Modern konst.

SM0RCL

Well-Known Member
Här kan ni se lite modern antennkonst.

modernkonst2.jpg

För hela historien kan ni läsa min blogg.

Gör som jag säger, inte som jag gör. « SM0RCL:s blogg

73 de Kai

Ditt mastäventyr verkar kantas av idel tillbud, surt men väl värt vedermödorna när du "öppnar station" på banden!

Jodå, det har varit en hel del motgångar. Men som man säger, man lär sig alltid. Första klantigheten är att hålla på att försöka resa masten när det är mörkt, då drog jag ett tvärstag. Andra misstaget var att jag trodde att det skulle funka bra med plastad wire. Men det blev skit av det. Så nu kör jag basic. Helt enkelt så struntar jag i om en wire rostar. Den går inte sönder innan sommaren, och då hittar jag säkert en leverantör av galvad wire.

Och sen har vi miljöfaktorer, som två aspar som är i vägen så in i h-e. Men det är inget som jag inte kan fixa med en motorsåg till våren. Så för tillfället så får det duga. Hur som helst så har jag fått en hel del lektioner i livets hårda skola.

Nu ska vi bara se om jag kan få upp en pre-amp till tisdagen (tvekar). Uteffekten räcker till i alla fall. Nu blir det inga muspip med 10W, utan 100-150W till 13-elementaren. Och om jag gör allt rätt, så blir det max 10m RG-213 och därefter 35m 12-50 LCF. Det är för 2m med andra ord. Så man lägger sig förhoppningsvis i mitten av högen vad gäller stationer på NAC.

6m får jag nog ge upp tills jag får upp en vettig antenn igen. Diamonds LP går att köra på, men den är nog inte så rolig att köra test på. Jag får se. Annars petar jag upp något som är tillräckligt bra.

Och trots alla motgångar har jag faktiskt haft relativt mycket tur. Jag har INTE kraschat masten ohjälpligt och nu är den faktiskt uppe. Så till syvendes och sist så ska man inte klaga för mycket. Jag har lärt mig massor.

73 de Kai

Ditt mastäventyr verkar kantas av idel tillbud, surt men väl värt vedermödorna när du "öppnar station" på banden!

Ja fanken, det är ju NAC på tisdag ja, skall se om jag får lite tid över att köra.

Det låter som du hittade ett slutsteg till slut iallafall :)
vad blev det för något?

Läste först efteråt :s . Man kan inte hinna med allt. Men du har helt rätt. Plastad wire är sk-t...

Nu blir det bara rejäla doningar.

73 de Kai

Ännu ett exempel på att man aldrig skall använda plastad wire. Du missade tydligen att läsa mitt inlägg. Skönt att det inte blev värre!

/ Göstha

Hittade en annons på DX-Radio.se. Det blev en Mirage som behöver 2w in för att ge 150W ut. Jag matar den med ca 1W, så jag räknar med 100W i topparna. Verkar gå helt ok. Få se bara om jag hinner att fixa en pre-amp till tisdagen (tveksamt). Men annars blir nog läget bättre än tidigare oavsett.

Nu är det dags att sova,

73 de Kai

Ja fanken, det är ju NAC på tisdag ja, skall se om jag får lite tid över att köra.

Det låter som du hittade ett slutsteg till slut iallafall :)
vad blev det för något?

Plastad wire beter sig på samma sätt som fiskelina i nylon, väldigt svårt att knyta.

Plastens enda uppgift är att skydda metallwiren och bidrager på intet sätt till wirens styrka!

Så ta bort den där du fäster den i kausen med hjälp av wirelåsen!

Applicera något annat som skydd för den exponerade wiren, ex. självvulkande tape eller något liknande.

"Lätt som en plätt" som ungarna säger.

73 de sm6xyy/Jan

Det är också en variant som funkar.

Tänkte dock leta upp lite galvad wire till våren.

73 de Kai

PS: Kör 8mm wire just nu. Det håller bra (rekommenderat 6mm)

Plastad wire beter sig på samma sätt som fiskelina i nylon, väldigt svårt att knyta.

Plastens enda uppgift är att skydda metallwiren och bidrager på intet sätt till wirens styrka!

Så ta bort den där du fäster den i kausen med hjälp av wirelåsen!

Applicera något annat som skydd för den exponerade wiren, ex. självvulkande tape eller något liknande.

"Lätt som en plätt" som ungarna säger.

73 de sm6xyy/Jan

Ser ju bra ut!

Lite nyfiken hur pass LP-antennen går på 6m. Kan det skilja mer än en S-enhet mot din andra? Kunde även vara intressant att jämföra på 2m nu när det är enkelt(?).

de Anders SM4RNA

Lite OT, men ändå en liten vädjan, innan ni tänker publicera bilder som är i full storlek vill jag och säkert många andra hellre se en bild som inte är bredare än det utrymme detta inlägg tar, exempelvis max 700-800 pixlar bredd i stället för den dubbla storleken eller ännu större.

Det ser snyggare ut och blir trevligare när man läser detta fora.

Vilket bildbehandlingsprogram som helst klarar galant uppgiften att skala ned bilden, det tar bara någon minut..

Anledningen till mitt "gnäll" är jag för närvarande endast har tillgång till en urgammal laptop med en liten skärm.

Inga problem, det ordnar vi till nästa gång :)

73 de Kai

Lite OT, men ändå en liten vädjan, innan ni tänker publicera bilder som är i full storlek vill jag och säkert många andra hellre se en bild som inte är bredare än det utrymme detta inlägg tar, exempelvis max 700-800 pixlar bredd i stället för den dubbla storleken eller ännu större.

Det ser snyggare ut och blir trevligare när man läser detta fora.

Vilket bildbehandlingsprogram som helst klarar galant uppgiften att skala ned bilden, det tar bara någon minut..

Anledningen till mitt "gnäll" är jag för närvarande endast har tillgång till en urgammal laptop med en liten skärm.

Får ta det efter testerna. LP:n går på 6m, testat det tidigare. Dock så lär den inte vara ens i samma härad som Yagin...

73 de Kai

Ser ju bra ut!

Lite nyfiken hur pass LP-antennen går på 6m. Kan det skilja mer än en S-enhet mot din andra? Kunde även vara intressant att jämföra på 2m nu när det är enkelt(?).

de Anders SM4RNA

Back