Mobilfäste

SM7SJR

Administrator
Staff member
Vän av ordning vet att jag skrivit och frågat om detta förut men nu tjatar jag lite:

Vettigt antennfäste för VHF/UHF pinne på en modern bil, asså en bil som har rails där det inte finns luft mellan rails och tak? Typ så här:

1662237060407.png

Jag har inget takräcke men det kanske finns (numera) något antennfäste som man skruvar i ett sånt här rails?

Tacksam för svar då jag tänkte dundra in min FTM400 i en nyare Passat.
 
Det finns sådana fästen men kolla att du har anslutning till bilens kaross/chassi där annars kan du få problem att få det att fungera optimalt. Du lär ha den anslutnigen via din minuskabel till radion men optimalt är om du har det vid antennanslutingen i railslen.
 
En kollega har ett gängat hål på insidan av sina rails med M6 på sin Golf. Där skulle man kunna tänka sej att dra i en aluminiumvinkel med borrat hål för en mindre piska ev.
 
Har själv googlat-runt efter antennfäste för rails som ligger dikt mot taket men inte hittat, alla fästen jag hittat har varit av modellen "klämma runt hela vägen", gissar att det är svårt att få ett "nypa fast fäste" att hålla sig kvar på en rails.
 
Problemet med dom där är att dom är gjorde för rails med luft mellan rails och tak. Min bil är så ny så det finns ingen luft emellan.
Edit: Bilen är inte ny men 3 år gammal.
 
Du måste nog sätta på en lastbåge först.
Därefter leta fäste.

gissar att det är svårt att få ett "nypa fast fäste" att hålla sig kvar på en rails.
Ja det känns nästan omöjligt.
Lastbågarna spänner väl upp mellan de två railsen för att sitta fast.
 
Det finns sådana fästen men kolla att du har anslutning till bilens kaross/chassi där annars kan du få problem att få det att fungera optimalt. Du lär ha den anslutnigen via din minuskabel till radion men optimalt är om du har det vid antennanslutingen i railslen.
Jag har en Volvo S70 årsmodell 2000 som inte har vanliga rails. Lastbågarna står på en plastlist där rails vanligen finns, och greppar tag i taket men ett beslag med en pigg som går in i ett avsett hål när dörren är öppen. Sedan spänner man lastbågen med ett vred som finns i bågens ändar. Och stänger dörren, vars gummilist följsamt tätar runt beslaget. Fabrikat Thule tror jag och inköpt på en Biliabutik för några år sedan. Det är lika på bak- som framdörrar. Avståndet mellan lastbågarna blir låst pga hålen, men stämmer med det som finns på bl a skidboxar.
Eftersom det är en sedanmodell har jag ett (kläm)antennfäste för bakluckans sidokant, inköpt på någon firma i södra Sverige. På den har jag bl a haft förkortad 80-meters antenn.
 
Last edited:
Ja borra ett hål mitt i taket.
Jag minns en som gjorde så. Borren gick igenom och traslade in sig i innertaket. Så gott som hela innertaker snurrades upp på borren.
Som tur var en gammal bil.

SM4FPD
 
Till mina profilerade lastbågar har jag tillverkat fästen för PL-259 antennfötter.
Fästplåten består av en 3mm aluminiumplåt som skruvas fast lastbågens T-spår.
Plåten går ut från lastbågens översida så långt att PL-259 foten lagom ryms mellan lastbågen kant och den del av plåten som vinklats nedåt 90 grader.
Fästplåt.jpg
Jag använder bara fästena när jag är ute på radioaktiviteter så jag har inte snyggat till fästplåtarna med vare sig sidor eller botten.
Jag har inte heller brytt mig om märken efter vare sig bockning eller borrning.
Två stycken M6x10 rostfria skruvar passar lagom för att greppa i den gängade stålbit som skjuts in i T-spåret och håller fast det hela.

Min V70 har Rails med luft under så till vardags har jag ett vanligt Railsfäste för 2m och 70cm antennen.

För integrerade rails verkar det på bilder som att foten till lastbågarna griper tag på båda sidor om railsens profil.
Tyvärr är det nog svårt att få tag i en lastbåge som inte är högre än railsen på grund av moderna bilars kullriga tak.

Jag har fått frågan om fästen för intererade rails av flera amatörer men har inte haft något bra svar att ge dom.

När jag nu tittar på bilder på rails och gått en sväng bland parkerade bilar utanför den lokala mataffären så verkar det som att det skulle gå att lite hantverksmässigt tillverka fästen.

Funderingen just nu är om det skulle gå att bygga om 50mm rörfästen för extraljus.
Rörfäste.jpg
Fästet ser tillräckligt stort ut för att kunna tillverka ett par överliggande C-fästen som klämmer på in och utsida av integrerade rails.
Ett par hål borras och gängas strax över skarven för rörfästets två halvor. Vilket borde ge plats för en skruv som från varsin sida går in under kanten och låser fast i railsen.

Man behöver nog två railsfästen till varje antennfäste för att det ska sitta kvar ordentligt och antennfästet monteras lämpligen på en plåtbit som går mellan fästena.

Nu är det här förstår bara en ide om hur det skulle kunna lösas och inte en fix och färdig lösning så det kanske behövs fler metallbitar, gummimellanlägg eller något annat som kommer fram om någon försöker sig på att tillverka ett eget fäste.

73 de SM7NTJ
 
Fnular på om inte en i klubben har sådan alastbågar , han CAD:ade och jag fixade lite plåtar laserskurna i syrafast RF på jobbet åt honom.. Ska be han kolla o eventuellt be om en bild :)
 
Back
Top