1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mottagare GEC BRT 402 S

Discussion in 'Nybörjare' started by Cobra, Mar 5, 2017.

Tags:
  1. Cobra

Cobra Active Member

Hej,
    har kommit över en gammal mottagare som varit i försvarets tjänst BRT 402 S står kungl. flygförvaltningen till höger på fronten (nr 170). Den har varit rackmonterad men har ändå ett plåthölj som täcker anslutningarna baktill. Är det något som känner till denna typ av mottagare och vad jag bör tänka på innan jag stoppar sladden i väggen? Går det att finna reservdelar om det skulle behövas?

2. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hej BRT 400 bör man nog mjukstarta med en vridtrafo variac för att bygga upp oxidskiktet i elektrolytkondensatorerna
    annars så kan det bli kortslutning i dom och dom exploderar med en knall ifall den inte varit igång på länge jag vet
    inte om det är rör eller selenlikriktare i den BRT lär vara tung har jag hört och jag tror att det är en eller
    har varit en stapelvara ifrån General Electric ifall man vill se den i drift så finns det en del videos på youtube
    om den jag har själv sprungit på den några gånger bla på Nikanders elektronikbutik på Tulegatan i
    Stockholm på 1970 talet.Det finns en del information om den på Torpedbåtsgnistarnas nya hemsida
    som håller till ute på Gålö i Haninge kolla även försvarets teletekniska samlingars
    hemsida

mvh Lasse sm0ydo

Last edited: Mar 6, 2017
    Cobra likes this.
  3. SA0BUX

SA0BUX Old Member

Cobra likes this.
  4. SM3ZBB

SM3ZBB Grumpy ol´man

En sådan bör finnas i varje välsorterat hem.

Cobra likes this.
  5. Cobra

Cobra Active Member

0whl likes this.
  6. Cobra

Cobra Active Member

Hej,
    Tack så hemskt mycket för den infon. Får skaffa en vridtrafo. För att bygga upp oxidskiktet ska den då stå på med en lägre spänning i timmar? innan man sakta ökar spänningen?
    Vad jag förstår är det likriktarrör och ja den är väldigt tung.
    Med vänlig hälsning
    Bill

7. Cobra

Cobra Active Member

8. Cobra

Cobra Active Member

Tack för svar. Jag för nog Googla runt ett tag. Tacksam för alla tips.
    Med vänlig hälsning
    Bill

9. Cobra

Cobra Active Member

10. Cobra

Cobra Active Member

Hej,

Ja får jag igång den verkar det vara en trevlig mottagare men inte så säker på att alla i hemmet tycker den bör finnas:)
    Med vänlig hälsning
    Bill

11. SM3ZBB

SM3ZBB Grumpy ol´man

Den ger en behaglig värme, knastrar lite och sprider väldoft. Närmare en öppen spis är svårt att komma. Dessutom återger den ljud från hela världen. :)
    Här är en bild från Älvsnabbens radiorum. Den kommer från Sören SM1LF:s beskrivning av sin resa med fartyget.
    http://alvsnabben.se/1954-55/soren.htm

0whl, Björn, Cobra and 1 other person like this.
  12. SM0BRF

SM0BRF Well-Known Member

Nostalgi till max.
    Jag och många med mej har suttit och halvsovit många nätter ute i skogarna framför dom burkarna. Dom funkade helt OK med kristallfiltret och drev inte mycket i frekvens trots naturnära miljö.

/Roland

Cobra likes this.
  13. Cobra

Cobra Active Member

14. Cobra

Cobra Active Member

Riktigt kul, stort tack för detta, det förhöjer värdet, nu vill jag verkligen ha igång den här. På min står flygvapnet så mottagaren verkar ha funnits inom alla vapenslag.
    Hälsningar
    Bill

15. Cobra

Cobra Active Member

16. Cobra

Cobra Active Member

Måste ha varit en prestation att släpa dem i terrängen, de är väldigt tunga och gediget byggda. Låter som det är en bra mottagare, kanske även nu trots sin ålder.
    Hälsningar
    Bill

17. SM0BRF

SM0BRF Well-Known Member

Inte så farligt. Dom satt monterade i radiohytt på lastbil.

/Roland

18. SA0BUX

SA0BUX Old Member

Hade tillgång till en massa fina "båtankare" när jag var yngre inom FRO, idag ångrar jag att jag inte försökte behålla dom men tyvärr
    fanns det ingen plats när man flyttade och skulle göra "karriär".

Cobra likes this.
  19. Cobra

Cobra Active Member

Ha ha , ja då var det ju inget slit och släp.
    Bill

20. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

Hej!
    Att kunna starta en gammal radio under kontrollerade omständigheter kan bespara väldigt olustiga upplevelser. Eller begränsa skador. Förutom en god okulärbesiktning så kan det vara bra att kunna starta upp med en kraftmatning som har begränsad kortslutningseffekt.

Share This Page