Montering av Versa Tower?

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena,
Jag har fått tag på ett beggat Versa Tower BP60 med jordfäste och jag funderar på alternativa sätt att montera den. Denna mast är inte avhuggen vid roten, utan hela jordfästet, inkl. fenorna är komplett. Helst skulle man ju inte vilja gjuta fast masten med resultatet att behöva kapa den i framtiden. Är det någon som har nån idé på detta? Min nuvarande Tennamast är nedstucken i en enkel hylsa som är fastgjuten. Bara att dra upp pålen och byta hylsan. Funderar på om man kan göra samma sak med ett Versa? Dock måste man såga av fenorna i så fall, och då har man ändå delvis "förstört" den.
Andra idéer?

73
SM0NOR
 
SM0NOR,
Mitt versatower har en bredvidstående vertikal pelare, för tiltning, jag fick svetsa ny bottenplatta ung. 1/2 kvadratm.. Gjöt ner fyra 22mm gängade stånglängder på ca en meter. Gjorde en plywoodmall vart bulthålen skalle vara, vräkte ner onödigt mycket betong nästan en kubik. Var noga med att betongen inte gick över "gräsmattsnivå" detta bör göra att jag bara behöver kapa 22mm gängstängerna och sedan fylla på matjord, så är gropen återställd.

Detta kommer jag att göra i livets sluskede, annars blir det inte en så omfattande sak för "dödsboet"..

73 / Uffe -CIQ
 
Jag grävde en grop,
Ställde ner jordfästet , vägde in det.
Och packade gårdsgrus runt om.
Har stått stadigt i många år nu, för det är ju stagen som skall ta upp sidakrafterna på den här typen av master.

La ut några bilder på hemsidan när projektet genomfördes. Se länk nedan.

73 de SM3JGG Staffan

http://www.lindbergs.be/radio/tower/index.htm
 
Isborren var riktigt smart Staffan. Lägger på minnet för kommande hålprojekt.
Men hur tusan kom du ner i hålet? :)
 
Det mesta av jorden följer med isborren när man drar upp den . Resten togs med långskaftade sopskyffeln. Så jag behövde aldrig ner i gropen.

73 de JGG
 
när vi borrade hål för plintar till ett växthus köpte jag en jordborr på biltema. fungerade över förväntan faktiskt, ser likadan ut som en isborr fast utan skär..

-JGG: har det funkat bra med plastad wire? har hört/läst om flera där plasthöljet omöjliggör en ordentlig låsning.

Edit, nu när jag läser detta så undrar jag om man inte tog i överkant med mina 4 kubik till mitt versatower :D
 
Back
Top