Mottagare GEC BRT 402 S

Cobra

Active Member
Hej,
har kommit över en gammal mottagare som varit i försvarets tjänst BRT 402 S står kungl. flygförvaltningen till höger på fronten (nr 170). Den har varit rackmonterad men har ändå ett plåthölj som täcker anslutningarna baktill. Är det något som känner till denna typ av mottagare och vad jag bör tänka på innan jag stoppar sladden i väggen? Går det att finna reservdelar om det skulle behövas?
 
Hej BRT 400 bör man nog mjukstarta med en vridtrafo variac för att bygga upp oxidskiktet i elektrolytkondensatorerna
annars så kan det bli kortslutning i dom och dom exploderar med en knall ifall den inte varit igång på länge jag vet
inte om det är rör eller selenlikriktare i den BRT lär vara tung har jag hört och jag tror att det är en eller
har varit en stapelvara ifrån General Electric ifall man vill se den i drift så finns det en del videos på youtube
om den jag har själv sprungit på den några gånger bla på Nikanders elektronikbutik på Tulegatan i
Stockholm på 1970 talet.Det finns en del information om den på Torpedbåtsgnistarnas nya hemsida
som håller till ute på Gålö i Haninge kolla även försvarets teletekniska samlingars
hemsida

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Hej BRT 400 bör man nog mjukstarta med en vridtrafo variac för att bygga upp oxidskiktet i elektrolytkondensatorerna
annars så kan det bli kortslutning i dom och dom exploderar med en knall ifall den inte varit igång på länge jag vet
inte om det är rör eller selenlikriktare i den BRT lär vara tung har jag hört och jag tror att det är en eller
har varit en stapelvara ifrån General Electric ifall man vill se den i drift så finns det en del videos på youtube
om den jag har själv sprungit på den några gånger bla på Nikanders elektronikbutik på Tulegatan i
Stockholm på 1970 talet.Det finns en del information om den på Torpedbåtsgnistarnas nya hemsida
som håller till ute på Gålö i Haninge kolla även försvarets teletekniska samlingars
hemsida

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej,
Tack så hemskt mycket för den infon. Får skaffa en vridtrafo. För att bygga upp oxidskiktet ska den då stå på med en lägre spänning i timmar? innan man sakta ökar spänningen?
Vad jag förstår är det likriktarrör och ja den är väldigt tung.
Med vänlig hälsning
Bill
 
Tack för svar. Jag för nog Googla runt ett tag. Tacksam för alla tips.
Med vänlig hälsning
Bill
 
Hej,

Ja får jag igång den verkar det vara en trevlig mottagare men inte så säker på att alla i hemmet tycker den bör finnas:)
Med vänlig hälsning
Bill
 
Den ger en behaglig värme, knastrar lite och sprider väldoft. Närmare en öppen spis är svårt att komma. Dessutom återger den ljud från hela världen. :)
Här är en bild från Älvsnabbens radiorum. Den kommer från Sören SM1LF:s beskrivning av sin resa med fartyget.
http://alvsnabben.se/1954-55/soren.htm
005.jpg
 
Nostalgi till max.
Jag och många med mej har suttit och halvsovit många nätter ute i skogarna framför dom burkarna. Dom funkade helt OK med kristallfiltret och drev inte mycket i frekvens trots naturnära miljö.

/Roland
 
Riktigt kul, stort tack för detta, det förhöjer värdet, nu vill jag verkligen ha igång den här. På min står flygvapnet så mottagaren verkar ha funnits inom alla vapenslag.
Hälsningar
Bill
 
Nostalgi till max.
Jag och många med mej har suttit och halvsovit många nätter ute i skogarna framför dom burkarna. Dom funkade helt OK med kristallfiltret och drev inte mycket i frekvens trots naturnära miljö.

/Roland
 
Måste ha varit en prestation att släpa dem i terrängen, de är väldigt tunga och gediget byggda. Låter som det är en bra mottagare, kanske även nu trots sin ålder.
Hälsningar
Bill
 
Hade tillgång till en massa fina "båtankare" när jag var yngre inom FRO, idag ångrar jag att jag inte försökte behålla dom men tyvärr
fanns det ingen plats när man flyttade och skulle göra "karriär".
 
Hej!
Att kunna starta en gammal radio under kontrollerade omständigheter kan bespara väldigt olustiga upplevelser. Eller begränsa skador. Förutom en god okulärbesiktning så kan det vara bra att kunna starta upp med en kraftmatning som har begränsad kortslutningseffekt.
 
Back
Top