvirringar, jag är trött...:)
 
Jag vill hävda att på de lägre banden (80 och 40) talar man inte om jordplan. Själva sprötet med spole är ena benet av en dipol och bilens kaross är det andra benet. Gör lite tester med att sätta antennen mitt på bilen resp. längst bak eller fram så visar det sig vad som gäller.
Det är därför inget direkt problem med glasfiberkaross, chassiet är ju av metall.
Jordplan får man i den terräng man åker på. På låglänt terräng där det kan antas vara fuktigt går det vanligtvis bättre än på högre områden där det är berg under.

Mina erfarenheter efter mycket mobilkörande.

73/Owe
 
Back
Top