Montering av mastfäste med chemankare

Axel

Member
Hej,
berättar för mig om erfarenheter med fastgjutning av gängstång medels chemankare.
Kan jag montera på vintern?
Hur mycket lim för 450mm djupt hål, 22mm i diameter och M20 gängstång?
Torktid?
Andra kommentarer i ämnet mottages tacksamt.
73 de Axel SM4XIO
 
Mina erfarenheter av "kemiska ankare" är mycket goda, så länge som tillverkarens instruktioner
följs bokstavligen. (Se t.ex http://www.vsbyggskruv.se/produkter/pdf/sid_56-57.pdf)

Var under en praktikperiod i mitten av 70-talet med om att fästa hundratals fästjärn i en grundmur för att hålla en motgjutningsform, och för att kontrollera jämnheten i montaget provbelastades var 10-de järn med c:a 2000 kp. Kan inte påminna mig att något järn inte satt fast.

Hålet måste vara absolut torrt och rent, och det är en fördel om det är någorlunda varmt
när man gör själva infästningen. Härdningstiden förlängs dramatiskt när temperaturen går ner
mot 0 grader. Är det riktigt kallt så är det bra att "förvärma" patronen till c:a kroppstemperatur.

För djupa hål så blir man i så fall tvungen att ta två patroner, men har ett minne av att redan en
patron ger en hållfasthet som rejält överskrider bultens sträckgräns. Skulle föreslå att du även rådfrågar de som säljer kemiska ankare och ber om ett "datablad" med
tillverkarinstruktioner.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Axel said:
Hej,
berättar för mig om erfarenheter med fastgjutning av gängstång medels chemankare.
Kan jag montera på vintern?
Hur mycket lim för 450mm djupt hål, 22mm i diameter och M20 gängstång?
Torktid?
Andra kommentarer i ämnet mottages tacksamt.
73 de Axel SM4XIO

Det som brukar skapa problem är borrhålet om man hyr bergborrmaskin/bergborr,
ofta är borrdiametern mindre än vad hyrfirman tror sig veta, pga. slitage/omslipning
Är hålet nån mm för litet blir det tungt att dra runt stången i den mosade ampullen.
Kolla måtten noga.
 
Om du använder varianten med tvåkomponentsankare i patron (alltså inte glasampull), se till att du har en rejäl patronspruta, eftersom det kan vara väldigt trögt att få ut innehållet ur patronen. På min spruta (Clas Ohlson tror jag) vek sig pistolhandtaget. Inte roligt, när det händer, och ankarmassa för flera hundra kronor härdar i pipen, utan att man kan trycka ut resten.
 
Back
Top