Antennens matningspunkt bör monteras så lågt som möjligt för att antennanpassningesenheten ska få en god koppling mot fordonets chassie och därmed undervarande mark.
Håller med till 100% förutom att antennens matningspunkt inte nödvändigtvis måste sitta så lågt som möjligt men av praktiska skäl blir det ofta bäst så.
Förutom att ha en resonant antenn gäller det att skapa bra arbetsförutsättningar för mobilantennen, det gör du genom att ge antennen en bra jord. (det jag avser är alltså en låg jordresistans)
En bra jord är INTE en 40cm lång jordfläta eller en avtagbar dragkrok, egentligen duger knappt en vanlig fast monterad dragkrok idag, tyvärr är det så att moderna bilar har ofantligt dåliga förutsättningar för att bli en bra plattform för mobil HF, gamla svetsade bilchassin funkade bra, nya punktsvetsade och nitade chassin funkar sämre.
En jeep eller annat terränggående fordon med hög markfrigång påverkar den kapacitiva kopplingen mellan fordonet och marken på ett negativt sätt, tillsammans med ett modernt punktsvetsat chassi och dålig placering av antennen ger det en enorm jordresistans, och samtidigt induceras det onödigt mycket HF i bilens övriga elektronik.
Jag brukar säga att idealplattformen för mobil HF DX-ing vore med antennen monterad långt bak på en lång limousine placerad i öknen (lång bred metallkropp som dipolben och långt ner till grundvattnet för låg strålningsvinkel)
ursäkta för eventuella stavfel, syftfel och begreppsförvirringar, jag är trött...