Mobiltäckning sommarstället repeater

SM7DSZ

Mr Nisse Nudel
Har dålig täckning på landet, med mobiltelefonen. Har jourtjänst och behöver vara nåbar. Finns professionella "repeaters" att köpa, avsedda för 200-300 m2 täckning inomhus. Krävs tillstånd av operatören och är är relativt dyra att anskaffa. Minns i slutet på 60-talet, då vi "radioamatörer" labbade med akustiska repeaters mellan olika band.

Så till min nuvarande fundering på att få en rimlig räckvidd runt sommarstället med telefonen. Jag nöjer mig med att endast kunna svara på inkommande samtal (vill jag själv ringa, kan jag ju ställa mig på en utvald plats). Dagens mobiler har ju röststyrning och möjlighet att ställa sig i högtalarläge när du svarar. Sen kan du skaffa två små PMR radios, med VOX-styrning.

Om jag placerar en PMR och mobilen i en låda på övervåningen, där god mobilkontakt finns och labbar lite med lådvolym, placering, volymer etc, så skulle ju voxen gå igång när telefonen ringer. Den andra PMR:en har jag med mig ute runt huset (PMR räckvidden säkert upp mot en km) och svarar då med "ANSWER". Mobiltelefonen kopplar upp och jag styr samtalet med s/m i min PMR. Jag avslutar med att säga "REJECT" och då stänger mobilen. Visst, si och så med ljudkvaliteten, men huvudsaken att jag kan få ett besked från uppringaren.

Vad säger ni? Fallgropar? Heltokigt? Finns det andra " lowcost" lösningar på detta problem? WiFi-telefoni funkar inte, då jag inte har WiFi där. Har kollat täckningskartor för ett antal operatörer (min tanke var då att placera mobilen på övervåningen och vidarekoppla till ett annat nr med annan operatör) men täckningen är lika dålig hos alla operatörerna. Kanske finns det något experimentbygge som mobil, där man stoppar in ett SIM kort och kanske kan få till en repeater funktion för koppling mot en Walkie-Talkie?
 
Tack för tipsen, HXO oxh KBW ! Amerikanen och den gamla satellit disken var ju riktigt kul för att pointa till mobilmasten. Sen verkar ju Kjells GSM-modul, kompletterad med en vanlig hemtelefon med en hyfsad trådlös lur, som en bra lösning. Här får man god ljudkvalitet och inga VOX problem. Rätt placerad brukar det ju gå att få ganska bra räckvidd på en sådan, även lite utomhus runt stugan. Tror att räckvidden här är bättre än blåtand. Känns som rätt lösning.
Hälsn//Bengt
 
Back
Top