Mottagare GEC BRT 402 S

Att starta upp en rörförstärkate som man nyss har löttihop med full nätspänning kan gå lite hursomhelst
om man inte har en Ampermeter inkopplad för oväntad strömförbrukning tex om man har kopplat
in återkopplingen från utgångstrafon fel och den börjar att tjuta på högnivå innan man hinner
med att reagera förän det blir ett himla liv.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag tror att det var sm7eql som startade upp en sett 19 transiever på låg spänning för att inte panga
papperskondensatorerna då den apparaten hade stått länge och det är några papperskondensatorer
i sett 19 så det gäller att ta det lugnt och gå varsamt fram
 
Låt den torka ordenligt. Jag driftsatte min direkt när jag plockade upp den ur
lådan och fick nästan omedelbart överslag i en MF trafo. En del av primären
är lindad över sekundären och det är ganska hög spänning emellan lindningarna.
Vållade en del bekymmer. Vaxet som fixerar spoltråden verkar vara hygroskopisk.

Nu har blandarröret X81 lagt av så jag har kånkat upp eländet på vinden. Går det
att byta X81 mot ECH 21 ?
 
Hej!
Tack för rådet. Jag hade tänkt försöka komma över en vridtransformator så jag kan starta upp så försiktigt. Men har också hört att elektrolytkondensatorerna måste gradvis spänning sättas för att inte ta skada om mottagaren inte varit igång på ett tag. Så jag får nog börja som du föreslår med en okulärbesiktning av framför allt kondensatorerna.
hälsningar
Bill
 
Jag tror att det var sm7eql som startade upp en sett 19 transiever på låg spänning för att inte panga
papperskondensatorerna då den apparaten hade stått länge och det är några papperskondensatorer
i sett 19 så det gäller att ta det lugnt och gå varsamt fram
 
Tack för rådet, får nog börja kolla upp alla kondensatorer. Försöker hitta en vridtransformator så att jag kan göra en långsam start.
 
Låt den torka ordenligt. Jag driftsatte min direkt när jag plockade upp den ur
lådan och fick nästan omedelbart överslag i en MF trafo. En del av primären
är lindad över sekundären och det är ganska hög spänning emellan lindningarna.
Vållade en del bekymmer. Vaxet som fixerar spoltråden verkar vara hygroskopisk.

Nu har blandarröret X81 lagt av så jag har kånkat upp eländet på vinden. Går det
att byta X81 mot ECH 21 ?
 
Tack för rådet. Tyvärr vet jag inte så mycket om mottagaren eller hur länge den stått avstängd, hittade den på en auktion. Vet inte riktigt vad det är för rör som sitter i än, men känner en viss oror för att kunna hitta ersättningsrör. Tyvärr blir rören färre och färre på marknaden, lär väl inte tillverkas längre.
 
Kolla när du kopplar in vridtrafon med stickpropp eller vad det är att du får fas och nolla åt rätt håll när
ratten på vridtrafon står på noll annars så har du full spänning ut fast ratten står
på noll
 
Ok, tack, värdefullt tips. Får se vad jag lyckas hitt för vridtrafo. Har sett, på denna site under annan tråd, förslag på att koppla in en glödlampa i serie med mottagaren men det var tydligen en nödlösning.
 
En 60 eller 100 W glödlampa är en tillräcklig lösning för mjukstart. Drar mottagarn något som liknar kortslutning kommer lampan att lysa starkt. Är den normal kanske lyset blir till hälften. Ett 300 W halogenrör i nästa steg om man vill prova mer försiktigt.
(Obs en glödlampa är inte en LED som man idag får intrycket av, kallas ibland för LED-glödlampa..)

SM4FPD
 
Hej!
Rör är inget direkt problem att hitta. Men man får ju inte förvänta sig att det finns att köpa hos närmsta Elgiganten eller Siba... ;-)

SM0YDO, spänningen du matar radion med blir vad transformatorns omsättning ger, oavsett hur du vänder fas och nolla.

Varianten som Roy beskriver är enkel och billig, intressant nog i vissa fall mycket bättre än en rejäl vridtransformator på flera kVA. (den har skapligt hög kortslutningseffekt)

I mycket yngre år använde jag en Märklin-vridtransformator som matade en utgångstransformator från en skrotade Philips radio. Den gav tillräckligt med kräm för många intressanta experiment! Uppemot 350 V som mest, beronde på hur lindningskopplaren stod.
 
Det roligaste jag har gjort med en vridtransformator är:
Vi skulle spela en Morsekurs som fanns på LP-skivor ( så heter de på riktigt, inte vinyl). Någon gammal svensk Morsekurs någon hade.
Skivorna skulle spelas med 20 varv per minut, dvs varken 16, 33, 45 eller 78.
Jag hade byggt en 15 W LF förstärkare och en tongenerator den senaste tiden. Med ton in på förstärkaren och ut , de 15 W till vridtrafons löparen, och sen blev det ju 220 V till skivspelaren. Bara att ställa in rätt frekvens för att få 20 varv på spelaren. Gjorde ett stroboskop att lägga på skivtallriken. Minns ej om jag körde högre frekvens än 50 Hz för att få 16 varv till 20 varv, eller lägre frekvens för att få 33 varv till 20 varv. Men gick gjorde det. Och sen fick bandspelare ta hand om ljudet. Ja detta hände på 60 talet när mopeden var av stort intresse oxo.

Nå nu gick jag lite utanför tråden här......

I alla fall står det allt en sådan mottagare här hos mig oxo, den kördes för 15 år sedan, men någon koppling lade av så frekvensisntällningsratten bara snurrade.
Får väl ta fram den någon gång och känna på lukten av varmt damm.....

Möjligen har jag en massa reservrör till denna, har för mig det var aluminiumkapslade rör som finns i min förlista som jag annonserade under säljes.

Men bara skalan och ljuset från skalan ger kalla kårer utmed ryggen. Ståpäls kanske.

De
Sm4FPD
 
Låt den torka ordenligt. Jag driftsatte min direkt när jag plockade upp den ur
lådan och fick nästan omedelbart överslag i en MF trafo. En del av primären
är lindad över sekundären och det är ganska hög spänning emellan lindningarna.
Vållade en del bekymmer. Vaxet som fixerar spoltråden verkar vara hygroskopisk.

Nu har blandarröret X81 lagt av så jag har kånkat upp eländet på vinden. Går det
att byta X81 mot ECH 21 ?

Hej!
X81 kan ersättas med ECH21.
 
SM0YDO, spänningen du matar radion med blir vad transformatorns omsättning ger, oavsett hur du vänder fas och nolla.

Ja det är i och för sig riktigt, men spänningen mot apparatens skyddsjord kan oavsiktligt bli full nätspänning om den sparkopplade vridtransformatorn vänds med fas och nolla "fel"

Ålderstigna komponenter ( och radioamatörer oavsett ålder) kan må illa av det.:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Ja det är i och för sig riktigt, men spänningen mot apparatens skyddsjord kan oavsiktligt bli full nätspänning om den sparkopplade vridtransformatorn vänds med fas och nolla "fel"

Ålderstigna komponenter ( och radioamatörer oavsett ålder) kan må illa av det.:)

73 de SM7NTJ Lorentz

Hej!
Ja, givetvis!
Det blev oklart i mitt svar.

Min "vridtransformator" har inbyggd isolationstransformator i sig, så slipper man allt obehag som sparkopplade elände kan medföra.
 
Det finns X och Y kondensatorer den ena kopplar man mellan nolla och fas den andra brukar man använda
sig två stycken av en mellan fas och jord och en mellan nolla och jord om det är för stor läckström
och man har en gjordfelsbrytare installerad så är det risk att den löser ut av felströmmen om
den är större än 30 mA eller omkring där.

mvh Lasse sm0ydo
 
En 60 eller 100 W glödlampa är en tillräcklig lösning för mjukstart. Drar mottagarn något som liknar kortslutning kommer lampan att lysa starkt. Är den normal kanske lyset blir till hälften. Ett 300 W halogenrör i nästa steg om man vill prova mer försiktigt.
(Obs en glödlampa är inte en LED som man idag får intrycket av, kallas ibland för LED-glödlampa..)

SM4FPD
 
Back
Top