Mobilhållare för FT-817?

SM0RVV

Well-Known Member
Är det någon av er på forumet som gjort en mobilhållare till en FT-817?
Yaesu har ju ingen.

Tänkte få lite inspiration på hur jag ska konstruera min.
Det jag är inne på är någon form av kläm-anordning runt radion. Anordningen kan sedan sitta fast i bilen.
Fodrar man klämanordningen med något mjukt så kanske man kan konstruera något som inte gör minsta åverkan på radion?

Ett annat alternativ är att nyttja de M3 skruvar som finns till höljet, men jag tror det är som att be om trasiga gängor. M3 är för klent för att fästa raion i.

Någon med idéer?

73 SSM0RVV
 
Jag har visserligen inte monterat min "817" i bilen, men hade ändå behov av en "hållare". Använde smältlim med bra resultat, fäster fint på den ruggliga plåten. (rugglig = småländska för skrynkellack) :)
 
Jag har ingen sådan station, men jag hade nog försökt hitta en färdig plastlåda i det formatet som passar riggen med extra plats för "stoppningsmaterial" för att skydda radion då du knuffar in den i "låddan".
ELFA brukar ha (hade åtminstone förr) stort sortiment på sådana apparatlådor. :)
Att fästa den i bilen blir ju problem nr 2. :eek:

/Ingvar
 
Smältlim? Förstör man inte lacken på radion då?

Plastlåda i lite större format än radion. Det var en god idé!
Med rätt mått och "stoppning" så kan man göra det väldigt lätt att ta ur och i radion.

Fler idéer mottages tacksamt.

73 SM0RVV
 
Självhäftande kardborrband, finns i breda remsor, både i form av hakar och öglor. Väldigt starkt blir det så var försiktig så du inte klistrar på för stora ytor.
 
Har tagit bort smältlim flera ggr, bara att värma lite försiktigt. Har inte fått några märken på min radio, men det finns säker olika kvaliteter av smältlim, jag köpte mitt från CO.

Däremot har jag flera apparater som har märken efter div klistriga "Fästkuddar" etc som håller fast kardborrband mm. Visst är det bra att det sitter fast, men om man vill ta bort biten får man ofta skära i den tunna skumplasten.

Men det finns flera olika häftämnen så det går säkert att hitta det som fäster lagom mycket på rugglig färg. :)
 
Kanske det går att bocka till ett plåtsvep som kan skruvas fast i befintliga skruvar. På detta svep kan sedan kardborrbanden fästas. Starkt, snabbt att montera av och på riggen, lätt att återställa.

Till IC20 och IC22 (2 m mobil på 70-talet) medföljde ett tvådelat monteringsbeslag som var försett med mjuk filt invändigt. Ena halvan monterade under instrumentbrädan (Volvo Amazon) :) och den andra halvan snäpptes fast med ett snabblås. Bra och stabilt. En sådan konstruktion gör man lätt av några bitar plåt.
 
Back
Top