Motvikt till ändmatad Trådantenn

På 160 skulle man då kunna köra transformatorn åt andra hållet, och få till en hyfsad anpassning. Men det kanske finns gränser för hur mycket omkopplare/reläer som är önskvärt! ;-)
 
Takrännorna är ju målade så jag måste kanske då borra hål i dem och skriva fast min tråd?
Eller bara lägga tråden i dom.

En bra kombination är:
1. Ett simuleringsprogram, detta ger dig förväntade teoretiska resultat.
2. Ett bra mätinstument, helst en VNA så att du får veta den komplexa impedansen.
Därefter är det oftast enkelt att göra vad som krävs för en bra anpassning.

.......många är dom radioamatörer som har klippt en tråd när den egentligen skulle förlängas:D
 
Last edited:
funderar nu på en vertikal för 40 mb, det får bli någon lösning på husgaveln.

40m vertical_ant.jpg
Kan din husgavel se ut så här månde?
Tråd-längd:
2. 10,5m
1 och 3: 7,5m
5 och 4: 2m

Detta blir ju KANON!

40m vertical_swr.jpg

En GP för 40m med 50 ohms matningsimpedans.


40m vertical_radiation pattern.jpg


Låg strålningsvinkel, en bra DX-antenn!
 
Man tackar, man tackar!
Fullträff på husgaveln och det utanför mitt hobbyrum. Kanon som du skrev.
 
@GLD Om man lindar 10.5m tråd runt ett "metspö" hur tätt kan man linda innan det blir spole av det?
Om man gör en liten tophat ca 50 cm dia hur mycket kortare blir tråden?
 
SM0KIR skrev: Om man lindar 10.5m tråd runt ett "metspö" hur tätt kan man linda innan det blir spole av det?

Alla spolar är en spole.
Även en rak tråd är en spole.
En glest lindad spole är en spole.
Det finns ingen speciell gräns där en spole blir spole.....

Jag föreslår ett spolberäkningsprogram som finns online. Några exempel på sådana program:
https://m0ukd.com/calculators/air-cored-inductor-calculator/
http://hamwaves.com/antennas/inductance.html

Där man kan beräkna spolar från rak tråd till spiralspolar etc.

de
Roy SM4FPD
 
Lite återkoppling kanske kan vara av intresse för...tja inte vet jag men funderar på om jag inte borde byta hobby - samla på frimärken kanske...inte illa ment om den hobbyn utan bara så att det här gick ju...INTE ALLS! :-(

Fick upp min LW40 på en hyffsad höjd över tak och sedan över mark. Fästpunkten i ett träd ca 45 meter bort blev ca 7 meter ovanför backen.
Tog ned min G5RV för att inte ha den som ev störde..
Anslöt en ca 17 meter RG213 som jag innan jag kopplade inte den i antennen, testade att SWR ok.
Stod sedan en bit bort på taket så att jag inte befann mig nära antenn och motvikt.
1. Mätte sedan SWR och Impendansen på samtliga amatörband och SWR var minst över 7 och på 40-160 var den helt omätbar. Impedansen varierade mellan 100 till ca 25 ohm.. Inte 50 på någon frekvens inom amatörbanden..
2. kopplade in 4 meters tråd som jag hängde ca 1 meter ovanför taket och fäste den via ett rep i den andra masten. Men med nästan exakta samma mätresultat. Här hade jag förväntat mig åtminstone någon förbättring något i stil med simulationen ovan.
3. kopplade in motvikten direkt till plåten i ventialationstrumman men utan någon skillnad alls i mätresultat.
Här avbröt jag testen, såg inget värde i att lägga tid på längre trådar när det inte blev någon märkbar skillnad. Något måste vara knas!
Jag har testat att koppla trådar tidigare till den här antennen men inte sett någon skillnad som jag kunnat mäta.
Kan jag göra något fel - vad då i så fall???
Kan antennen vara trasig? När jag mätte mellan ingången där motvikten fästes så har den kontakt med antenntråden och noterar att det finns kontakt mellan skärm och mittledare i den koaxkontakten som jag ansluter RG213 kabeln till. Har inte kunskaper nog att avgöra om det kan var något fel på själva antennen....

Någon som vill sälja sin frimärkssamling?? :)

Slutligen - min G5RV fungerar kanon på alla band utom 20 och 12 meter...så mina QSOn på 160 meter får väl dröja till jag hittat på något ...
 
Förstår inte riktigt din setup - mätte du direkt på antennen eller i ändan av 17m koaxen?
Om du kan så försök få låna eller köp en VNA som kan köras trådlöst och koppla den direkt till antennen du vill mäta.
 
Har du trimmat in rätt längd efter det att du adderat 4m motvikt?
Kan du ange vilken frekvens som första resonansen låg på?
 
Förstår inte riktigt din setup - mätte du direkt på antennen eller i ändan av 17m koaxen?
Om du kan så försök få låna eller köp en VNA som kan köras trådlöst och koppla den direkt till antennen du vill mäta.
Hej!!
Tackar för kommentaren!
Jag kopplade in mitt mätinstrument i andra ändan av koaxen.
Kommer inte ihåg vad det heter men det brukar funka utmärkt att mäta SWR på samtliga amatörband.
Vet ej vad VNA är men snällt av dig att erbjuda lån av detta.. Men jag förstår inte vad det skulle användas till är jag rädd..
 
Har du trimmat in rätt längd efter det att du adderat 4m motvikt?
Kan du ange vilken frekvens som första resonansen låg på?
Hej igen!
Denna är är en köper antenn som man inte ska behöva trimma om jag förstår säljaren .. så därför är jag bara ett stort frågetecken.. motviktstråden mätte jag så noggrannt jag kunde. Men några mm kan väl knappast vara problemet här väl??
 
Denna är är en köper antenn som man inte ska behöva trimma om jag förstår säljaren
Troligtvis ska du korta av den lika mycket som den motvikt du adderat. Det är ju total längd som räknas.
Som du ser i en av simuleringarna så ligger första resonans på 3,2MHz.
Har du använt en choke i matningspunkten intill din Unun?
 
Leif,

PMFJI, men jag har lite svårt för att betrakta dessa mirakelantenner som bygger på en 9:1-balun någonstans som helt seriösa. Affärsidén - för det är ju bokstavligen vad det handlar om - är såvitt jag förstår, att en sådan balun delar den faktiska matningsimpedansen med 9, så att den impedans som koaxen visar upp nere i shacket förhoppningsvis hamnar inom kundens ATU:s möjliga anpassningsområde. Och det är således "inte alltid" som det lyckas, därav alla diskussioner i diverse fora.

Jag tittade på ditt QTH via Google, och med tanke på att du har turen att bo i ett gavelradhus (?) alldeles intill en fin skog, skulle jag vilja föreslå att du pensionerar din 9:1-balun, använder den fina antennwiren som radiator från en hög punkt uppe på taket, sträcker ut tråden i skogen och sedan matar antennen med en stege i husänden (alltså som en Zepp) och stämmer av nere i shacket med den ATU, som du verkar ha. Det kan inte bli fel.

Och om någon förfäras över stegen, borde det vara ett mindre problem problem för dig att hantera den som tycker så, jämfört med några av de förslag som jag tagit del av ovan. Du behöver heller inte trimma några mm på din nya antenn.

Stegmatning har i alla tider löst väldigt många problem.

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Det finns ett flertal VNA att köpa jag har en miniVNA pro - det är ett instrument som kan svepa över ett större område
som t.ex 160m - 10m och mäta upp inte bara SWR utan även vilken reaktans och resistans antennen har vid de olika frekvenserna,
det som tillsammans utgör dess impedans vid en specifik frekvens.

Dessa värden kan du få ut som kurvor av olika slag bl.a smith-diagram men även mer enkla x-y kurvor och då du hänger ett sådant instrumentet
direkt i matningspunkten så kan du direkt använda dig av värdena för att veta vilka åtgärder du behöver göra för att få antennen i resonans.
Jag tror Micke skrev om detta tidigare.


En 17 meters lång koax med våghastigheten 0,66 är elektriskt 25,76m och du kommer få rätt värde när det är en halvvåg eller multiplar av halvågor. det är alltså:

51,5m ~ 5,83 MHz
25,76m ~ 11,64 MHz
12,88m ~ 23,29 MHz

Värst felmätning blir det när längden är nära en kvartsvåglängd eller udda multiplar av dem:

103m ~ 2,91 MHz
34,34m ~ 8,74 MHz
20,61m ~ 14,56 MHz
14,72m ~ 20,38 MHz

Får lägga in en brasklapp om att jag kan ha räknat fel, det jag vill visa är att du får en väldigt stor felkälla om du har en koax mellan antennen och mätinstrumentet.
 
Last edited:
Denna är är en köper antenn som man inte ska behöva trimma om jag förstår säljaren
Kan säljaren visa upp några antennimpedansmätningar?

Följande kopierat från tillverkarens hemsida:
At 40.56m in length this antenna is capable of operating on all HF bands from 160m
(1.8Mhz) upwards via an external ATU.


Det ska alltså sitta en ATU i matningspunkten för att man ska kunna anpassa till 50 ohm.
 
Last edited:
Ja, med "matningspunkten" avses tydligen här anslutningen mellan ATU:n och koaxen i shacket. Men förlåt en näsvis fråga: missanpassningen mellan koaxen, den s k balunen och radiatorn där uppe är väl kvar, eller hur?

73,
Rolf
 
Ja visst har du rätt Rolf och en koax är inte bra på att arbeta under stående våg det blir fort förluster.

Din käpphäst stegen, vilken är min också kan däremot köras under ståendevåg utan större förluster och då kvittar det lika att
anpassningen sitter nere vid radion. Har aldrig prövat en Zepp antenn i annan form än av J antenner för VHF men tror det
kan vara en lösning som i övrigt tar upp samma utrymme som befintlig antenn.
 
missanpassningen mellan koaxen, den s k balunen och radiatorn där uppe är väl kvar, eller hur?
Självklart!
Att använda denna färdigköpta antenn utan att tänka sig förblir hopplöst.
Själv har jag en ATU invid antennen och dess "motvikt", alltså en ATU i masten för att förtydliga ytterligare.
Jag tror dock att det ska gå ganska bra att köra med en högre omsättning på Unun tillsammans med en 4m motvikt.
Trådlängden måste givetvis trimmas något men det gäller ju för alla antenner om man vill att dom ska vara resonanta på flera band.

Jag har nyligen flyttat en OCFD från ett QTH till ett annat. Frekvenserna låg inte rätt längre. Måste alltså trimmas igen.
 
Ja, det står var och en fritt att välja en mer komplicerad "lösning", som kanske inte fungerar.

Själv har jag aldrig behövt trimma längden på en stegmatad antenn, vilket gett mig mycket tid att köra radio istället.
 
Back
Top