Mottagare GEC BRT 402 S

Tack, som väl är har jag några gamla glödlampor liggande. Verkar svårare att hitta en vridtransformator:)
 
Hej!
Rör är inget direkt problem att hitta. Men man får ju inte förvänta sig att det finns att köpa hos närmsta Elgiganten eller Siba... ;-)

SM0YDO, spänningen du matar radion med blir vad transformatorns omsättning ger, oavsett hur du vänder fas och nolla.

Varianten som Roy beskriver är enkel och billig, intressant nog i vissa fall mycket bättre än en rejäl vridtransformator på flera kVA. (den har skapligt hög kortslutningseffekt)

I mycket yngre år använde jag en Märklin-vridtransformator som matade en utgångstransformator från en skrotade Philips radio. Den gav tillräckligt med kräm för många intressanta experiment! Uppemot 350 V som mest, beronde på hur lindningskopplaren stod.
Hej!
Rör är inget direkt problem att hitta. Men man får ju inte förvänta sig att det finns att köpa hos närmsta Elgiganten eller Siba... ;-)

SM0YDO, spänningen du matar radion med blir vad transformatorns omsättning ger, oavsett hur du vänder fas och nolla.

Varianten som Roy beskriver är enkel och billig, intressant nog i vissa fall mycket bättre än en rejäl vridtransformator på flera kVA. (den har skapligt hög kortslutningseffekt)

I mycket yngre år använde jag en Märklin-vridtransformator som matade en utgångstransformator från en skrotade Philips radio. Den gav tillräckligt med kräm för många intressanta experiment! Uppemot 350 V som mest, beronde på hur lindningskopplaren stod.
 
Hej!
Ok, låter bra att de trots allt finns rör någonstans där ute. Får börja kolla på kondensatorer etc. och sen glödlampan så får vi se vad som behövs senare. Märklintrafon verkar intressant, gäller då att hitta en trafo av rätt typ bara, men ett bra tips.
 
Som parantes, lösningen med Märklintrafo duger inte för din BRT.
Den är sugen på bra mycket mer kräm.

Eller, nja...
Alltså, med lämplig transformator kan du väl få till si så där 100 V i vart fall, det kan funka för att se om det finns några tvärkortisar.

Ärligt talat, en glödlampa, eller rättare, flera glödlampor är en väl så god lösning.
Tänk på att när man använder denna metoden på apparater som är rörbestyckade rakt igenom, så kan man bli lite lurad...
Först, om man drar på en väldigt låg spänning så får man i princip bara en indikation på om nättransformatorn är "relativt OK".
Likriktarrören(et) är kanske inte varmt nog för att göra sitt jobb, så att ha spänningsmata radion med 30 V i två dygn gör nog inte så mycket nytta.

Sedan får man hålla koll på strömmen allteftersom rören blir varma, svårt att förklara allt man skall fundera och observera över.
I vissa fall gör jag så att jag löder loss anslutningar till elektrolyter och reformerar dem separat.
Beroende på hur länge apparaten varit ur drift och vilken typ av kondingar det är.

I ditt fall, det finns nog ingen anledning att gå till överdrift.
En sak som verkar given, men kan missas, kolla att apparaten är kopplad för rätt nätspänning...
 
Faktum är att glödlampor är en bra typ av komponent för många applikationer, förutom att skapa ljus då.
För 220 V (230 V) glödljuskällor är nämnda appar ett bra sätt att använda dem. Jag har byggt en LUX-mätare och då kn man använda "klassiska" glödlampor 60 och 100 W för kalibrering då de ger ett någorlunda känt ljus på ett visst avstånd.
Att sätta en glödlampa i sladdlampan och krypa under bilen är dock dömt att misslyckas, man blir bara sur när den slocknar efter minsta lilla slag.
För 6, 12 och 24 V lampor skall vi se dem som järntrådsmotstånd, dvs strömregulatorer. Synnerligen lämpliga för att reglera strömmen vid laddning av NiCad och NiMeH accar. Glödlampor är användbar även för urladdningsprov av accar. Just nu testar jag att göra kapacitesprov på Gel batterier. Ett 16 Ah batteri och lampan är en 12 V 10 W Ba15s, som då drar c:a 0,7 A.
Så var rädd om era gamla glödlampor och se dem som komponents i framtiden.

De
SM4FPD
 
En video från Mr Carlson's lab
där han visar sin
Big Dim Bulb Tester with Variac and Isolation Transformer
 
Som parantes, lösningen med Märklintrafo duger inte för din BRT.
Den är sugen på bra mycket mer kräm.

Eller, nja...
Alltså, med lämplig transformator kan du väl få till si så där 100 V i vart fall, det kan funka för att se om det finns några tvärkortisar.

Ärligt talat, en glödlampa, eller rättare, flera glödlampor är en väl så god lösning.
Tänk på att när man använder denna metoden på apparater som är rörbestyckade rakt igenom, så kan man bli lite lurad...
Först, om man drar på en väldigt låg spänning så får man i princip bara en indikation på om nättransformatorn är "relativt OK".
Likriktarrören(et) är kanske inte varmt nog för att göra sitt jobb, så att ha spänningsmata radion med 30 V i två dygn gör nog inte så mycket nytta.

Sedan får man hålla koll på strömmen allteftersom rören blir varma, svårt att förklara allt man skall fundera och observera över.
I vissa fall gör jag så att jag löder loss anslutningar till elektrolyter och reformerar dem separat.
Beroende på hur länge apparaten varit ur drift och vilken typ av kondingar det är.

I ditt fall, det finns nog ingen anledning att gå till överdrift.
En sak som verkar given, men kan missas, kolla att apparaten är kopplad för rätt nätspänning...
 
Ok, tack. Då får det bli 2 glödlampor och se vilken spänning det ger och om det ser ut att vara problem. Funderade faktiskt just på att ta ur elektrolyterna men får se hur det blir.
 
Faktum är att glödlampor är en bra typ av komponent för många applikationer, förutom att skapa ljus då.
För 220 V (230 V) glödljuskällor är nämnda appar ett bra sätt att använda dem. Jag har byggt en LUX-mätare och då kn man använda "klassiska" glödlampor 60 och 100 W för kalibrering då de ger ett någorlunda känt ljus på ett visst avstånd.
Att sätta en glödlampa i sladdlampan och krypa under bilen är dock dömt att misslyckas, man blir bara sur när den slocknar efter minsta lilla slag.
För 6, 12 och 24 V lampor skall vi se dem som järntrådsmotstånd, dvs strömregulatorer. Synnerligen lämpliga för att reglera strömmen vid laddning av NiCad och NiMeH accar. Glödlampor är användbar även för urladdningsprov av accar. Just nu testar jag att göra kapacitesprov på Gel batterier. Ett 16 Ah batteri och lampan är en 12 V 10 W Ba15s, som då drar c:a 0,7 A.
Så var rädd om era gamla glödlampor och se dem som komponents i framtiden.

De
SM4FPD
 
Hej.
Det är inga problem med att starta upp mottagarna ur GEC BRT serien.
Det sitter inga Elektrolyt-filterkondingar i nätdelen som många andra mottagare.
Komponenterna i dessa mottagare är av hög kvalite !
Den har ett filtrerings rör KT81=7C5 men man kan modda för ett EBL21 ett av mina ex är moddad på det sättet.
Ställ om spänningarna på nät trafon
(sitter under den stora bakelit skyddet på nättrafon !)
STÄLL SPÄNNINGEN PÅ MINST 230Volt eller högre så mår radion bättre
Komplett Rör lista med ekvivalenter:
W81= 7H7 (EF22)
Z77= EF91 = 6AM6
KT81=7C5 (EBL21)
X81=7S7 (ECH21)
DH81=7B6
N77=EL91=6AM5
D63=6H6 (EB34)
S130 S130P= CV45
U52= 5U4 (GZ34)
Manualer:
https://navyradio.se/v1/images/BRT400/doc/3903_GEC_BRT400_Operating_Handbook.pdf
http://www.fht.nu/marinen_sb_radio_per_vlf_lf_mf_hf_1939_2000_mott_ra_mott_m_50_geb_brt_400_es.html
http://www.vmarsmanuals.co.uk/archive/3903_GEC_BRT400_Operating_Handbook.pdf
Mera:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjCpOXu1I_oAhUJcZoKHX6YBqoQFjACegQIAxAB&url=https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=151172&usg=AOvVaw3YtY8jSGneEXY_MfDAPkdg

Ok det var allt 73 de Dan Andersson SM3MTQ i Delsbo.
 
Last edited:
Jag köpte en sådant mars 2019.
Väldigt fin mottagare.
Önskade att jag hade en sådant när jag var 15 år gammal - några dekader tillbaka! :)
 
Jo dessa mottagare är väldigt trevliga men tunga. Det finns en nyare variant av dem och den heter
BRT 400 K /KN samt 402 K/KN och de tillverkades under 60 talet med delvis nya rör:
W81 Ersatta av EF93=6BA6 , X81 Ersatta av EK90=6BE6, KT81 Ersatta av EL84=6BQ5, D63 Ersatt av EBC90 = 6AT6 = DH77
Manualen för denna är utgiven 1964 med beteckning RCH 1180 Issue 3 . Jag har denna manual samt alla (Nästan alla) manualer på BRT serien
MT600 MT601 M50 M50/F1 och Spräng skiss och detalj listor för MRM 8 (Flygvapnet's luftoperativa radionät)!
Dessa mottagare såldes ut pallvis på Överskottslagret samt en hel del hamnade hös FRO.
Kolla även HÄR:
https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=83876
Jag själv har ca 11 st av dessa typer av mottagare varav nåt lik/reservdelslager!
SM5BZY har gjort en modifikation för bättre SSB och den beskrivningen har jag utprintad.

Lycka till med ett riktigt båtankare !!!

73 de Dan Sm3mtq i Delsbo
 
Last edited:
Mitt första möte med BRT var på 1970 talet nere i en surplusbutik på Tulegatan som Lars
Nickander drev SM0WLN han ville ha en tusenlapp för radion men den var jättefin
Men det vart inget köp tänk jag visste inte att den var så tung hursomhelst man måste
Nästan ha en pirra för att komma hem med den jag var
Mest inne på att bygga själv då läste mycket i John Schröders böcker men jag hade
Inte sett en sådan mottagare tidigare så upplevelsen var häftig .

sm0ydo
 
Last edited:
Back
Top