Motarbetar man sociala medier eller är det en uppmuntran till att bruka radio?

SM-Frank

Well-Known Member
Jag har full förståelse för att man vill uppmuntra medlemmar att använda radioutrustning... men...
För mig verkar det som att viss information endast går att få via radiosändning.
Vilket för mig som använder internet flitigt som en grund för informations sök och kommunikation.
Ett exempel på vad jag menar är följande:
Under söndagens bulletin sändning så kom ett meddelande att dagen efter...
dvs på måndagskvällen kommer att hållas ett föredrag osv i föreningslokalen.
Som mig som fortfarande är i arbetsför ålder och aktiv, så är det för kort varsel.
Man behöver ju i alla fall en veckas tid på sig att justera in kalenderns aktiviteter för att kunna närvara.
Föreningen har en hemsida, men tyvärr hittar man inget om någon aktivitet och inget fick man veta genom email listan.
Är det vanligt att man arbetar så här inom sändaramatör kretsar?
För mig som ny så ser det ju ut som att man kunde få bättre uppslutning på aktiviteter om man är ute i god tid med information.
 
Hej,

Tror inte det är något speciellt bara inom amatörradiokretsar. Information har alltid varit svårt att få ut av nån anledning.. :)
Utan att veta exakt hur det ligger till, så kan det ha att göra med att t.ex den arrangerande klubben sände in informationen till Bulletinen för sent och den kom inte med i den föregående som det var tänkt. Eller så kan det vara så att man inte tänkte på när bullen i fråga skulle sändas. ?

Att kommunicera är svårt.. även för oss amatörer.. :)

//Anders
 
Det var ett tillägg efter Bulletin sändningen som endast var för den egna föreningen.
Och jo, det kan ju vara så att man följer "gamla" rutiner utan att tänka på hur livet ser ut för andra idag.
Min tanke var bara att man lätt kunde öka antalet deltagare på föreningens aktiviteter om man kunde vara ute i lite god tid.
 
Du får vända på ditt resonemang och istället adressera förslagen till din klubb eftersom du då får fram synpunkterna till dem det berör, de kanske inte läser här eller på andra sociala medier.

Sen är det här inget allmänt utan en lokal företeelse. Radioamatörer är som folk är mest, en del är introverta och en del av oss syns och hörs överallt.
 
He,he... ja själv tillhör jag nog det sistnämnda... ;)
Nädå, är väl inte överdrivet pratglad, men håller gärna igång intressanta samtal.
Ok, det var ju bra som du säger att det inte finns typ riktlinjer för att endast köra informationen via radio.
Skall dra dem lite i örat nästa gång jag träffar dem... ;)
Och ringa är ju lite som att fuska... :)
 
På tal om sociala medier så la ssa ut en post på facebook att qtc nr 2 är tillgängligt för nedladdning.

häpp...
 
Back
Top