Mosley TA-33 jr

SM0VPJ

Well-Known Member
Jag har en Mosley TA-33 jr som ska gå på 10-15-20 meter, antennen har
i min ägo legat oanvänd i flera år, innan dess vet jag inte hur länge
den satt oanvänd i förra ägarens mast. När jag här om dagen monterade ihop
antennen för att se hur den fungerade så var swr bra på 10M och 20M
medans den på 15M inte alls var ok.
Antennen provades på ett maströr c:a 4-5 meter över backen.

Samtidigt som jag misstänker att någon av de traps som finns på antennen
har dålig kontakt / är dålig, så verkar det för mig konstigt att antennen fungerar bra på högsta och lägsta banden men inte på det mitt emellan?

Nu till min egentliga fråga, jag vet att man med en grid dippa ska kunna kolla resonansfrekvensen på trapsen men hur gör man rent praktiskt? Är det bara
att plugga i rätt spole i dippan och sen hålla den nära den traps man ska mäta
och sen vrida på dippans frekvensskala och hitta dippen?

Jag har alla traps lösa ifrån antennen, i varje ände på trapsen sitter det
ett aluminiumrör på c:a 1 M, måste dom tas bort innan mätning?

// Janne
 
Där ser man! Det var tydligen en svår fråga, samtidigt är jag glad att inte bara jag var ovetande om hur man bör göra :) Jag har funnit svaret på min fråga, nu ska jag bara avlägsna de TYGBITAR :eek: som föregående ägare petat in i trapsen av någon anledning :confused: och som dryper av vatten.
Kanske han inte förstog vad dräneringshålen var till för :D

// Janne
 
Ang att dippa trapsen, så får du nog se detta som ett sätt att prova om det överhuvudtaget finns resonans, om du får fel resonansfrekvens kan det bero på att du skulle ha dippat utan rören, är det fel på spärrkretsarna blir det ingen dipp. Med blöta trasor skulle det säkert inte ha blivit någon dipp. Om höger och vänster spärrkrets visar samma resonans är det ett svar på att de bör vara hela.
Det finns ju inget att trimma resonansfrekvensen med i sådana.
Det bästa vore nog att öppna spärrkretsarna och göra rent, putsa upp och kontrollera efter brännskador, smältskador etc. för hög effekt kan skada. Om det har skett. men "förre ägaren" brukar ofta ha gjort mycket underligt, både i radiostationer och antenner.
Minns ej, men kanske det finns popnit som går att borra upp och få isär dem.

de
SM4FotPeDahl
 
... Det bästa vore nog att öppna spärrkretsarna och göra rent, putsa upp och kontrollera efter brännskador, smältskador etc. för hög effekt kan skada. Om det har skett. men "förre ägaren" brukar ofta ha gjort mycket underligt, både i radiostationer och antenner.
Minns ej, men kanske det finns popnit som går att borra upp och få isär dem.

Här finns en bra beskrivning hur man t.o.m. kan få fason på en riktigt risig TA-33: Field Day 2007.

Janne, var försiktig när du skall dra av ändskydden, så att plastmaterialet inte spricker. För att öppna spärrkretsarna räcker det tydligen med en skruvmejsel. Lycka till!

/ Göstha
 
Last edited:
Back
Top