Mobiltrafiken sitter säkert

Det var tråkigt.
SMS stjäl ju mer uppmärksamhet än mikrofon.
Personligen offrar jag gärna radiokörning på vägarna mot att kunna lita mer på mina medtrafikanter.
 
Det var tråkigt.
SMS stjäl ju mer uppmärksamhet än mikrofon.
Personligen offrar jag gärna radiokörning på vägarna mot att kunna lita mer på mina medtrafikanter.

Att SMS:a under körning är väl i princip redan förbjudet, det torde kvala in som vårdslöshet i trafik.

Jag tror att man skall hålla lagstiftningen ganska generell, specificera att just SMS är förbjudet är inte så lyckat. Det finns ju en massa saker som bilförare kan, men kanske inte borde, pyssla med.
GPS-navigator, radio/cd/MP3-spelare, PDA (används av många företag tex bud och bevakning, som får jobben på dessa) osv.
Vad skall förbjudas?

Det har ju även visat sig att lagstiftningen i de länder som har förbud har gjort en skillnad i början, men i längden har den inte spelat någon roll då folk har fortsatt pilla med sina telefoner.
 
Det är så dags att diskutera vårdslöshet när den ena parten kanske fått offra livet för en slarvig förare som tror på en naiv regering.

Jag har själv fått gira undan för en mötande taxi som inte hade koll på vilken sida han körde på!
En sådan upplevelse hade Elmsäter/Svärd behövt!
 
Fast när det gäller TAXI så hjälper nog inget SMS förbud. Åker man lagstadgad hastighet E4 norr mot Arlanda så blir man omkörd av dessa i samtliga körfält, till och med väggrenen!!!
På övriga vägar vinglar dessa över samtliga körfält i snigelfart pillandes på sin GPS/kördator.

Det var bättre på den tiden taxibasse hade lokalkännedom och kom-radio! Det var inte lika mycket skit bakom ratten då heller...
 
Mobiltrafiken sitter säkert

Ett förbud skall ju efterlevas för att ha någon verkan, och i de länder som har förbud tog det bara något år innan användandet var åter där den var innan förbudets införande.
Inte särskilt verkningsfullt således.

Det vore bättre att få folk att förstå, än att förbjuda. Men förbud är det ju enkelt att skrika efter.
 
Tja, i England bötfälls c:a 35.000/år för att de prata i mobilen/sms:a bakom ratten. Så varför skulle det inte fungera här??
 
Att 35000 bötfälls borde vara bråkdelen av förseelserna vilket väl i så fall visar att förbudet inte fungerar?
 
Intressant.

Om SMS 3 svar.
Om Taxi 3 svar.
Om lagar och laglydighet 3 svar.
Om det faktum att en av vår hobbys grenar får fortsätta finnas 0 svar.
 
Jag förstår att ni inte fattar allvaret i detta...
Liksom Elmsäter-Svärd.
Suck...

Klart att du får sända, -RNA!
Det är ju inte SMS.

Du konstaterade ju:
Därmed borde amatörradio mobilt vara ohotat tills vidare
 
Last edited:
SM4RNA:
Intressant.

Om SMS 3 svar.
Om Taxi 3 svar.
Om lagar och laglydighet 3 svar.
Om det faktum att en av vår hobbys grenar får fortsätta finnas 0 svar.

Tror du verkligen att allmänheten, lagstiftarna eller politikerna har synpunkter om mobil amatörradio?
Sådant är förbehållet de närmas sörjande. Såvida det inte påverkar SMS:andet, TV-tittandet eller får gatljusen att blinka.
 
SM4RNA:

Tror du verkligen att allmänheten, lagstiftarna eller politikerna har synpunkter om mobil amatörradio?
Sådant är förbehållet de närmas sörjande. Såvida det inte påverkar SMS:andet, TV-tittandet eller får gatljusen att blinka.

Nej. Jag tror knappt de ens är medvetna om att amatörradio finns. Om man påminner dem och de får fundera en stund säger de i bästa fall "Ja sån där Flexnes LA8PV" och så tänker de "stollar"..

I England är det vad jag förstår förbjudet att köra mobilt om man inte använder headset och VOX. Om allmänheten, lagstiftarna eller politikerna där har sympukter eller ens kännedom om amatörradio, känner jag inte till.

Många amatörer verkar likgiltiga till hur det går för mobiltrafiken. En är del är uppenbarligen t.o.m. villiga att offra den grenen. Tråkigt att se och höra, men det är ju knappast ovanligt i amatörradion att man står beredd att såga av de grenar man inte själv sitter på.

I dagens samhälle blir det allt svårare att bedriva amatörradio hemma. Antennförbud och störningar blir allt vanligare. Då ser jag mobilkörandet som en livlina till att behålla eller börja med hobbyn. Sedan får man ta för givet att som alltid hobbyn utförs ansvarsfullt. Man ska självklart välja bort att sända när det är intensiv trafik, dåligt väglag eller dålig sikt t.ex..
 
Tja, i England bötfälls c:a 35.000/år för att de prata i mobilen/sms:a bakom ratten. Så varför skulle det inte fungera här??
Det om något torde väl vara ett tecken på att det INTE fungerar?
Men visst, finfint för polisens statistik om uppklarade brott, och ett fint tillskott till statskassan. Säkrare trafik? Mer tveksamt.
 
SMS:ande bilförare gallras effektivt ut genom olycksstatistiken. Att SMS:a bakom ratten är mycket trafikfarligt (betydligt farligare än att ringa). Risknivån är samma som för en rejält berusad person. Frågan blir hur många promille motsvarar en SMS:ande bilförare?
 
Det tråkiga är att oskyldiga kan drabbas lika ofta, t.ex. vid en frontalkrock.
Slumpen avgör, fordonets konstruktion osv...
En indikator på slarviga förare är alla nerkörda mitträcken på perfekta, torra sommarvägar.
 
Att 35000 bötfälls borde vara bråkdelen av förseelserna vilket väl i så fall visar att förbudet inte fungerar?

Med det synsättet så kan vi slopa förbudet att köra rattfull/drogpåverkad också.
För det är också bara en väldigt liten andel som åker fast. :)
 
SMS i trafiken

Är vi där nu igen ?
Märkligt att både politiker, lagstiftare & fordonsförare, har så svårt att greppa detta.
Jag tar mig friheten att återanknyta till diskussionen som fördes tidigare i detta forum "Allmänt om Amatörradio" i april 2011, i händelse vi har nypåstigna.
Bl.a. mitt eget inlägg #26 2011-04 -06

Jag citerar mig själv:

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Gemensamma bestämmelser


1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.


Kan det bli mer klartext ?

Sparky
 
Det finns dom som inte accepterar något intrång i sina rättigheter och påstår att dom kan köra bil med förbundna ögon !

Se bara vad som händer när det kommer någon decimeter med snö, dom hamnar ofta i diket men köra bil det kan dom!
 
Last edited:
Back
Top