Moxon 50MHz

sm6vpu

Well-Known Member
Eftersom jag inte fick sätta upp några antenner på taket för de frekvensband jag önskade, byggde jag mig en Moxon för 50MHz av vp-rör, silikon och koppartråd. Jag följde denna beskrivning men fick räkna om allt i metersystemet. http://www.kg4jjh.com/pdf/6m Moxon.pdf

Den kostade mig ca 150kr att bygga.

Vp-rör köpte jag 3m längder och kapade till efter ritningens mått. Sedan använde jag vp-rörkrökar. Som isolatorer mellan reflektor och direktor fyllde jag vp-rörbitar med silikon.

När jag sedan skulle montera ihop den på en bom av tryckimpregnerat trä, var antennen för bred. Jag hade inte räknat med att rörkrökarna byggde på utåt. Jag fick förkorta varje tvärgående rör med ca 5cm.

Igår var det premiär att använda antennen som ligger provisoriskt mot en stol och utöver balkongräcket. SWR var på tok för högt så jag vågade inte köra något längre qso.

Idag fick jag hjälp att trimma in antennen till ca swr 1:1,5. Antennen fungerade som bäst på 47MHz så den var för lång. Jag fick klippa närmare 10cm på direktorns koppartråd för att erhålla ett godkänt resultat. Nu ska jag korta ned bommen något, förstärka infästningen för direktor och reflektor och sedan montera den på ett 1,5m högt maströr på balkongen.
 
Ahhaa! jag gjorde en likadan av VP-rör.
Fick problem med trimmningen då det visade det sig att våra balkongräcken var resonanta på 6m-bandet eller i närheten.
Jag lyckades aldrig få till det.
 
Kul att fler provar att bygga Moxon antenner !

Byggde en för 2m-bandet förra sommaren och den fungerade kalasbra.
Fick precis som du trimma in den en aning då den blivit lite för lång.
Har en trevlig granne (tack KBW) med en VNA.

Jag tror dock att en balkong är fel ställe att testa en antenn. Både balkongen
i sig med armering, räcken osv samt huset i sig påverkar antennen och därmed
dina mätresultat. Så var det i mitt fall. Mätningarna blev inte pålitliga helt enkelt.

När vi tog ut antennen på gården, borta från husets inverkan och med VNA:n i
högsta hugg så blev mätningarna användbara :)
 
Ql att Du är på gång med en Moxon på 50 MHz Christian.:)
Då är det ngn i klubben som mekar i varje fall!
 
Ql att Du är på gång med en Moxon på 50 MHz Christian.:)
Då är det ngn i klubben som mekar i varje fall!

Om du menar vår klubb SK0ZA så är det nog så att de flesta mekar en hel del...
Det byggs antenner, repeatrar, dito egen logik, slutsteg, transvertrar, ATV trancievrar m.m. m.m.
Så det är nog utan att ta i en av de aktivare klubbarna i detta distrikt i det avseendet.

Och, nej, jag är inte igång med att bygga en 50MHz Moxon, tyvärr.. :( har annat göra denna sommar.
Jag skrev att jag byggde en för 2m förra sommaren och att en balkong inte är rätta testplatsen för antenner,
lärt av egen erfarenhet och misstag...

Men det kommer ju fler sommrar hoppas jag :)
 
Det skulle nog min 2m Moxon också göra nu när den är färdig, men när den byggdes så blev
de initiala mätningarna på just balkongen felaktiga och missvisande. Nya mätningar på öppen
plats utan inverkan från hus och omgivning gav stabila och användbara mätresultat vilket
resulterade i en fantastiskt bra och användbar antenn :)
 
Ingen fara !

Hade inte en aning om att han också har ett så fint förnamn ;)

73 // Christian
 
Back
Top