Modern HF-transceiver med inbyggd nätdel.

SM0GLD

Vänsterhänt
Ja hur är det egentligen.
Finns det någon modern HF-transceiver med inbyggd nätdel?

Man ser att vissa stationära riggar är försedda med inbyggd antenntuner men ingen nätdel. Dessutom matas dom med 12V som om man förutsätter att riggen trots sin storlek ska användas mobilt.
Det måste väl ändå finnas bättre transistorer lämpliga för 24V eller kanske 48V att tillgå i dag. Att anpassa för 12V och hög ström kan inte vara bästa alternativet om man vill dels få ut högre effekt och dels designa för bättre verkningsgrad.

Fick jag välja så tog jag nätdel isf antenntuner.

....några synpunkter på detta?

/Micke

Last edited:
Jag har en Kenwood R-5000 som jag anskaffat en 12 volt koppling och istället för 220 köra från 12 volt!
Burken blir fruktansvärt varm med trafon, skulle tro det kan vara en anledning!

Har inte flertalet "tyngre" transceiver's avsedda för stationär användning (typ ft2000, ftdx5000, ic7700, ic7800 etc) inbyggd nätdel som standard? Jag tror det i alla fall.

/Arne

OK FT-2000. Jo på den prisnivån får man förståss inbyggd nätdel.
Men jag tycker att flertalet riggar är alldeles för stora för att kallas mobila.
Men dom blir väl för varma som FPG säger.

/Micke

Jag har en Kenwood R-5000 ...
Burken blir fruktansvärt varm med trafon, skulle tro det kan vara en anledning!
Några anledningar jag spontant kommer att tänka på är följande:
1. Nättrafon är kopplad för 220 V och du har närmare 240 V nätspänning.
- Om möjligt, koppla om den för aktuell nätspänning (240 eller 230 V).

2. Trafon drar av någon anledning hög ström även obelastad. Det inträffar exempelvis om den egentligen är beräknad för 60 Hz eller har ett kortslutet varv i en av lindningarna.
- Kolla tomgångsströmmen från nätet (och därmed tomgångseffekten som blir värme) med trafon obelastad, om det är rimligt enkelt.

3. Något annat i själva nätdelen drar mer ström än det borde.
- Kolla tomgångsströmmen med nätdelen obelastad, om det är enkelt.

Det vore intressant att få reda på vad du kommer fram till.

/ Göstha

möjligen överdrev jag värme utvecklingen, men hur som helst så blir den ganska varm på locket. Vad jag förstår om man läser på yahoo-gruppen så är det tydligen så och enklast avhjälps det med att köra med 12 volts uttaget istället.
Väntar på en beställd kontakt, sedan skulle jag tro att värmen avtar!

Back