Mods IC24 ET

SM7USY

Well-Known Member
Hej, Jag har nyligen köpt en begagnad IC24ET med ett fantasktiskt orginalskick. Den var helt utan RX och TX för band utanför 2m och 70cm.
Söker hjälp för mods för utökad RX+TX

73 Peder
 
Så här ska det gå till enl. "www.mods.dk"


Remove, if present (S/N < #3000 ??), D13 on the LOGIC UNIT.
Reset the CPU ( [func] + [a] and "power on" ).
The frequncy-range of the logic unit* is now :
75 - 195 MHz
200 - 490 MHz
740 - 960 MHz
* Because some particular sets have VCO's that won't "lock" over the total range, the frequency-range that is really covered by the transceiver can be smaller as the mentioned ranges.
->Verry Interresting: in the "AIR-band" the receiver even switches to AM-mode !! (108 - 138 MHz).
For those who want more.....

Remove diode D8 (logic board);
Place, if not present yet, D7;
Place D12;
Remove D13;
Push, at the same time, [light],, and [#], while turning on the power (probably you need three hands for this), The transceiver now executes a "display-test".
Release the buttons only when the display-test is ended.
The frequency-range of the logic unit* is now:
VHF: 0 - 355 MHz
UHF: 355 - 1310 MHz
 
Tack
Jag har varit där och kollat men uppfattade att det gällde IC24AT, Amerika-modellen alltså. Någon som gjort mods'en på en -ET. Och lyckats?
 
Jag gjorde en mod på en IC-24ET för ca 10 år sedan. Vad jag kan minas så fick jag ta bort någon diod och sätta dit en annan. De mod papper jag jobbad efter då hade jag fått från SRS. Ska leta i mina gömmor och se om jag kan hitta dessa.

73 de SM6VIT
 
Hittat dom. Totalt 15 sidor med info.
Där står att man ska ta bort D8, och sätta dit D7 och D12. D13 reglerar usa modellen så jag tror att den ska sitta kvar om den finns på din radio.
För crossband repeter ska man ta bort D14, den var dock redan borta på den radion jag hade.
Sedan måste du göra reset och trycka in öppningskoderna.
Detta är i stora drag vad du behöver göra.

73 de SM6VIT /Rickard
 
fFick ett papper på mods från SRS häromdagen med skiss och beskrivning på dioderna som ska bort resp. dit.
Måste införskaffa 2 dioder och en mikroskopiskt vass lödspets samt en hypertunn lödtråd. Sen ska jag bara lära mig att löda en sån liten skit som det rör sig om.

Någon som har några vettiga rekommendationer att följa för att fixa ett montage av denna kalibern?
alternativ är att skicka in den till någon som inte gör annat än löder ytmonterade komponenter.

73 de Peder
 
Hur små är de?

Jag brukar göra följande:

1. Applicera lite lödtenn på den ena lödön.
2. Placera komponenten där den skall sitta, håll den tex med en pincett.
3. Värm upp lödtennet på den ena lödön så att komponenten fastnar i rätt läge.
4. Applicera lödtenn på den andra lödön.

Ovanstående brukar fungera OK.

73 de Lars, sm6rpz
 
Tack för tipset.

dioderna är små som tusan.
enlig måttbeskrivning så är dom ca 2*2 mm med lödöar.

Jag lyckades löda bord en diod i IC-746'an och där rekommenderade dom en pincett mindre än den man hade.
Förstoringsglas är nog ett måste också.
 
Ok, låter smått :)

En bra pincett är ett måste! Kan rekommendera 80-437-13 från Elfa. Kostar dock en del (162:- + moms) Är den jag använder oftast, stabil och smidig.

73 de Lars, sm6rpz
 
Hade bara problem att hitta dioderna.
Enligt modsen ska det vara en switchande diod DA204U
Motsvarande i Elfa's katalog heter SOT-323 men av den sorten finns det olika värden på dioder av samma namn.
Får väl gämföra värdena och ta den som är bäst.

73 de Peder SM7USY
 
Hej om Du kollar hos BILTEMA, så har de en "pinsett sats" med fyra olika pinsetter i rosttfritt stål #19-277 pris 39,90 Kr.De passar bra tilll montering av ytmonterade komponenter.
 
Hej!

Förutom pincett och lödpenna med smal spets så kan jag rekomendera ett bra förstoringsglas från exempelvis Clas i Sjön.
Part no 34-3816 och kostar 159:- de är ovärderliga.... Om man inte har tillgång till mikroskop förståss.

73 / Kent SM7MMJ
 
Byggde om min 24ET när den kom, måtte ha varit 10-15 år sedan..
Men ett tips: Vid lödning av SMD så har jag testat diverse olika anpassade spetsar för SMD till lödkolven (termostatstyrd Weller). Men, spetsarna passar sällan året efter då SDM'erna krymt igen. Sedan ett antal år så kör jag med en temperaturreglerad lödkolv där jag lindat en 1mm tråd runt spetsen och löder med ena änden, detta gör att jag att jag får en tillräckligt hög lödvärme, men inte så hög värmeöverföring att jag kan kvadda laminatet på ngn lödö el.dyl.
Vid sista lödningen förra året av Yaesu VX7 så var lödön lika stor som spetsen/tråden,
så vad är nästa steg, allting blir mindre ?
Man klara sig dock än så länge klara sig med förstoringsglas, pincett, tandhygenistens otäcka verktyg, och ett bra lödvkolv enl. ovan.
 
Back
Top