Montering av BNC-chassihona med bricka/lödöra

Jag brukar ha löd örat mot plåten och brickan ovan på , offtas en bit med M3 koppar tejp mällan plåt och lödöra men det är min variant vet inte om det är korreta sättet

Ok, jag tänker mig att man ska kunna dra muttern utan att löd örat följer med. Det kläms helt enkelt mellan brickan och plåten.

Jag tänkte mer att det bland de kunniga mekanisterna här skulle finnas någon som har det akademiska svaret på varför/hur det går till som det gör.
Jag kör dock på som jag tycker att det ska vara och tackar för eventuell mer input.

Visst kan man gräva ner sig i egenskaperna hos taggbrickor, vågbrickor, fjäderbrickor och koniska bellevillebrickor, även brinelling och plastisk deformation är bra att fördjupa sig i.
Även friktionskoefficienter i ytskikt såsom eloxerad aluminium, mjukglödgad koppar eller kallvalsad stålplåt kan också vara intressanta att läsa mer om,
likaså om man i sin konstruktion måste ta hänsyn till EMI med spalter och dålig avgradning av monteringshål eller skruvförband med momentdragning eller välja kontaktdonsmaterial efter den elektrokemiska stegen istället för den ekonomiska stegen.

Det är ju bara borra ett hål och dra åt en mutter, det behöver man ju inte vara en ingenjör för att göra? ;)

Last edited:
Jag har jobbat i många år med montering/felsökning/test/driftsättning av många olika tekniska konstruktioner/utrustningar där man följt anvisningar om hur det ska gå till vid själva monteringen och aldrig har det någonsin funnits en förklaring till varför en bricka - av vilket slag det än må vara - skall monteras som anvisningen säger.

Därav min frågeställning, annars har jag samma uppfattning : "Det är ju bara borra ett hål och dra åt en mutter, det behöver man ju inte vara en ingenjör för att göra? "
Har alltid velat veta.

En mutter som dras åt mot en yta ligger aldrig helt jämnt mot ytan tack vare gängstigningen och fördelar då inte trycket jämnt,
därmed är friktionen låg.
Brickan jämnar ut trycket mellan ytan och muttern och du får automatiskt en mutter bättre stannar kvar vid vibrationer och värmeväxlingar eftersom friktionen som håller den kvar är högre.

I just ditt fall med lödörat är just lödörat utförd i en tunnare plåt som då är mjukare och anpassar sig bättre mot ytan med hög friktion vid åtdragandet.
Brickan är i ett tjockare materiel som är mer motsträvigt mot trycket och ger muttern mindre friktion,
därför skall lödörat stanna kvar medans muttern istället roterar lätt mot brickan och låter bli att dra med sig lödörat.

ungefär så..

Last edited:
Får väl tillägga att det är en dålig idé att stacka två likadana brickor i tron att det blir dubbelt så bra, det blir snarare dubbelt så dåligt eftersom friktionen de sinsemellan blir väldigt låg.

..och förresten, har man en vanlig stansad flatbricka skall man helst lägga sidan med stansskägget mot ytan så hjälper stansskägget till att ge mer friktion :)

Back