Motstånd för en Dummyload

SM0YDO

Well-Known Member
Hej har ett sånt här effektmostånd på 50 Ohm enligt märkdata så ska det palla för 250 W om man
Monterar det på en kylfläns men hur stor kylfläns behöver man till det ?image.jpg
 
Det beror dels på hur länge du vill att resistrn skall hålla..men mest på hur lång tid du kommer att sända in full effekt i den, kolla på tradera efter kylflänsar, under kategorin elektronikkomponenter/transistorer brukar de dyka upp fina aluminiumklumpar.
 
image.jpg Kom på att jag har en metalllåda ifrån ett trasigt HiFonics cupid bilstereoslutsteg och funderade
På om det kunde vara ett bra val till en kylfläns för resistorn
 
Det kommer att fungera utmärkt, bra plåtar att fästa chassiekntakt i och du kan löda en bit koax direkt till resistorn, använd teflonkabel och ett lödöra på ena skruven som du "rullar" över kabelmanteln och löder fast så blir det en kort tilledare till resistortaben.
 
image.jpg Hittade 1 N krimp chassikontakt för tunnare koax och teflonkoax brukar vara lite tunnare i diameter
 
Allt beror ju på hur länge du tänker belasta konstlasten, liksom med vilken effekt.
Ta radiostationens kylare som en referens, en 100 W sändare har en viss kylarea, den skall då leda bort c:a 100 W om du sänder med 100 W, om vi antar 50 procents verkningsgrad.
Den har ofta fläkt och en termobrytare som avbryter sändningen om det blir för varmt.
Motståndet är en mycket bra produkt väl värd att inte bränna upp.
Därför bör man nog tänka på kylningen en gång till.
En CPU kylare kan leda bort 100 W om den har en kraftig fläkt och tillåts bli ganska varm.
Utan fläkt bör man nog ha en riktigt fet kylfläns, kanske 100 x 200 mm och med 50-70 mm breda kylflänsar.
En svart kylare leder bort 10 procent mer värme än en blank.
Skall du sända med 250 W som motståndet tål, ja då blir det minst dubbla kylaren.
Tänker man på att bara sända några tiotals sekunder åt gången ja då gäller ju dels att inte glömma sändaren på, dels att ha kol på temperaturen.
Lådan på bilden är att se som en plåtbit och helt otillräcklig.
Se till att anliggningsytan är helt plan och försedd med vämeledande pasta och åtdragen ordentligt.

SM4FPD
 
image.jpg image.jpg image.jpg Jag har fyra st sådanna här aluminium klumpar som jag hade tänkt att använda till ett till klass A slutsteg för Audio
Som har blivit liggandes kanske bättre att använda en sån kylfläns istället för att dom är i vägen hemma
 
Hej

Du behöver fatta några beslut innan du väljer kylfläns.
1. Hur stor effekt vill du att konstlasten ska klara av?
2. Under hur lång tid ska konstlasten klara den effekten?
3. Hur varm får konstlasten bli?

Först när du har tagit ställning till ovanstående kan du beräkna nödvändig storlek på kylflänsen.

Det handlar inte bara om storlek utan även om kylflänsens termiska resistans. Det vill säga hur bra din kylfläns kan överföra värme till luften.

Ingen av de kylflänsar du hittills har visat upp ser ut att klara av annat än korta sändningspass med låg effekt.

En kylfläns enligt Roys förslag med måtten 100x200x75 mm och tätt med flänsar borde ha en termisk resistans runt 0,4 - 0,5K/W och det kan duga för en stunds användning med 100W.

Storleken större kylfläns 300x200x75 mm borde hamna ner mot 0,25-0,3 K/W och det är en så låg termisk resistans du behöver om du tänker sända med 200W in i konstlasten under en längre tid.

Utöver kylflänsens termiska resistans tillkommer den termiska resistansen för kylpastan som ska vara i ett så tunt lager som möjligt.

Grovt räknat kommer temperaturen på kylflänsen då efter en stund att hamna någonstans mellan 60 och 70 grader.

Detta förutsätter att du monterar effektmotståndet på mitten av kylflänsen och att flänsarna är vertikala.

Använder du fläktkylning med stort luftflöde så räcker en betydligt mindre kylfläns, typiskt 1,2 K/W.

Många konstlaster är märkta med en hög effekt och finstilt en text med max 1 minut sändning och 10 minuters paus.

På många loppisar finns det 50W konstlaster för någon hundring och de flesta är för kontinuerlig drift.
När ett behov av större effekttålighet finns så är konstlasten med sin kylfläns oftast betydligt större.

Men som jag skrev inledningsvis allt beror på effekten, tiden och temperaturen.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Kylflänsar med breda glesa flänsar är oftast avsedda för naturlig konvektion medans tunna tätt monterade flänsar är avsedda för fläktkylning.
 
Last edited:
Hej jag har flera konstlaster dom flesta för 100 W jag har också en avslutare med mätuttag för 50 W

Flänsen som jag visade här är 210 mm lång 120 mm bred och dom flesta flänsarna är 28 mm höga det finns
Massiv aluminium också som är 8 mm som flänsarna sitter på.

Mvh sm0ydo
 
210 mm lång 120 mm bred och dom flesta flänsarna är 28 mm höga
Hej
Jag uppskattar att den kylflänsen har i närheten av 1,2 -1,4 K/W i termisk resistans när jag jämför med bilder på kylflänsar i äldre ELFA kataloger.

Detta medför en maximal effekt på strax över 100W för din konstlast.

En svårighet när man bygger själv är att få ned den termiska kopplingen mellan komponenten och kylflänsen. I det här fallet behöver du inte montera någon isolerande bricka mellan effektmotstånd och kylfläns vilket gör det lite lättare. Du får dock alltid en termisk övergångsresistans som du behöver hålla så låg som möjligt.

Om du tittar på en kommersiell konstlast har den ofta en varningstext som varnar för att konstlasten innehåller berylliumoxid. Plocka inte isär en sådan!
Berylliumoxid används ibland för att få ned den termiska resistansen mellan komponent och kylfläns.

Du kan läsa om kylflänsar och hur de beräknas i nya KonCEPT eller i särtrycket av ELFAs faktasidor.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Berylliumoxid är det inte kancer framkallande eller ? För länge sedan så skulle jag
Bygga mig ett klass A slutsteg efter någon design så då jobbade jag på ett företag
Där vi fick köpa ifrån Farnell igenom företaget och jag köpte mig två flänsar
Plattor som var riktigt stora och dyra jag tror att dom då på slutet på 90 talet kostade
400kr st men jag har dom inte kvar dom hade nog räckt till ett Jean Hiraga klass A
Slutsteg typ

Mvh Lasse sm0ydo

Funderade ljust på om man sätter en U aluminumbit i mitten med motståndet och en
Fläns på varsin sida på U profilen för att få det att palla mer effekt ? Kan det fungera
 
Last edited:
Funderade ljust på om man sätter en U aluminumbit i mitten med motståndet och en Fläns på varsin sida på U profilen för att få det att palla mer effekt ? Kan det fungera
Hej

Jo det kan förbättra läget men det beror på hur bra du skruvar ihop det hela termiskt sett.

Ja, berylliumoxid är cancerogent vid långvarig exponering och damm innehållande berylliumoxid som andas in kan orsaka en förgiftning som ger symtom liknande astma.

Men du har fortfarande inte börjat i rätt ända. För att dimensionera behöver man börja inifrån och gå utåt.

Det första du behöver göra är att ta reda på vilken maxtemperatur effektmotståndet tål?
Sedan försöker man ta reda på de olika termiska övergångsresistanserna.

Tillsammans med svaren på de tre frågorna i mitt tidigare inlägg kan du sedan få fram vilken storlek på kylfläns du behöver för att konstlasten ska tåla din önskade effekt under önskad tid utan att det osar alltför bränt i rummet.

Det går alltid att höfta till med en stor kylfläns och hoppas på det bästa, men det vore trist om lödtennet smälter från koaxialkabeln och orsakar en kortslutning.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hittade data på EBay på motståndet -50 -155 grader Celsius verkar det att tåla .Sådana här motstånd brukar att vara dyra men nu är dom billiga.

Mvh sm0ydo
 
Hej
Jag skrev nyss ett inlägg baserat på 155 grader men har nu raderat inlägget och skriver ett nytt.

Detta beroende på att jag sökte rätt på databladet för effektmotståndet RFP 250N50 TC.

Du kan hitta databladet här http://www.denizelektronik.com/pdf/RFP-250-50TC.pdf

Om du tittar på databladets andra sida så finns en kurva över power derating.
Kurvan visar att vid temperaturer över 100 grader så måste effekten minskas.

Så nu räknar vi med 100 grader på effektmotståndet, 20 grader i rummet och 250 watt som effekt.

(100-20)/250= 0,32 K/W vilket är den termiska resistans som du måste nå under för att effektmotståndet ska överleva.

Så om jag nu är lite mera optimistisk och tror att du med hjälp av kylpasta och momentdragna skruvar med brickor når ned till 0,08 K/W för den termiska övergångsresistansen mellan effektmotstånd och kylfläns så återstår 0,24K/W som värde för din kylfläns

I databladet står även att substratet som tjockfilmsmotståndet är monterat på består av berylliumoxid i keramisk form.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Går det inte att dumpa effekten i en brödrost? Anpassning kan man väl fixa med en tuner?
Det är väl alltid kul att tänka utanför de vanliga ramarna, men hur gör du med mönsterpassningen? Som patentverket enligt historien sa till uppfinnaren som uppfunnit blommig färg.

Visst det går att dumpa effekt till en brödrost och det går kanske att matcha bort induktansen med en matchbox.:)

Men finessen med en konstlast är att den inte stålar ut något annat än IR och att den är resistiv. De finesserna missar du med en brödrost som konstlast då den kommer att stråla ut både RF och IR.

Ja med tanke på utstrålningen av RF skulle det nog vara bättre att koppla in en antenn istället.:D

/SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top