mobilantenn?

SM7SJR

Administrator
Staff member
Jag har en 2m radio som jag vill ha in i en modernare bil. Förut hade jag ett fäste för rails som man trädde över ena sidan rail och drog ihop med M5 eller m6 skruvar. Det var en bit gummi innanför så inga märken på bilen och antennen satt riktigt bra.
Jag skulle vilja ha tag i något liknande men nu för tiden finns det ingen luft under rails, de sitter dikt an emot taket. Någon som vet om något bra?

73 de SM7SJR

P.S Magnetfot går bort då de har grövre koax som ska klämmas i bakluckan och dessutom har jag fått "resningar" i lacken under ett sådant fäste en gång i tiden (på en ny Audi).
 
Har ny bil själv och det enda vettiga alternativet verkar vara att montera 2 st lastbågar med en stor plåt emellan som plattform.
Om du har lika som jag finns det hål för M6 skruv i railsen som skall användas till att förankra bågarna.

Men att hitta "billiga" bågar som verkligen fungerar är en annan uppgift. Köpa original bågar eller från Thule skulle kosta mig ca 6000 kr. :-(
Dessa måste dessutom monteras av innan jag kör in bilen i garaget pga låg garageport..

2m radio har jag i bilen bara vid sambandsuppdrag och då får det bli en gummiduk under magnetfoten då bilen ändå står stilla vid radioposten.
Kan även montera en "Blindkäpp" på en kraftig 3-fotad tripod och ställa den på backen bredvid bilen om det skulle behövas.
 
Back
Top