Montering av vertikal på tak

SM5FLM

Well-Known Member
Hej!
Jag funderar på att sätta upp en vertikal på en 1 1/2 plans villa med tegeltak. Enklast är nog att fästa den med ett gavelfäste, då det inte finns någon skorsten på huset. En sådan placering skulle då medföra att radialerna (om antennen kräver det) spridas över taket i en riktning. Vad betyder det för vågutbredningen? Finns det något bättre alternativ? Jag har en väldigt liten tomt (bara några meter runt om), så att ställa antennen på backen är nog inget alternativ.

mvh
Markku
 
Hej Markku!

Skorsten hade ju varit bra, men har du inte det så har du inte det.
Något du däremot inte sa om du hade eller inte var ett sådant där ventilationsrör, det är ganska vanligt att folk ventilerar ut från köksfläkten upp i ett rör på taket vilket brukar vara en utmärkt fästpunkt om du inte hade tänkt att ha en jättehög vertikal.

Nåväl, det besvarar inte din fråga.
Om du har antennen på gaveln och enbart radialer ut över taket så kommer du få aningen förstärkning åt det hållet du har radialerna. Det är inte säkert att du kommer att märka av det så mycket för det finns andra saker som påverkar som tex omgivande terräng, andra byggnader mm.
Nu vet jag inte vad du skall ha för en vertikal men ett tips.......
Sätt en eller flera radialer som får falla rakt ned på backen ifrån din matningspunkt.

Antenn på backen - ditt hus och andra hus är ivägen.
Jag märker en klar skillnad på tex 80m hemma hos mig där jag har en 12m hög inverted L. Min taknock är 7m över backen och antennen står ca 3m ifrån huset på norra sidan. Europa har jag inga problem med men Afrika är kämpigt att höra och ännu värre att köra.
Har en nästan exakt likadan antenn på sommarQTH och där hör och kör jag bra i den riktningen.

73 de Magnus
 
Montering av vertikal

Hej!
Jag kom just att tänka på att det finns ett ventilationsrör på taket. Jag ska gå upp och känna hur stadigt det verkar vara. Annars är placeringen bra mitt på taket.
Nästa problem blir att välja antenn. Det finns ju flera typer att välja bland. Med eller utan radialer. Utan radialer verkar ju vara bra, men om läser om teorin för vertikaler, inser man ju ganska snart att dessa inte kan fungera speciellt bra.

Ett ställe där jag har hittade några bra artiklar:
http://www.bencher.com/pdf_download.html
Se vidare under Tech Notes.

73 de Markku
 
Markku!

Ventilationsrör fungerar utmärkt som fäste för en vertikal! Använder ett sådant själv. Det fordras dock att du stagar antennen. Då kommer krafterna i själva fästet bara att bli vertikala och det lär de flesta ventilationsrör klara av. Går du sedan till en tillbehörsaffär för båtfolk kan du finna lina som är både väldigt tunn och väldigt stark (och väldigt dyr...) så att installationen blir lite mindre störande för grannarna. Vid val av specifik antenn gäller sedan följande regler:

1. Placera antennen så högt och fritt som möjligt.
2. Placera antennen ännu högre och friare!
3. Se regel #1!!!

Med andra ord skall du inte stirra dig blind på de teoretiska specifikationerna som de antenner har som du tvekar mellan. Välj istället den antenn som du kan placera högst och friast med tanke på dina ekonomiska resurser, grannarnas tyckanden och låtanden och alla andra restriktioner du har. Det ger för det mesta bästa resultat.

Med tanke på länken du givit förstår jag att du funderar på en Butternut vertikal. Har en HF6V själv. Fungerar alldeles utmärkt för mig där den sitter högst uppe på taket på mitt hyreshus. I och med att du kan lägga radialerna platt med taket blir den också tämligen diskret. Har du tänkt köra mycket lokal-qso på 80-meter bör du nog komplettera med något annat på det bandet. En enkel dipol, ändmatad halvvågsdipol eller något annat lämpligt...

73 de
Håkan / SM6EQO
 
Hej igen!

SM6EQO said:
Med tanke på länken du givit förstår jag att du funderar på en Butternut vertikal. Har en HF6V själv. Fungerar alldeles utmärkt för mig där den sitter högst uppe på taket på mitt hyreshus. I och med att du kan lägga radialerna platt med taket blir den också tämligen diskret.

Jo jag funderar på en Butternut. Tycker dock att den är något dyr, men det kanske blir en sådan i varje fall. Jag tittade på priser och i Sverige fanns den för 5500:- på mobinet.se, men om man köper den i UK får man den för ca 4400:- (plus frakt).
Butternut har ju också fått goda recensioner på http://www.eham.net/reviews/detail/242
 
Söker du runt lite bland de amerikanska leverantörerna så kan du få den ännu billigare även om du måste betala frakt och moms/tull... :)

73 de
Håkan / SM6EQO
 
R&L Electronics har HF6V för 310 dollar
http://www.randl.com/
Beställde själv min därifrån. Inga som helst problem med det! Fick den samma vecka som jag beställde den.

73 de
Håkan / SM6EQO
 
Back
Top