Montera radio i husbil?

SM58596 /U514

Well-Known Member
Hej!

Var och hur har ni satt era komradio/amatöradio i en Fiat Ducato husbil?

Har man en nyare bil vill i alla fall inte jag göra för stor åverkan på plast.

IMG_5027.jpeg
 
På den tiden jag hade husbil satte jag fronten från min FTM400 på en brodit hållare som jag satte i ventilationsgallren.

Men det är klart, ska du drämma upp en kortvågsrig så rekommenderar jag inte att hänga den i ventilaionsgallren. :cool::)
 
Nu har jag inte en sån bil, men det hela måste väl bero på vad för sorts apparat det är fråga om... En rig som väger en del, kanske måste stå mot golvet bakom drickahållaren i mitten och med fronten uppåt mot operatören. Att fästa nåt i plasten tror jag blir dåligt, speciellt om man kör nånstans där bilen vibrerar lite. Sedan beror det väl på hur mycket man måste pilla på radion när man använder den. Jag har sett montage där apparaten (eller dess manöverpanel) sitter ovanför vindrutan, med fäste i taket, men det förutsätter kanske att man inte behöver granska nån indikering när man använder radion. Misstänker att regler om att använda radio under körning gäller även för amatörverksamheten, men handsfree är kanske inte omöjligt att få till?
 
I min bil har jag fronten på en lång böjbar arm liknande den du har till mobilen men längre.
Den sitter skruvad i en av bultarna som håller passagerarstolen.
På armen sitter fronten till min IC-706MKIIG.
Radiodelen kan du gömma på lämplig plats
 
Man kan förstå hur singelolyckor händer, bil i vajerräcket, avkörningar, påkörningar osv.
Pilla på mobil eller radio under körning tar bort koncentrationen från körningen, liksom samtal.
Stanna till istället och då behöver inte radion sitta åtkomlig från förarplatsen.
 
I min bil har jag fronten på en lång böjbar arm liknande den du har till mobilen men längre.
Den sitter skruvad i en av bultarna som håller passagerarstolen.
På armen sitter fronten till min IC-706MKIIG.
Radiodelen kan du gömma på lämplig plats
Sådär har jag haft det på ngn bil med. Jag svetsa ihop ett rejält men ej böjbart fäste som skruvades fast i passagerarstolens främre vänstra skruv. Radion satt lite på sidan liksom mellan mittkonsoll och passagerarstol utan att ngn nånsin slog i knäna i det.

På min S80 2003 pilla jag väck täckgaller mitt på instrumentbrädan o satte dit en läder(nåja)klädd platta med en bygel till fronten på en Yaesu FT-857.
Själva radion hade jag ovanför vänster bakhjul i bakskärmen och högtalaren under sätet. Hade det så i 7 år o de funka fint.
Att man når fronten från förarplats ser jag som ett mindre problem då man ändå når bilradion och allt annat från samma ställe.
 
...Blev det inte förbjudet att hantera en radio eller mobil under körning?

Har för mig att dessa regler när de infördes omfattade alla förutom blåljustjänster.


// Gnäll start:
I en del länder, exvis EA är det förbjudet att hantera även navigatorer etc. under körning.
Dagens bilar med "pekplattor" som oftast saknar riktiga vrid- eller tryckreglage är
en styggelse eftersom man måste ta ögonen från vägbanan för att justera något
och plattan inte ger någon vägledning om var man har fingrarna.

Tar man dessutom i beaktande att det skall vara inne med endast en
stor skärm mellan framsätena där även hastighetsmätarens display återfinns är även
det en styggelse och vittnar om att konstruktörerna helt saknar kunskap om hjärnans
funktion och avläsningsförmåga så fort synfältet avlägsnas från en väldigt liten rymdvinkel.

Den intresserade kan själv testa detta: Håll ögonen på vägen och försök avläsa
en skylt vid sidan av vägbanan allteftersom vinkeln ökar.

// Gnäll slut.
 
I en artikel om en nyare bilmodell i en känd tidning, anmärkte testföraren på att bilen hade en förarövervakning, som klagade på att föraren inte höll ögonen på vägen, när vederbörande försökte ställa in klimatanläggningen... detta justerande krävde nämligen att man fixerade en skärm i instrumentpanelen i stället för att stirra på vägen. "Bita sig själv i svansen" är väl en träffande liknelse, kanske.

För att åtminstone försöka hålla kvar ämnet, så menar jag att man kanske kan köra en förinställd frekvens, utan att behöva göra justeringar i rigen, om man kan göra det "på ett säkert sätt". Att köra ett HF-QSO, med "tillbehör" i form av registreringar via nätet etc, samtidigt som man kör, är väl knappast tanken, hoppas jag (som frekvent vägtrafikant).
 
1. Ja det är lika förbjudet att pilla på radion som mobilen. Därför är handsfree populärt för att komma förbi problemet.
2. vill gärna lyssna av trafik och framförallt åkerikanalerna då de kan ge information om trafikläget.
3. Vid större samhället går det att göra anrop för att se om någon sitter vid radion.
 
Allt annat lika (vilket det aldrig är...) så kommer radiopratandet att ta mer eller mindre uppmärksamhet från själva körningen.

Det torde därigenom vara uppenbart för de allra flesta hur lämpligt detta beteende är/kommer uppfattas av trafikpolis/domstol/haverikommission... :rolleyes:
 
Vilken radio har du tänkt dig? Band??

Du nämner åkeri-kanalerna.. En Ericsson C52 kanske? För övrigt en väldigt trevlig radio. Den kan splittas så att frontpanelen kan monteras snyggt på panelen utan att ta så mycket plats. Finns nog grejer så man kan snäppa fast den i gallret så slipper det bli hål i instrumentbrädan.

Dessutom kan radion hantera flera frontpaneler, då kan du ha en i "huset" också, för att bemanna operatörsplatsen även när man står stilla :)

Då har du möjlighet till 69MHz kanalerna också. (Gissar att du likt mig saknar certifikat)
 
Ja vilken slags radio avses?
En kompis satte en modern liten duobands 2/70 radio med färgskärm…tror det är efterföljaren till min Yaesu FTM-400 eller ngt med kardborreband uppe på brädan längst till vänster.
Till den har han ett handsfree kit o det funkar fint.

Min Yaesu FTM-400 hade jag den löstagbara fronten på sugkopp en Garmin gps donerat i vindrutan.
Man nådde den inte vid körning men det skall man ju inte heller så..
 
Åter till grundfrågan, förslag på placering av radio i husbil?
Hej!

Jag tycker att du fått svar, det är bara det att du inte gillar dem?
Tycker att du skall ta till dig det faktum att förarmiljön skall hållas ren från "störande moment" som absolut inte har med bilkörning att göra!

Radion skall placeras klart utanför förarmiljön, företrädesvis i bodelen!
Så, nu har du fått svar!
 
Jag har en Yaesu med delbar front/radio. Kardborreband löser problemet, fronten placeras på lämplig plats. Radiodelen sitter monterad i ett förvaringsutrymme.
 

Attachments

  • husbilsradio.jpg
    husbilsradio.jpg
    1,7 MB · Views: 8
Vilken radio har du tänkt dig? Band??

Du nämner åkeri-kanalerna.. En Ericsson C52 kanske? För övrigt en väldigt trevlig radio. Den kan splittas så att frontpanelen kan monteras snyggt på panelen utan att ta så mycket plats. Finns nog grejer så man kan snäppa fast den i gallret så slipper det bli hål i instrumentbrädan.

Dessutom kan radion hantera flera frontpaneler, då kan du ha en i "huset" också, för att bemanna operatörsplatsen även när man står stilla :)

Då har du möjlighet till 69MHz kanalerna också. (Gissar att du likt mig saknar certifikat)
Okej, så hade jag inte tänkt, men varför inte.
Hade planer för andra radios, men har en C52 som jag förvisso hade för avsikt att sälja. Fast tar man den så blir det mycket enklare och kan använda samma lösning som en mobil.
 
Back
Top