Modifiera RA200 antennavstämningsenhet

SM5AKU

Janne i Vingåker
Hejsan.

Använder en sådan låda för att anpassa min 21 meters trådstump till riggen. Lådan är i orginal avsedd för max åtta MHz och jag skulle vilja utöka detta till att omfatta 30 metersbandet, dvs drygt tio MHz.

Någon här som kan hjälpa mig med schma på burken? Eller ännu hellre, någon som gjort en framgångsrik liknande mod och har tips?
 
Frekvens och antenntyp ställs in med vred "D" (S503, S304 och S305) som kopplar in spolarna L302-L304. I vissa lägen inkopplas kondensatorer (C304-C307) i serie med vald variometerspole eller parallellt över utgången (C308-C309).

/Göran

ra200-tuner.jpg
 
Beroende på val av antenn har jag kopplat en seriekondensator på 50 - 300 pF vid antenntrådens början och fått gott resultat på 30 mb. Slipper då att öppna lådan och ändra i kopplingen.
 
Leif,

en vacker och finurlig variant! Gräver fram lämplig BC-konding när jag kommer till junkförrådet nästa gång och testar. Som jag nämnde i frågan så är min "antenn" bara en 21 meter lång tråd, 3-4 meter över mark, som är kastad över tre äpple/päronträd i trädgården. RA200-tunern står straxt intill ett fönster och jag har slarvat med "motvikter". Huset har aluminiumfasad som borde kunna vara lämplig att ansluta, men jag har tvekat att borra några nya hål där.

De senaste veckorna har den lokala stördimman ökat alldeles förfärligt och ligger nu ofta, på 80 m, på S8-9 enligt lilla Argosy II-riggen. Mycket obra. På 40 m är det väsentligt bättre, och det bandet funkar riktigt anständigt för mig. Tack tips.
 
... De senaste veckorna har den lokala stördimman ökat alldeles förfärligt och ligger nu ofta, på 80 m, på S8-9 enligt lilla Argosy II-riggen. Mycket obra. På 40 m är det väsentligt bättre, och det bandet funkar riktigt anständigt för mig. Tack tips.
Det blir säkert bättre efter tjugondag Knut, när folk plockar ner sina ljusslingor och annat störande pynt.

/ Göstha
 
Back
Top