Idag skrev jag ut ett nytt kort efter att ha experimenterat lite mer med programmen och provat olika inställningar.
KICAD:
1. Större löd-öar genom att modifiera footprinten
2. Exportera med ORIGO i gerber-filen, då är det lättare att rikta upp alla lagren i CNC maskinen
3. Öka ledarbredden på banorna, och isolationsavståndet något
FLATCAM:
1. 0,15mm fräsdjup med v-fräs(30grader 0,1mm) 2 omgångar med 10% överlappning fungerar bäst hittils.
2. Komponenthålen borras med 0,8mm flatfräs
3. Montagehålen fräses med 0,8mm flatfräs
4. Kortet fräses ut med 0,8mm flatfräs
5. Skapa separata CNC-filer och fräs ut i turordning, ledbanor-hål-montagehål-edgecuts
CANDLE:
1. Nollställ inte maskinen med "home" eller nödstopp mellan CNC_filerna, då blir det svårt att lägga lagren rätt
2. Gör en Heightmap varje gång man fräser ett kort, en mätpunkt varje 10mm.
3. Glöm inte att nolställa Z-höjden varje gång man byter fräs
Nackdelen med tekniken är att man måste prova sig fram lite, och använda två olika program. Om man är intresserad av CNC-teknik så är det inte några problem, men annars tror jag man upplever det som lite bökigt. Ibland blir det små flisor av koppar/glasfiber som skulle kunna kortsluta två banor, man får kolla resultatet noggrant. Även om man blir väldigt duktig på detta tror jag inte resultatet kan konkurrera med det man får hos dom stora mönsterkortstillverkarna i Kina.
Fördelen är att det går snabbt, och är roligt. Känslan av att ha skapat kortet själv är trevlig. Om man har råkat göra fel så kan man ganska snabbt rätta till detta och skriva ut ett nytt kort. Det är också ganska billigt, en fräs kostar 2100kr med frakt och kretskortet i mitt experiment kostade runt 20kr. Tillverkar man många så sparar man snabbt in på frakten som man får betala från dom professionella tillverkarna.