Motorola K37-3070 transistor

SM6POP

Foliehatt
Hej.
Någon som kan trolla fram ett datablad på transistorn Motorola K37-3070?
Jag har letat i minst en timme på nätet utan att lyckas.
//Anders
 
Det tror jag inte, den är ovanlig men den finns att köpa på lite olika ställen men ingen av de som säljer den har datablad på sina säljsidor.
 
Prova här:
 
Jag såg den tidigare men den kräver att man har ett konto där med allt vad det kan innebära med att man lämnar ut uppgifter och får reklam om det vill sig illa. Det är enda stället jag sett att det finns något så det kanske får bli så ändå.
 
Det finns några tjänster på nätet som erbjuder en temporär/tillfällig mailadress som gäller i några få minuter. Det var ett tag sedan jag använde någon av dom men förfarandet fungerar. Vid något tillfälle krävdes inloggning för att se information som exvis Jotrin erbjuder (Jag hittade också dit...) men när man väl gjort sig omaket att "regga" sig fanns bara en websida där man bad om en offert. Inga datablad. Känslan efteråt var en blandning av besvikelse parad med skadeglädje...
 
Jag testade en ful-inloggning på deras sida och länken till databladet kopplade mig till Motorolas hemsida men bara till startsidan. Längre än så kunde jag inte komma.
Kanske man skall skriva till Motorola och se om de kan trolla fram något.
 
Motorola Semiconductors blev väl bl.a ON semiconductors och Freescale för många år sedan. Freescale är väl nu NXP.
I min Transistor D.A.T.A Book från 1983 finns den inte med. Om det inte är en "Custom" beteckning och du kan gissa ålder
så kanske någon har en Motorola bok från den tiden liggande.

/Christer
 
Av utseendet att döma är det en effekt-FET av 90-talssnitt, möjligen framtagen som en OEM-produkt åt
någon stor radiotillverkare. Erinrar mig att jag sett liknande transistorer i 1 kW PA-steg fabrikat SELEX.

I så fall har de 300 W uteffekt per enhet och en matningsspänning av 50 V.
 
Ett italienskt amatörradioforum menar att K37-3070 är densamma som MRF-154 som i sin tur motsvarar MRF-157, bägge specade för 600W. MRF-150 är en vekare variant specad för 150 W. Bifogar ett datablad.
 

Attachments

  • MRF154.pdf
    730,3 KB · Views: 7
Av utseendet att döma är det en effekt-FET av 90-talssnitt, möjligen framtagen som en OEM-produkt åt
någon stor radiotillverkare. Erinrar mig att jag sett liknande transistorer i 1 kW PA-steg fabrikat SELEX.
Tusen tack för alla svar.
Det är två trissor i slutstegsmodulen från Huttinger som heter 139844 som jag skrivit om i en annan tråd och det skall lämna 1100W vad jag läst.
Problemet är att spänningsregleringen i steget är trasig och jag vet inte hur vida trissorna gör sitt jobb.
Det är även andra kort som jag misstänker gått hädan då den som byggde steget har reglerat spänningen till nästan allt från 62V med en massa effektmotstånd till rätt spänning. Flera kort delar motstånd så om ett kort är trasigt så får övriga kort som är kopplat till samma effektmotstånd en för hög spänning.
Steget är i övrigt väldigt välbyggt så värt att lägga en del arbete på.
Tanken är att rensa alla motstånd och bygga med interna DC-DC omvandlare.
Jag tänkte prova modulen innan jag börjar lägga en massa arbete i steget så det jag undrar är om slutegsmodulen tål att köras med 62V för en test.
Fungerar slutstegsmodulen så är tanken att återställa den spänningsreglering som är original eller reglera ner spänningen på nåt annat sätt till 50V.
 
Som en allmän regel ska man aldrig operera ett halvledar-PA över nominell spänning.

1674819700348.png
För att verifiera att transistorerna är hela kan man använda ett löst kraftaggregat, helst strömbegränsat, och mata modulen med 28-30V med utgången avslutad i 50 ohm. Om bias-potentiometrarna vrids ner helt, och sedan försiktigt vrids på en och en går det att verifiera att
viloströmmen genom varje transistor går att reglera. Genom att mäta förspänningen på varje gate samtidigt som strömmen till modulen så kan man även få en uppfattning om DC-överföringsfunktionen för varje transistor. Den ska åtminstone likna kurvan nedan.


1674820268371.png

Sannolikt är en sådan modul avsedd för en CO2-laser, och opererar på 13.56 eller 27,12 MHz ISM-banden.
1674822850291.png
 
Last edited:
KA skrev: Som en allmän regel ska man aldrig operera ett halvledar-PA över nominell spänning

Så sant! många sluttransisorer och även driv har gått hända när man försökt trippla frekvensen genom att köra riggen på 24 V.
Es, det där med att tripla var ett skämt, men på tiden för 144 MHz låga, och för att komma upp i 432 MHz skojade man om att dubbla spänningen ger trippla frekvensen.
Däremot att RF effektransistorer inte tål överspänning är en sanning.
Även nätaggregat som självsvänger och ger peak 25 - 30 V förstör dem rätt fort.
Dvs trots att en voltmeter visar 14 V..... Många vet att jag tidigare talat om självsvängade nätagg.
24 V i bilar förekom, under min tid på SRS,

Spänningen de tål brukar vara specad. omkring 20 V.
IC-701 hade ett ostabbat PS, som kunde närma sig 20 V i RX läge. Men där höll transistorerna i alla fall.
Men man kunde stega ner primären så att man fick 18 V obelastat.

SM4FPD
 
Back
Top