Mobilt på 50 MHz en besvikelse

SM4FPD

Well-Known Member
Provade att köra mot en mobilstation på 50 MHz häromdagen.
Jag har en 1/2 vågs vertikal, som 50 MHz antenn, som verkar funka fint, hör fyrar och trafik när det sker en öppning.
Motstationen hade en mobilpinne, som fungerar som kvartsvåg på 50 MHz.
Vi gick från 145 MHz till 50 MHz men signalstyrkan var mycket svagare på 50 MHz.
Mobilfluttret var betydligt mindre än på 145 MHz men nivån var svag.
Förvånade mig, jag hade väntat mig betydligt bättre sigs och räckvidd på 50 MHz .

Minns polisens 40 MHz, samt elverkens 30 MHz komradio, även 68 MHz verkar gå bra. Trots att dessa stationer på sin tid hade betydligt lägre mottagarkänslighet.

Tänkte hör om det finns någon på forumet som provat, och har erfarenhet och synpunkter???????

SM4FPD
 
Hej,

Jag har inte kört mobilt på 50Mhz, men har simulerat detta med VE2DBE's verktyg. Jag bifogar 2 bilder, en för 50MHz och för 145MHz. Basantennen sitter på 10m med 6dBi och mobilantennen på 2m med 2dBi. Sändareffekt 10Watt. Gula områden är >0.5uV, och gröna >1.5uV.

Enligt simuleringen ger 50MHz ett större täckningsområde, speciellt i terrängen åt nord-ost. Men den största skillnaden tycker jag är att 50MHz inte är lika "binärt", utan håller fältstyrkan på platser där man kommit i radioskugga med 145MHz. Jag har gjort enkla tester tidigare och tyckte då att simulering gav en ganska korrekt bild.

Bas10m_50Mhz_10Watt.png
Bas10m_146Mhz_10Watt.png
 
Ok SM5NFT, intressant, och dina bilder visar ungefär vad jag hade väntat mig.
Dvs jämnare och lite större täckning än på 145 MHz.
Vi upplevde dock inte detta i praktiken.

Verkligen ingen mer som har gjort några erfarenheter????

Jag trodde att det var amatörradio att undersöka ett nytt frekvensband och forska fram dess egenskaper.

Men det verkar mer som bande är mer för att köra korta snabba radiokontakter med nästan bara 599 som innehåll, och så många som möjligt på kortast tid.
Har hört några öppningar, en del stationer har inte ens tid att sända CQ utan sitter och sänder sin anropssignal i ett kör, i tron att någon skall uppfatta det som allmänt anrop. Man utväxlar inte ens sändningsort eller namn.
Ja det kanske är roligt att köra så, särskilt som öppningarna är korta och med låga signalstyrkor.

SM4FPD
 
Verkligen ingen mer som har gjort några erfarenheter????

Hej!

Kör mycket NAC och upplever stor skillnad på 50 MHz och 144 MHz. (flat band)
Jag upplever att 50 MHz går betydligt sämre än 144 MHz.
Visst att jag har mer gain på 144 MHz men det är ändå stor skillnad.


73 Kricke
 
Last edited:
Kallas inte detta för "The Magic Band"
och vad var det då som åsyftades? ;)
//QRP
 
Tropo blir betydligt bättre på 2m än 6m. Es är vanligare på 6m än 2m. Flerhopp Es förekommer på 6m tex till Karibien, Nordamerika och Asien. Men då korta öppngar. Till Japan typ 4 hopp och en öppning kan vara 7 min en morgon kl 07:48. Då måste man vara vaken. En öppning till USA/Canada var typ 3 timmar i juli förra året (började kl 23 på kvällen !) så det kan vara länge men generallt sett svaga signaler vid multihopp. Oftast nere I bruset...Aurora funkar också bra och ionscatter. MS är också en trevlig mode och kört minst 150 QSO:n på meteorscatter. Aurora E förekommer och ger utbredning till nordnorge, Island, Grönland etc

På knappt 2 år har jag kört 85 DXCC på 6m med de moder som passer bäst för öppningen, SSB, CW, FT8, MSK144, JT6m etc.

6m är kanske inte det band man jämför olika mikrofoner mm så ja oftast ganska korta QSO:n.

Inte kört nåt mobilt men 50 MHz borde funka bättre om man har mostsvarande antenner och inte några förkortade varianter på 6m...
 
Vore intressant att höra hur dina antenner, 50/145MHz, sitter höjdmässigt? För skojs skull gjorde jag en ny simulering med "Radio Mobile" -verktyget och sänkte 50MHz antennen från 10m till 7m och det påverkade mycket. De gröna områdena (>1,5uV) blev då snarlika de för 145MHz med antenn på 10m. Vet inte om/hur simuleringen tar hänsyn till antennlängd, när man väljer olika gain och frekvens.
 
Vore intressant att höra hur dina antenner, 50/145MHz, sitter höjdmässigt? För skojs skull gjorde jag en ny simulering med "Radio Mobile" -verktyget och sänkte 50MHz antennen från 10m till 7m och det påverkade mycket. De gröna områdena (>1,5uV) blev då snarlika de för 145MHz med antenn på 10m. Vet inte om/hur simuleringen tar hänsyn till antennlängd, när man väljer olika gain och frekvens.

Syftade du på mig?

Min 50 MHz-beam (5el) satt 12 m över marken (den är nu nedtagen) och mina 4x6el för 144 sitter några meter ovanför.
 

Attachments

  • QTC1.jpg
    QTC1.jpg
    1,3 MB · Views: 12
Ursäkta min otydlighet, jag tänkte på Roy's antenner. Jag blev nyfiken på vad som kan gett det oväntat dåliga resultatet på 6m. Man tenderar väl att sätta antenner för högre frekvens högre upp i masten, och var nyfiken på om det kan vara något som påverkat hans tester. Får se om han åtkommer och berättar.
 
Jo visserligen sitter 145 MHz antennen högre, en dipol men den har minst 25 m koax, RG-213.
50 Mhz antennen en halvvågs vertikal, sitter tre fyra meter lägre, men hr bara 6 m koax.

Vi misstänker mobilantennen, och kommer att göra ett nytt prov.

Det nämndes olika vågutbredningsfenomen, E, Tropo etc.
Jag menar, men har inte alla med mig, att de flesta radiokontakter på kortare avstånd, som 10 - 50 km har me sådant att göra trots att man gärna vill tro att det är ytvåg.
Jag är inne på solen och dess extremt låga aktivitet.
Förr, var det ju bättre säger man, men räckvidden på 145 MHz var bättre förr, ytvågen då.
Räckvidden via atmosfäriska vågutbredningsfenomen var även de mycket bättre förr.
Man körde Karlstad Stockholm dagligen, vilket knappat går numera.
Mobilt på 145 MHz hade vi 10 w förr, och en kvartsvåg på biltaket, idag 50 W och effektivare antennen på bilen, trots det sämre räckvidd.
Dvs vad jag försöker säga, är att solen påverkar även det vi tror är ytvåg, men som jag menar oftast är någon form av rymdvåg även på VHF.
Lite svårt att få gehör för detta dock.

SM4FPD
 
En annan förklaring kan vara "störningar" och då menar jag sånt som låter som rent brus. Man tror man hör det termiska brusgolvet men stör-bruset kan vara betydligt högre. Det räcker med bara några dB så hör man betydligt sämre. En laptop några meter från antennen, så kan det vara kört. Har du 6 dB stör-brus måste stationen i andra ändan sända med 6 dB mer effekt för samma SNR. I städer och tätorter ligger kanske bruset på 20-30 dB över det termiska bruset nu. Det var lägre förr. Kör man mobilt på landet så är bruset förmodligen lägre. Men i en modern bil sitter massor av elektronik (CPU:er LED lampor mm), som förvisson sitter innanför ett plåtskal men kan slinka in i antennen ändå om man har otur. Ferriter på DC kablar och antennkabel kan vara nödvändigt...

Och störninagr i form av brus är betydligt värre på 6m än 2m....och har du en vertikal på 6m så har du garanterat en massa elektronikbrus som du inte märker...
 
Bra synpunkter SM6MUY!
I mitt fall, har jag störningsfritt, det hör man väl vid test på SSB.
Eftersom vi hade samma signalkvalitet i båda riktning antar jag att bilen var störningsfri oxo.

Hi hi bävar för när man tvingas köpa en ny bil..... Men den gamla S70 har ju bara gått 460 000 km så det blir nog först om många år.

SM4FPD
 
Bor du störningsfritt är det bara att gratulera. Inte många som gör det numer. I praktiken innebör det minst 300-500 m till närmaste granne (och kanske ytterligare en bit om det finns en tätort i närheten) och ens egen fastighet måste vara "avskärmad" eller sakna elektronik...Som jag sa så marker man inte det oavsett mode. Har man en riktantenn så kan man se att bruset varierar med riktingen men det kan vara svårt att höra (några dB skillnad) så man måste mäta och en SDR kan funka fint för det.
 
Ännu bättre är att kunna peka mot himlen.Max_elevering.jpg
Då märker man vad tyst det blir. Mot horisonten har jag ingen nytta av preamp i masten, i alla fall inte på 144.
/Jan
 
I min ungdoms FRO avdelning hade dom flesta medlemmar med bil en 41 MHz FM mobilstation, ofta en ombyggd SRA C(N)T-43 (70 MHz vägverksradio)
som gav cirka 40 W ut , antennen var oftast en Allgon förkortad med topp-spole.

Många hade dessutom något liknande hemma kopplat till 1/4 GP, och dessutom hade vi en del repeatrar, räckvidden kommer jag ihåg som mycket god, även mobil-mobil.
 
Back
Top