Mobiltelefon teckning

... Samtidigt förstår man Telias dilemma efter att de fick konkurrens från andra bolag...
Just det, konkurrens från Telenor t.ex., som i stora sammanhängande områden inte har en täckning värd namnet och helt skamlöst bara är ute efter att plocka russinen ur kakan. Som synes gäller det bl.a. mina hemtrakter, belägna mitt i en stor förbisedd men inte avfolkad del av inre Ångermanland och sydvästra Västerbotten.

Fullständig nationell täckning, åtminstone för röstsamtal och SMS, måste gälla för alla operatörer, inte bara för Telia.
Annars, stäng butiken och försvinn härifrån!

/ Göstha
 
hej
hitta de denna blogg
Täckningstestbloggen 2011
Lite kul efter som jag också så detta i går
PTS - PTS vidtar åtgärder för bredband i glesbygden
Någon annan som har mera info?
73 de SM0LRU/Kenta
Vet inte riktigt var den täckningskartan som du visar kommer från, men enligt den ska jag bo mycket långt från närmaste täckningsområde. Men 3G+edge funkar då här, dock inte Turbo-3G eller 4G. :confused: Den här kartan kommer från Telia, men de är ju part i målet och "lokala variationer" kan som vanligt förekomma...:)
Om du menar bredband så motsvarar 3G+edge drygt 200 kbit/s men för bankärenden, läsa tidningen m.m. så räcker det...
(4G är under utveckling och finns egentligen ingenstans ännu)
 
Last edited:
Telia karta

Karta är Telias egna och jag vet inte hur gammal den är.
Jag typer att PTS borde ha koll på kartorna men de verkar inte bry sig.
Nu skall det komma någon ny standard för nät i landsbygden såg jag i ett annat inlägg här
IEEE 802.22 to use VHF and UHF TV frequencies
Vet inte vilka som kommer att ha hand om det
73 de SM0LRU/Kenta
 
Karta är Telias egna och jag vet inte hur gammal den är.
Jag typer att PTS borde ha koll på kartorna men de verkar inte bry sig.
Nu skall det komma någon ny standard för nät i landsbygden såg jag i ett annat inlägg här
IEEE 802.22 to use VHF and UHF TV frequencies
Vet inte vilka som kommer att ha hand om det
73 de SM0LRU/Kenta
Den där kartan måst vara mycket gammal då 3G har fungerat här i minst 10 år och enligt den där kartan ska det inte alls finnas täckning här. Jag minns att på 90-talet fanns täckning på jobbet om man var utomhus (masten stod 2,5 mil från jobbet hemma vid bostaden) men inte inomhus. Då fick vi till slut en länk så att det gick att ringa inomhus på jobbet (långt in i skogen) också... men det där var som sagt på 90-talet nån gång, så jag menar bara att täckning har funnits hemma (GSM) sen början av 90-talet och täckning (450) har funnits sen 80-talet nån gång...
Så jag tror inte problemet är så stort då Telia tar bort det fasta nätet. Jag såg ett program på TV där en man beklagade sig över att det skulle bli en lokal länk till ett länknät istället. Det hör till att det fanns ingen mobiltäckning där han bodde. Han sa: "Man ju inte lämna tomten när man ska ringa"
Tidigare kunde han inte lämna telefonjacket när han skulle ringa så jag kan inte se att det skulle bli en försämring.
Att Telia då inte sätter upp en "riktig" mobilmast så han kan lämna tomten när han ska ringa är en annan diskussion.
 
SM0LRU: Jag läste länken du skickade och Telia har tänkt sig att 4G ska bli något liknande med det där. D.v.s. trådlöst WiFi (i hela landet), hur det blir med det får vi se...

73
SM2WOR
 
PTS skriver idag

"PTS satsar på bredband på landsbygden

PTS har de senaste tio åren investerat drygt 1,5 miljard kronor för att höja säkerheten i kommunikationsnäten. Pengarna kommer från de statliga anslagen och de större nätägarnas så kallade beredskapsavgifter.

Arbetet med att säkra de elektroniska kommunikationsnäten är en av PTS åtgärder för att främja bredbandsutbyggnad på landsbygden.

PTS kan även dela ut medel till byalag och andra lokala utvecklingsgrupper som ska bygga bredband samt medfinansiera projekt för att anlägga kanalisation (tomrör) för bredbandsnät.

I samband med auktionen av 800 MHz-bandet ställde också PTS ett täckningskrav som innebar att en operatör åtog sig att bygga ut bredband för 300 miljoner kronor i områden där inget annat telebolag kan erbjuda bredbandstjänster med en hastighet om 1 Mbit/s. "
PTS-länken
73 de SM0LRU/Kenta
 
Back
Top