Morse med signallampa

Sm5ock

Active Member
Hej
Tänkte skriva i Telegrafispalten i QTC om morsesignalering med signallampa när hösten kommer.
Har du någon erfarenhet av detta, kanske från lumpen?
Har du erfarenhet av morselampan på bilden?

Skriv gärna några rader till mig så vi kan få till något kul i QTC. Tack på förhand.
Adress: sm5ock(a)hotmail.com

73 de Håkan SM5OCK
 

Attachments

  • 20240519_093503.jpg
    20240519_093503.jpg
    856,5 KB · Views: 16
Var förvisso SyTe (systemtekniker) i flottan, men körde ändå en del signallampa mellan fartygen när vi var till sjöss. Tveksam dock om jag har några bilder, men ska leta i gömmorna :-)
 
Jag renoverade en gång en sådan här, kallas dagmorselampa.
Försöker få in bilden?
Består av en kraftig glödlampa och reflektor. Rent teknisk är den byggd för att ge en smal stråle framåt, inga sidostrålar som en vanlig ficklampa eller fjärrljus till bil. Det uppnår man genom att reflektorn är en låg parabol som sitter längst bak, över lampa sitter en kupad liten skärm.
Reflektorn stor och djup som en efterrättstallrik. Resultatet blir att den syns nästan bara mitt i strålen, dvs inga sidolober.
Framför sitter själva nycklingsenheten, en jalusikonstruktion med vilken man stänger och öppnar för ljuset.
I förvaringslådan finns färgfilter, röd och grön.
Ljuset upplevs som extremt starkt på avstånd, avsevärt starkare än fjärrljuset på en bil.
Lampan tänds genom att man håller i handtaget, man nycklar man med ett avtryck som på ett vapen, med fingern.
Funkar fint men det lär krävas träning för att överföra meddelanden.

Från en äldre tråd som handlade om att telegrafera med ljus, menade de som vet, eller hade erfarenhet, att det handlar om rätt långsam telegrafi, och att det krävs en som tittar, kanske med kikare, och avkodar, (dvs säger bokstav för bokstav) och en man som skriver ner meddelandet.

En bra fråga i sammanhanget är om det förekommer andra telegrafialfabet vid ljustelegrafi?
Huruvida det förekommer Q-förkortningar?

SM4FPD
 

Attachments

Back
Top