Mobilpinne 3,5MHz

SM0IKR

Well-Known Member
Jag har skaffat en "köpepinne" får 80m mobilt.
En PL-kontakt, en tunn liten spole samt ett spröt på ca en meter.
Den är ur påsen avstämmd på 3,5MHz. Jag vill ju ha den på 3.75MHz.
Enligt bruxen (som jag faktiskt läst, den va ju bara på en sida) så ska man då
kapa av sprötet x mm. Men se det vill ju inte jag. Det är ju den delen som gör nytta.
Altså mindre spole tänker jag då. Tänkte skrapa av isoleringen och lägga en "lödloppa" på några varv i botten och kortsluta dessa för att få den högre i frekvens.
GÖR JAG HELT GALET DÅ????:confused:
Kommentarer emotses.
Kniven är redan framme och lödkolven är varm.

73 Göran
 
GÖR JAG HELT GALET DÅ????:confused:

Ja.

Genom att kortsluta varven i förlängningsspolen gör man en redan dålig antenn
ännu sämre.

Eftersom jag inte vet hur antennen ser ut i detalj är det vanskligt att säga något mera,
men den metod som jag helst själv skulle använda är en kondensator i serie med matningen på antennen.

Denna väljs så att den induktiva reaktansen som uppkommer när man använder
antennen på en högre frekvens kompenseras.

Tycker man det är för besvärligt så är skillnaden i utstrålad effekt helt försumbar även om man skulle kapa sprötet någon cm.

Man ska även ha klart för sig att verkningsgraden eller kvoten mellan utstrålad och tillförd effekt hos en antenn av detta slag bara rör sig om bråkdelar av en procent.

Strålningsresistansen hos en "pinne" med 1 m längd på 3,5 MHz är c:a 0,05 ohm,
medan de totala förlustresistanserna hos omgivningen + i realiserbara förlängningsspolar är i häraden några 10-tal ohm. Det kommer alltså att strålas ut grovt räknat 0,1 procent av den inmatade effekten.

Dock går det att få kontakter när konditionerna är goda även med så lite effekt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
IKR skrev: "....GÖR JAG HELT GALET DÅ????"

Jo!

Om du inte vill klippa i antennen så gör som K-A föreslår - seriekondensator i basen.

De mobilantenner för KV jag sett och använt har alla utan undantag haft en fast spole och ett justerbart toppspröt. Av "manualerna" har framgått att resonansfrekvensen (inte SVF-justeringen) görs genom att ändra längden på toppsprötet.

Justeringen skall göras först när antennen är monterad på bilen och det går att mäta på antennsystemet.

Om SVF-värdet är dåligt så att skyddskretsarna i radion börjar strypa ner uteffekten trots att antennen är i resonans så beror det på dålig anpassning i antennens matningspunkt. Då krävs någon form av impedansanpassning som i praktiken kan bestå av en liten men kraftigt spole och en fast eller variabel kondensator. Alternativt en RF-transformator. Det finns mycket att läsa på nätet om sådant.

Att kortsluta några varv på spolen är helt meningslöst. Det enda som en sådan modifiering medför är att göra antennen sämre och troligen också osäljbar i ett senare skede. Toppsprötets fysiska längd har ingen som helst praktisk betydelse för verkningsgraden. Skillnaden blir så liten att den är försumbar.

Med toppsprötet alternativt seriekondensator i basen justeras RESONANSFREKVENSEN.
Med extra kondensator/spole/transformator i basen optimeras ANPASSNINGEN mot 50 ohm som radion har.

Två skilda saker att justera som inte återverkar på varandra, i någon högre grad.

/Bengt
 
OK boys.
Läst och troligen förstått.;)

Jag ger mej inte så lätt. Sälja är inte påtänkt ännu.
Om jag skulle ta och linda av några varv i botten då? :D
Typ ett i taget. Då har jag inte möjligheten att komma ner i QRG igen men det skulle jag ju inte ha om jag kapat sprötet heller.
Det går såklart att komma åt botten på antennen men då får jag problem med att vädersäkra det hela.
Ni vet säkert hur ett sådant "PL-fäste" ser ut.
Enl. manulen så ska man ta bort 20% av sprötet för att komma upp 1,25 MHz.
Jag vet att det går att köra tvärs över SM med ett dylikt beläte till antenn även med FT-817.
Vi hörs.
73 Göran
 
Visst kan du linda av varv på spolen om du tycker det är lättare.

En mobilvippa för 80 m som är 1 m lång kräver en spole med många varv.

En sådan spole kan utföras med grov tråd som ger en fysiskt stor spole med låga förluster vilket ger extremt högt SVF i matningspunkten mot en 50 ohms kabel.

Spolen kan också lindas med tunn tråd som jag förmodar är gjort i din antenn och blir då liten till formatet men ger extremt höga förluster vilket sänker SVF till i bästa fall användbara värden.

Om du efter att ha lindat av x-antal varv mäter perfekt anpassning (lågt SVF i 50 ohm) i matningspunkten så kan du vara säker på att antennens verkningsgrad är nära noll eller som K-A skrev i häradet 0.01% eller så.

Vidare kan man vara säker på att en så kort antenn med en grov spole med låga förluster blir så smalbandig att den i praktiken blir oanvändbar på andra frekvenser än t ex 3750 +/- någon eller några kHz.

En antenn med liten spole som har höga förluster ger en bredbandig antenn som kanske täcker halva 80 m bandet men som sagt inte har någon större verkningsgrad.

Massor av parametrar som kan kombineras på många sätt.

/Bengt
 
Karl-Arne skrev:
"Strålningsresistansen hos en "pinne" med 1 m längd på 3,5 MHz är c:a 0,05 ohm,
medan de totala förlustresistanserna hos omgivningen + i realiserbara förlängningsspolar är i häraden några 10-tal ohm. Det kommer alltså att strålas ut grovt räknat 0,1 procent av den inmatade effekten."

För mig uppstår då frågan, vad tar den icke utstrålade effekten vägen?
Jag har varit med och mätt med värmekamera på en hembyggd mobilantenn för 3,7Mhz. Den inte visade någon temperaturökning vare sig kring spolen eller fästen vid 100W kontinuerlig sändning. Det ligger nära till hands att tro att förlusterna borde bli värme. Med 100W och en verkningsgrad under 1% borde ge mätbar värme.


/Owe
 
Förlusterna blir värme.

Naturlagarna kräver det.

En lite större mobilantenn har sina förluster fördelade
annorlunda än en extremt liten, c:a 1/3 blir förluster i spolen,
och c:a 2/3 i omgivningens förlustresistanser.

Det är svårt att få någon märkbar temperaturhöjning vid 100W-nivån i spolar av
det formatet, och ännu svårare att värma upp en hel bil och dess omgivning.

Sänder man med tillräckligt hög effekt och väntar tillräckligt länge så blir det
en högst påtaglig temperaturhöjning i spolen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En gång för länge sedan byggde jag en dipol med spolar, den blev 2 x 2,5 meter, dvs ungefär som en mobilantenn för 3,5 MHz. Den var avsedd att köas QRP och ga gjorde små spola, lindade på pennskaft, diameter 8 mm med 0,15 mm tråd.
Körde utan vidare SM på Baudot, men med mer än 10 Watt från sändaren blev det rökutveckling i spolarna.
Detta visar att 95 - 99 procent av effekten blir värme i spolen, eller spolarna. Precis som KA:s teori.
Med en stor spole 50 x 300 mm med 1 mm tråd tar det lång tid att få värme, och en del av värmen skall värma upp bilen som ju är en jord med förluster.

Jag har faktiskt sett spolar på bilantenner för 100 Watt ryka.

de
SM4FPD Roy
 
Tack Bengt.
Nu skrev du saker som gjorde att poletten trillade dit. :)

En sådan spole kan utföras med grov tråd som ger en fysiskt stor spole med låga förluster vilket ger extremt högt SVF i matningspunkten mot en 50 ohms kabel.

Spolen kan också lindas med tunn tråd som jag förmodar är gjort i din antenn och blir då liten till formatet men ger extremt höga förluster vilket sänker SVF till i bästa fall användbara värden.
Min pinne är av det undre slaget. Om jag tar bort varv så ökar resonansfrekvensen och förlusterna minskar och då får jag läget Ni (Begnt + Karl Arne) skrev att man måste anpassa till 50 ohm. Ett anpassningsnät finns det inte fysikska möjligheter till samt att jag vill använda det till flera olika spröt och band.

Nu längtar jag efter min gamla Amazon-kombi (ex, snuthäck) som såg ut som en ost av alla hål för antennfästen. Då gjorde man det som vart bäst ur radiosynpunkt inte som leasingfirman vill.
73 alla hälsar jag på väg ut i vinterkylan för att "tuna" in min "fjantenn" ev. hörs vi på 3750kHz.
 
I en normalstor bil och med små förlängningsspolar av tunn tråd
hamnar summan av förlustresistanserna ofta i närheten av 50 ohm.

Anpassningen till kabeln kan bli bra av den anledningen, av samma orsaker som
gör att en konstlast har ett bra SWR över ett stort frekvensområde.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
"Om jag tar bort varv så ökar resonansfrekvensen och förlusterna minskar och då får jag läget Ni (Begnt + Karl Arne) skrev att man måste anpassa till 50 ohm."

Om du tar bort varv så minskar förlusterna samtidigt som resonansfrekvensen ökar, men ytterst obetydligt. Fortfarande är förlusterna extremt höga. Kanske är skillnaden 99% resp 98.7% förluster. Resten (1...1.3%) strålar ut i etern i form av radiovågor men är fullt tillräckligt för att nå hela Sverige på 80 m. Inget snack om den saken. Svårt på SSB och lätt på CW.

/Bengt
 
Hur är det igentligen. Vilken mobilantenn har bäst verkningsgrad av följande: Bottenspole, centerspole,
toppspole eller helixlindad.

/Sture
 
Cebik W4RNL har gjort en ganska utförlig studie av detta här: http://www.cebik.com/content/gp/linvert.html (man måste skapa ett gratis konto för att titta)

Min tolkning är att ju högre upp spolen sitter desto bättre. Bäst är en kapacitanshatt istället för spole. Fördelen (den enda) med att ha spolen i botten är att det är mekaniskt fördelaktigt.
 
Last edited:
Min tolkning är att ju högre upp spolen sitter desto bättre.

Ja, det stämmer säkert.
Då blir Q-värdet mycket bättre på antennen.
Det kan tydligen skilja en del på SWR-värdet bara man skiftar från LSB till USB på ett 1m långt antennspröt för 80 metersbandet.

/ Ingvar
 
Om man flyttar upp spolen, så krävs högre induktans, det gör att förlusten i spolen samtidigt ökar.
Man måste hitta en kompomiss, vilken verkar vara spole på mitten eller 60 procent upp.

de
Roy
SM4FPD
 
Många resor 7 våningar ner till parkeringen(kallt ute) mäta, upp igen, och linda av tråd så har jag anpassning på 3,75 MHz. Ca 45 varv har jag tagit av och en bra bit tunn tråd har försvunnit.
Den har nog i alla fall inte blivit sämre av detta. "Bandbredden" har inte förändrats nämnvärt.
Nu ger jag mej på 7MHz-pinnen.
73 Göran.
 

Attachments

  • IMAG0366_1.JPG
    IMAG0366_1.JPG
    36,1 KB · Views: 103
  • IMAG0367_1.JPG
    IMAG0367_1.JPG
    40,4 KB · Views: 87
Back
Top