Mobilantenner, rostiga

SM0NCL

Well-Known Member
Är det fler som köpt nya mobilantenner som börjat rosta?

Kjell & Co har en s.k magnetantenn, mini #30825 för 229SEK ,
efter 2vecka på bilen är magnetfoten och antennelementet gravt rostiga och på bilkarossen har det blivit en fin liten rostig ring.....
 
jepp - Kjell & Co's 20W(?) vhf/uhf magnetmobil(scanner)antenn är inget att ha på bilen eftersom alla delarna rostar, det finns liknande antenner via andra firmor som dessutom är billigare, där anger man dessutom att radiatorn är i ett "rostfritt" material....
 
Jag köpte en sån där liten duo-magnetfot av SRS för några år sedan.
Den fungerade bra. Jag hade den aldrig på bilen några längre stunder p.g.a. stöldrisken så någon rost han det ej bli.

MEN! En dag när jag skulle ha den så hade magneten lossnat från foten!
Jag letade som f-n efter magneten men kunde inte hitta den.
Så det var bara att hiva 250:- antennen i junkboxen.
Synd, för det var en liten trevlig sak.

Nu har jag en liten magnetfot som jag köpte på Bolmen en gång av Peter VKC.
Den har samma gänga som radion (i mitt fall SMA) och man skruvar helt enkelt av antennen på radion och skruvar fast den på magnetfoten istället. Smidigt och bra. Lätt att ta med då den inte tar så stor plats. Däremot vet jag inget om rost på den då den inte suttit på någon längre tid p.g.a stöldrisken. (Jag har blivit av med två magnetfötter genom åren så numera plockar jag alltid av dom vid parkering).

73 de Uffe
 
Kjell & Co's usla mobilantenn

Vilket sammanträffande, min magnet lossnade just idag från plastfoten.

tittar man dessutom på hur jordflätan är fäst i antennfoten på mitt exemplar så inser man att detta är dåliga produkter....
 
Back
Top